گروه بورس- سحر قاسم‌نژاد: بر اساس یکی از ساده‌ترین قوانین سرمایه‌گذاری، صاحبان سرمایه، نقدینگی خود را وارد گردش مالی بازاری می‌کنند که با تحمل کمترین ریسک، بیشترین سود را به حسابشان واریز کند.

با توجه به این موضوع هرچه سرمایه‌گذاری با خطر وریسک بیشتری همراه باشد توقع سودآوری افزایش می‌یابد؛ به عبارت دیگر سرمایه‌گذار حضور در بازار پر خطر را به شرطی می‌پذیرد که عواید این سرمایه‌گذاری با سود خرید و فروش در بازارهای رقیب اختلاف معناداری داشته باشد.

در ماه‌های بهاری امسال هم صاحبان سرمایه که از رونق بورس اوراق بهادار تهران بر سر ذوق آمده بودند بعد از مدت‌ها با اشتیاق راهشان را به سمت تالار حافظ کج کردند تا سبد سهام به‌دست بگیرند و دارایی‌هایشان را به برگه‌های سهم تبدیل کنند.

این اعتماد به بازار سرمایه در 5 ماه اول سال بی‌پاسخ نماند ؛ براساس آمار وارقام رسمی، بازده سرمایه‌گذاری در بورس تهران درآخرین روز مرداد 32‌درصد بود؛

رقم قابل توجهی که بورس تهران را از بازارهای رقیبی نظیر طلا و مسکن و حتی از غول افسار گسیخته تورم پیش می‌انداخت اما عمر روزهای خوش قبل از آنکه تابستان به نیمه برسد به آخررسید ونزول قیمت‌ها وشاخص از بیست وششمین روز تیرماه با بالا گرفتن تب سنگ آهنی آغاز شد.

با توجه به همین روند نزولی در پایان هفتمین ماه پاییز بازده بازار اوراق بهادار به 21‌درصد رسید؛ سودی که با توجه به بحران جهانی اقتصاد و رکود خرید و فروش مسکن و ملک  و طلا چندان ناامید‌کننده به‌نظر نمی‌رسید.

اما این کاهش پله به پله در چهارمین روز آبان ماه به شدیدترین سقوط آزاد بورس تبدیل شد تا با کاهش 3 میلیارد دلاری ارزش بازار در یک روز بازده سرمایه‌گذاری در تالار شیشه‌ای در پایان دومین ماه پاییز به 10‌درصد برسد.

به این ترتیب اساسا جای تعجب نیست که در چند ماه گذشته بورس تهران چندان جذابیتی برای سرمایه‌گذاران گذری و گریزپا ندارد و حتی سهامداران حقیقی و حقوقی و قدیمی‌های بازار هم دست‌به‌عصاتر از همیشه حرکت می‌کنند.

براساس آخرین آمار وارقام منتشر شده از سوی شرکت بورس اوراق بهادار تهران، بازده سرمایه‌گذاری در بازار سهام تهران از ابتدای سال‌جاری تا پایان آبان ماه به 2/10 درصد رسیده هرچند که این رقم در هشتمین ماه سال به عدد 6/13‌درصد بالغ شده است.

این ارقام البته حکایت ازآن دارد که ارزش بازار تهران در آبان 87 نسبت به اسفند 86 وماه مشابه سال قبل به‌ترتیب 19 و3/27 درصد رشد کرده است.

نکته جالب‌تر اینکه با وجود رشد قابل‌قبول نسبت به سال پیش در حال حاضر ارزش بازار اوراق بهادار تهران کماکان روی سراشیبی حرکت می‌کند به‌طوری‌که ظرف 10‌روز ارزش بورس تهران با نزول 2‌میلیارد دلاری به 52‌میلیارد دلار رسید.

اما در همین روزهای سرد و بی‌رونق که قیمت سهام شرکت‌ها وحتی بزرگان بورس به سمت کف حرکت می‌کند ظاهرا سهامداران حقوقی و حتی حقیقی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که بهتر است برای فروش عجله‌ای به خرج ندهند وبا خرید بیشتر وپر وپیمان کردن سبد دارایی‌های خود منتظر اوج گرفتن دوباره شاخص وداغ شدن بازار بمانند.

به گزارش اداره بازار شرکت بورس، نقدینگی که سهامداران حقیقی در آبان‌ماه امسال صرف خرید سهام کرده‌اند در مقایسه با مدت مشابه سال پیش 237‌درصد رشد داشته و به 540 میلیون دلار رسیده است اما در سوی دیگر ارزش سهامی که روی میز فروش گذاشته‌اند باکاهش 40درصدی مواجه شده است.

جالب‌تر اینکه در دومین ماه پاییز ارزش خرید‌های این گروه از سهامداران 5 برابر از ارزش فروش سهامشان بود.

درصورتی که با یک مقایسه سرانگشتی می‌توان گفت ارزش خریدهای سهامداران حقیقی در هشتمین ماه سال 86 تنها دو برابر ارزش سهامی بود که توسط آنها به فروش رسید.

سهامداران حقوقی هم در این ماه دو برابر ارزش سهامی که از سبد داریی‌شان خارج شده یعنی معادل 850 میلیارد دلار صرف کردند تا دستور خرید سهام صادر کنند، هر چند که ارزش خریدهای آنها نسبت به مدت مشابه سال قبل افت 39‌درصدی را نشان می‌دهد.

براساس گزارش شرکت بورس، در آبان 87 بیشترین حجم نقدینگی هم به سمت مخابرات ایران سرازیر شده و این شرکت تازه وارد در این ماه 81‌درصد از کل حجم معاملات بازار و 57‌درصد از مجموع ارزش معاملات را به‌خود اختصاص داده است.

کد خبر 69817

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز