ستادکل نیروهای مسلح در اطلاعیه‌ای دلایل حضور پهپاد ترکیه در عملیات جستجوی بالگرد رئیس جمهور و عدم موفقیت آن در این عملیات را تشریح و اعلام کرد: نقطه دقیق حادثه سقوط بالگرد توسط نیروهای امدادگر زمینی و پهپادهای ایرانی نیروهای مسلح مشخص شد.

ستاد کل نیروهای مسلح

به گزارش همشهری آنلاین،‌ مرکز ارتباطات ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد به دنبال وقوع سانحه برای بالگرد رئیس جمهور و هیأت همراه و وجود شرایط آب و هوایی بسیار نامساعد و پیچیدگی جغرافیایی و کوهستانی بودن منطقه و نیز حضور پهپادهای پیشرفته ایرانی مجهز به رادار «سار» برای انجام مأموریت در شمال اقیانوس هند و فاصله طولانی آن‌ها با محله سقوط بالگرد، در مجموع نیروهای امدادی ناگزیر از راه‌های زمینی عملیات جستجو را آغاز کردند.

در این شرایط ستاد کل نیروهای مسلح پس از اعلام همکاری کشورهای دوست، با پیشنهاد نزدیک‌ترین کشور یعنی ترکیه موافقت کرد؛ اما با وجود اینکه ترکیه پهپاد مجهز به دوربین‌های دید در شب و حرارتی را به منطقه اعزام کرد، این پهپاد به دلیل نداشتن تجهیزات «تشخیص و کنترل نقاط زیر ابر» موفق به اعلام دقیق محل سقوط بالگرد نشد و در نهایت به کشور ترکیه بازگشت.

آکینجی پهپاد

نهایتاً در ساعات اولیه صبح روز دوشنبه نقطه دقیق حادثه سقوط بالگرد توسط نیروهای امدادگر زمینی و پهپادهای ایرانی نیروهای مسلح که از مأموریت در شمال اقیانوس هند فراخوانده شده بودند، کشف شد.

پهپادهای مجهز به «رادار سار» قادر به تشخیص و کنترل نقاطِ زیر ابرهای فشرده هستند.

همچنین مرکز ارتباطات ستاد کل نیروهای مسلح با ارسال پیام‌هایی از تلاش‌ و همکاری‌ و همدردی همه کشورها از جمله روسیه و چین و به ویژه کشور دوست ترکیه تشکر و قدردانی کرد.

کد خبر 854136
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 15
  • صادق IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۲
    30 33
    از شفافیت ستادکل نیروهای مسلح در صدور اطلاعیه‌ در مورد شرکت پهپاد ترکیه ای در عملیات جستجوی بالگرد رئیس جمهور شهیدمان ، متشکریم . همچنین قدرانی آن ستاد از مشارکت کشورهای دوست نظیر ترکیه ، روسیه و چین بسیار با ارزش و به موقع بود .
    • IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۴
      7 2
      چرا از ترکیه درخواست کمک شد؟
    • IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۴
      7 0
      چرا از ترکیه درخواست کمک شد؟
  • یک ایرانی IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۲
    28 40
    آنانی که درعین دانستن قدرت نظام ما وسپاه وارتش ونیروی انتظامی وپلیس ما دیگرارگانهای صاحب قدرت وفن آوری را دست کم میگیرند،یا احمق هستندویا نادانندویاضدنظام وضدانقلابندکه درزمین دیگران بازی میکنند،البته این سخنان حقیرنبایدما را غافل کندکه ازامثال ترکیه وروسیه ودیگران تشکبر نکنیم،عرضم این است که خودمان وبچّه های خودمان را دست کم نگیریم.
  • پژوهش رحیمی IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۲
    48 14
    رئیس جمهور، به رحمت حق رفت، این درجه شناسایی مال شما باشد، اما همه بهتر می دانند که پهپاد ترکیه توانست، کارش را انجام دهد، یا خیر! نیازی به اعلامیه و غیره نیست.
  • مهرداد IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۲
    41 6
    با این همه تعداد و تنوع پهپادی چرا باید اصلا تقاضای پهپاد ترکیه ای رو می کردید که بعدا کارکدش رو زیر سوال ببرید
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۲
    26 4
    گفته میشود در ساعت 5 بامداد توسط چند موتورسوار اولین دیدار شد؟
  • وحید DE ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۲
    38 5
    واقعا تعجب آوره که ما در زمینه تعداد پهباد شناسایی انقدر محدودیت داریم که همشون شما اقیانوس هند بودن ..مگه ما خودمون تولید کننده نیستیم ..عجیب نیست که حتی یک پهباد شناسایی تو شمال غرب کشور نداشتیم ؟ این فقط یک معنی میتونه داشته باشه پهباد های شناسایی ما صرفا نسخه های مونتاژ شده از تجهیزات خارجی هستن ..وگرنه اگر ما صاخب این تکنولوژی بودیم قطعا از این پهباد ها باید بصورت انبوه در کشور موجود میبود ..نه اینکه محدود اون هم همشون خارج از اسمان ایران .
    • US ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۲
      7 21
      بهپاد هاى اينجا تهاجمى هستند فقط مى زنن قادر به شناسائى و يا نجات هاى اضطرارى نيستند
    • مهرداد IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۳
      7 0
      در پاسخ به ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۲ پهپادی که نتواند شناسایی کند اصلا بدرد نمی خورد اول باید شناسایی و بعد هدف را نابود کند غیر از باشد مثل زدن سنگی در تاریکی مطلق است
  • Borzoo NO ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۲
    45 12
    خب شما خودتان تیتر زدید که از بهپاد ترکیه برای یافتن هلیکوپتر تقاضای کمک کردید مردم که نگفتند. حالا چرا حرف خودتان را تکذیب میکنید ؟؟؟
  • خشایار US ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۲
    25 36
    اردوغان دروغگویی بزرگ است
  • My DE ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۳
    10 2
    بنده از شبکه خبر شنیدم که گفت توسط پهباد ترکیه ای مختصات دقیق بالگرد مشخص گردیده وامداگران در حال رسیدن به محل حادثه میباشند با علم واعتقاد به قدرت وفن اوری نیروهای مسلح خودمان از کشور دوست و همسایه وریس جمهور ترکیه تقدیر و تشکر مینماییم
  • شهروند IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۳
    13 1
    حالا کشور همسایه ،ابراز همدردی وکمک کرده !عقل وادب حکم میکند که تشکر کنیم ومابقی ماجرا و حواشی را مطرح نکنیم !!!!!!!!,