سه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۳۸۶ - ۱۸:۰۲
۰ نفر

فرشته مهری: اگر شما در تابستان امسال به نواحی شمال غربی کشور - به‌خصوص منطقه آذربایجان شرقی و شهرهای سرعین و اردبیل- سفر کرده باشید به طور قطع، دیگ‌های پر از آشی سفید رنگ را دیده‌اید که به آش دوغ معروف است.

این آش خوشمزه منحصر به همان منطقه است و اگر در آن سفر از آن نخورده‌اید و حالا پشیمان هستید، مواد لازم زیر را تهیه کنید و برای پخت آن طبق دستور زیر دست به کار شوید. این آش سرشار از کلسیم و پروتئین است.

مواد لازم:
ـ دوغ آماده غیرگازدار 2 کیلوگرم
ـ سبزی آش (شامل گشنیز، کمی شوید و سیر تازه) 500 گرم
ـ‌ تخم‌‌مرغ، یک عدد
ـ نخود، یک و نیم پیمانه
ـ برنج 2 پیمانه
ـ گوشت چرخ‌کرده 250 گرم
ـ پیاز، یک عدد متوسط
ـ نعنا خشک، مقداری برای نعنا داغ
ـ روغن، به میزان لازم
ـ نمک،  به میزان لازم

طرز تهیه:
1 ـ کاسه کوچکی آماده کرده و نخود را ـ که از شب قبل در آب خیسانده بودید ـ در آن بپزید. از طرف دیگر، دوغ آماده را داخل قابلمه بزرگی بریزید (دوغ را خودتان نیز می‌توانید با ماست ترش تهیه کنید). سپس یک عدد تخم‌‌مرغ را به صورت خام داخل دوغ بشکنید. برنج را پس از شستن داخل مخلوط‌ دوغ و تخم‌مرغ بریزید و روی شعله متوسط اجاق گاز قرار دهید. در طول این مدت، مرتب آن را هم بزنید تا دوغ به جوش آید.

2 ـ پس از اینکه نخود به طور کامل پخته شد، آن را به همراه کمی نمک به مواد اضافه کنید. سبزی آش را هم به صورت درشت خرد کنید و به همراه حبه‌های سیر رنده شده، به بقیه مواد بیفزایید.
نکته: برای اینکه مراحل پخت، سریع‌تر انجام شود، از کنسرو نخود نیز می‌توانید استفاده کنید.

3 ـ پیاز را در گوشت چرخ‌کرده رنده کنید و پس از اضافه کردن اندکی نمک و زردچوبه و زعفران، این مخلوط گوشتی را به صورت کوفته‌های ریز درآورید. پس از آماده شدن کوفته‌ها، آنها را داخل آش بریزید و به مدت یک ساعت روی شعله ملایم اجاق گاز قرار دهید.
در صورتی که برنج موجود در آش نرم شد و به طور کامل پخت، زمان طبخ این آش نیز کامل شده است. در پایان، هنگام سرو کردن، آش را در کاسه‌ای بریزید و روی آن را با مقداری نخود پخته و نعنای داغ تزئین کنید.

نکته: در صورت تمایل می‌توانید کوفته‌های ریز را پیش از اضافه کردن به آش، ابتدا کمی در روغن سرخ کنید.

کد خبر 32999

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز