یکشنبه ۷ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۳:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: پرتقال یکی از پرمصرف‌ترین میوه‌های فصل سرماست و به علت آنکه مانند دیگر مرکبات به لحاظ ویتامین C غنی است، همواره خوردن آن برای پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی توصیه می‌شود

پرتقال
  • خواص غذایی

پرتقال علاوه بر ویتامین C دارای انواع ویتامین‌های B، E، A و همچنین سرشار از بتاکاروتن است؛ در ضمن در این میوه املاح معدنی بسیاری از جمله کلسیم، فسفر، آهن، منیزیم، پتاسیم و مقدار کمی مس، آهن، منگنز و روی نیز وجود دارد.

  • خواص درمانی

ـ پرتقال به جهت دارابودن انواع ویتامین‌ها و املاح معدنی مختلف یک تقویت‌کننده عمومی بدن بوده و برای رشدونمو استخوان‌ها، استحکام اندام‌ها و همچنین رشد بچه‌ها بسیار سودمند است؛ در ضمن مصرف آن به زنان حامله و شیرده نیز توصیه می‌شود.

ـ پتاسیم زیاد موجود در پرتقال، عامل افزایش ادرار است؛ در نتیجه سموم را به سرعت از بدن دفع می‌کند؛ در ضمن پزشکان معمولا به افرادی که دچار مشکل یبوست هستند، توصیه می‌کنند که مصرف پرتقال و آب آن را افزایش دهند.

ـ پرتقال باعث افزایش ترشحات معده و کیسه صفرا می‌شود؛ بنابراین افرادی که از مشکلات معده و صفرا در رنج هستند قبل از مصرف آن، با پزشک مشورت کنند.

ـ مصرف پرتقال برای درمان بیماری‌هایی همچون سرماخوردگی، زکام، برونشیت، اسکوربوت (کمبود ویتامین C) بری‌بری (کمبود ویتامین B۱)، بیماری قند، عوارض آسمی، رماتیسم، درد مفاصل و بسیاری از بیماری‌های دیگر مفید و مؤثر است.

  • یک عدد پرتقال بزرگ چه دارد:
انرژی پروتئین هیدرات کربن فیبر ویتامین c اسید فولیک پتاسیم تیاسین
۸۶ کیلو کالری ۲ گرم ۲۲ گرم ۴ گرم ۹۷.۸۹ میلی ‌گرم ۵۵.۲ میکرو گرم ۳۳۳.۰۴ میلی ‌گرم ۰.۱۶ میلی ‌گرم
کد خبر 42766
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز