یکشنبه ۱۳ آبان ۱۳۸۶ - ۱۶:۲۵
۰ نفر

باتوجه به اینکه بهترین نوع پسته جهان در کشور ما وجود دارد، ایران یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان مهم پسته در جهان به حساب می‌آید

خواص

پسته نه تنها در 2‌نوع خام و بو داده از جمله اجزای مهم آجیل‌های شور و شیرین است، بلکه نوع تازه آن نیز – که در اواخر تابستان و اوایل پاییز به بازار می‌آید – طرفداران بسیاری دارد.

علاوه بر این مغز آن به صورت خرد و آسیاب‌شده در پخت بسیاری از شیرینی‌ها و کیک‌ها و همچنین به صورت خلالی برای تزئین بعضی از پلوهای مخلوط مانند شیرین‌پلو، مرصع پلو، هویج پلو و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ضمن از پوست نرم و تازه آن نیز مربایی خوشمزه درست می‌کنند.

مغز پسته از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است و برای افراد گرم مزاج مناسب نیست.

پسته بسیار مقوی است و حاوی ویتامین های ب ،۱ ب 3، ویتامین E بوده و املاح مغذی شامل آهن، پتاسیم، فسفر و کلسیم را داراست.مغز پسته به دلیل دارا بودن آهن، خون ساز است و معمولاً به افرادی که از کم خونی فقر آهن رنج می برند، مصرف آن توصیه می شود.

همچنین آن را تقویت کننده نیروی جسمی می دانند. از دیگر خواص پسته می توان به وجود کوآنزیم کیو۱۰(10Q) اشاره کرد که انواعی از آنتی اکسیدان است و در پیشگیری از بیماریهای قلبی، نافع است.

پسته قادر به برطرف کردن اسهال معمولی و اسهال خونی است و چون حاوی مواد مغذی مناسب به همراه ویتامین ها بوده و کالری بالایی دارد ، مصرف آن به ورزشکاران، دانش آموزان، نوجوانان به خصوص در سنین رشد و به زنان باردار و شیرده توصیه می شود.

پوست سبز پسته تازه نیز خواص متفاوتی داراست. در برخی منابع آن را درمان مناسبی برای رفع بوی بد دهان ذکر می کنند و جویدن آن را برای التیام زخم های داخل دهان مناسب دانسته و برای استحکام لثه ها، مالیدن آن را بر روی لثه سودمند ذکر می کنند.

دم کرده پوست سبز پسته حالت دل به هم خوردگی و استفراغ را از بین می برد. برای رفع سکسکه پوست سبز پسته را دم کنید و یک فنجان از آن بنویشید. مغز پسته حاوی اسیدهای چرب مفید بوده، اما مصرف آن به افرادی که میزان تری گلیسرید خون بالایی دارند، توصیه نمی شود، همچنین به دلیل هضم دشوار آن برای معده مناسب نیست.

برخی از افراد معتقدند که مصرف زیاد پسته، باعث کثیف شدن خون می شود که این به دلیل بالا رفتن ازت در خون است و اشخاصی که دچار ضعف و نارسایی کبد هستند و مبتلایان به بیماریهای نقرس و دیابت و ناراحتی کلیه، باید از خوردن پسته خودداری کنند.

خواص پسته

- پسته طبیعتی گرم و خشک دارد و حاوی مقدار زیادی پروتئین گیاهی، مواد نشاسته‌ای غنی و مواد معدنی‌ای نظیر پتاسیم و منیزیم است که بسیاری از نیازهای بدن را تأمین می‌کند.

- بعضی محققان عقیده دارند که پروتئین پسته به اندازه‌ای است که می‌توان آن را به عنوان جایگزینی برای گوشت و حبوبات دانست. در ضمن روی موجود در آن نیز در رشد سلول‌ها و بافت‌های بدن بسیار مؤثر است.

- علاوه بر اینها وجود کلسیم و آهن در پسته سبب شده که این نوع خشکبار نقش بسیار مهمی در استحکام‌بخشیدن به استخوان‌ها و دندان‌ها و همچنین درمان بیماری‌هایی نظیر کم‌خونی‌های ناشی از فقرآهن داشته باشد.

خوردن پسته برای افزایش حافظه و تقویت ذهن نیز مفید است ولی باتوجه به اینکه خاصیت چاق‌کنندگی دارد، اگر رژیم دارید، اعتدال را در مصرف آن رعایت کنید.

- برای رفع طبیعت گرم پسته – که باعث ایجاد کهیر یا دانه‌های قرمزرنگ پوستی می‌شود – بهتر است آن را با برگه زردآلو، هلو یا انار ترش مصرف کنید تا گرمی آن، قدری خنثی شود.

- برخلاف خود پسته، پوست آن خاصیت سرد و خشک دارد و مصرف آن برای تقویت معده و قلب توصیه می‌شود. در ضمن اسهال را نیز برطرف می‌کند.

علاوه بر اینها برای خوشبوشدن دهان و تقویت لثه‌ها می‌توانید پوست تازه پسته را جویده و برای مدتی در دهان نگه دارید.

کد خبر 35600
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز