شنبه ۷ مهر ۱۳۸۶ - ۰۵:۴۷
۰ نفر

مریم رشدی: غوره و آب آن، ازجمله موادی هستند که علاوه بر مصرف آنها به عنوان چاشنی غذا در آش‌ها، خورش‌ها و خوراک‌ها، خواص بسیاری مانند عطش‌زدایی، صفرابری و کاهنده قند و کلسترول خون دارند.

در میان این خواص، خاصیت عطش‌زدایی آن، در ماه رمضان امسال که بخشی از آن در فصل تابستان واقع شده است، برای روزه‌داران گرمازده و تشنه اهمیت زیادی هنگام افطار خواهد داشت.

مواد موردنیاز برای 8 نفر:
- 3 عدد پیاز متوسط
- یک کیلوگرم سبزی آش
- یک پیمانه بلغور گندم
- یک پیمانه عدس
- یک پیمانه لوبیا چشم‌بلبلی
- یک پیمانه برنج
- 2 پیمانه آب مرغ یا آب‌گوشت
- 4 پیمانه آب جوشیده
- 2 پیمانه آبغوره (باتوجه به ذائقه‌تان آن را کم یا زیاد کنید)
- نصف پیمانه غوره (درصورت تمایل)
- 2 قاشق سوپ‌خوری پودر نعنای خشک‌شده
- نمک و فلفل  سیاه به میزان دلخواه
- 4 قاشق سوپ‌خوری روغن مایع سرخ‌کردنی

طرز تهیه:
1 – معمولا در روند درست‌کردن آش‌ها پیش از آغاز مراحل آشپزی، اولین کار شستن و خیساندن حبوبات به مدت چند ساعت و دومین کار نیز پاک‌کردن سبزی آش شامل تره، جعفری، گشنیز، برگ چغندر و یا اسفناج (باتوجه به فصل) و همچنین شست‌وشو و خردکردن آن است (توجه داشته باشید سبزی آش نباید ریز خرد شود).

نکته:  هریک از حبوبات را در ظرف‌های جداگانه خیس کنید، زیرا باتوجه به متفاوت‌بودن سرعت پخت آنها، هرکدام را جداگانه و به‌صورت مرحله‌ای به مواد داخل آش اضافه می‌کنیم.

2 – پس از انجام مراحل اولیه، پیازها را به صورت ریز و یا خلالی خرد کرده و سپس داخل قابلمه بزرگی حاوی مقداری روغن تفت دهید تا طلایی‌رنگ شود. مقداری از پیازداغ را جدا برداشته و برای تزئین روی آش کنار بگذارید. سپس 2 قاشق سوپ‌خوری پودر نعنا‌خشک را به پیازداغ اضافه کرده و کمی تفت دهید.

3 – آب مرغ یا آب گوشت را به مخلوط پیازداغ و نعنا ‌داغ اضافه، سپس شعله اجاق‌گاز را کمی زیادتر کنید تا آب مرغ یا گوشت به جوش آید.

4 – باتوجه به اینکه بلغور گندم در مقایسه با دیگر حبوبات موجود دیرتر می‌پزد، ابتدا بلغور گندم را به مواد داخل قابلمه بیفزایید و بگذارید حدود یک ربع بجوشد، بعد از آن لوبیا چشم‌بلبلی و عدسی را به طور همزمان اضافه کرده و شعله اجاق‌گاز را کم کنید و بگذارید تا حبوبات نیم‌پز شوند. در مرحله بعد برنج را اضافه کرده و هرازگاهی مواد داخل آش را هم بزنید تا آش ته نگیرد. درصورت نیاز می‌توانید مقداری آب جوشیده نیز به مواد بیفزایید. پس از آنکه مطمئن شدید حبوبات کاملا پخته‌اند، سبزی آش را اضافه کنید.

5 – در این مرحله نوبت به اضافه‌کردن سبزی خردشده آش است. پس از اضافه‌کردن سبزی، دوباره در قابلمه را بگذارید تا سبزی پخته‌شده و آش کاملا جا بیفتد.
نکته: این آش به خاطر داشتن بلغور گندم و برنج، آشی لعاب‌دار است پس دیگر نیازی به اضافه‌کردن آرد نیست.

6 – در پایان آبغوره و درصورت دلخواه غوره را هم به آش اضافه کنید و بگذارید چند دقیقه بجوشد. پس از طی این مدت، آش را در ظرف مخصوص کشیده و با پیازداغ و نعنا ‌داغ و درصورت دلخواه حبوبات پخته‌شده آش تزئین کنید.

نکته: در صورت تمایل می‌توانید 100 گرم گوشت چرخ‌کرده را به همراه یک عدد  پیاز کوچک رنده‌شده و کمی نمک، فلفل و زعفران با هم خوب ورز داده و به شکل کوفته‌های ریز درآورید، سپس کوفته‌ها را در مقداری روغن تفت داده و برای تزئین روی آش بریزید.

کد خبر 31578

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز