سه‌شنبه ۳ مهر ۱۳۸۶ - ۰۵:۵۰
۰ نفر

خوردن یک کاسه سوپ گرم و پرخاصیت- اگرچه به کشور دیگری هم تعلق داشته باشد- هنگام افطار، بسیار می‌چسبد.

البته باتوجه به اینکه این سوپ مربوط به کشور هندوستان است، ممکن است میزان فلفل یا پودر کاری آن با شرایط روزه‌داری شما چندان تناسب نداشته باشد؛ بنابراین شما می‌توانید میزان این ادویه را باتوجه به ذائقه خودتان کاهش دهید.

مواد لازم:
- 4 قاشق سوپ‌خوری روغن مایع مخصوص سرخ‌کردنی
- 2 عدد پیاز متوسط (پوست‌کنده و ریز خرد شود)
- 225 گرم سیب‌زمینی (پوست کنده و نگینی خرد شود)
- 450 گرم هویج (پوست کنده و نگینی خرد شود)
- 2 ساقه کرفس (خرد شود)
- 2 عدد کدو (پوست کنده و درشت خرد شود)
- یک عدد فلفل دلمه‌ای ( ریز خرد شود)
- 2 حبه سیر (رنده شود)
- 2 قاشق چای‌خوری پودر تخم گشنیز
- نصف قاشق چای‌خوری فلفل قرمز
- نصف قاشق چای‌خوری پودر کاری
- 5 پیمانه آب مرغ
- 400 گرم لوبیا چشم‌بلبلی
- گشنیز تازه خردشده برای تزئین
- نمک به مقدار لازم

طرز تهیه:
1 – لوبیا چیتی را پس از پاک‌کردن بشویید و داخل قابلمه کوچکی حاوی مقداری آب بریزید و بگذارید تا بپزد. سپس روغن را داخل تابه‌ای روی اجاق گاز داغ کنید و تمام سبزیجات خردشده را - جز کدو و فلفل دلمه‌ای- در آن بریزید و روی شعله ملایم اجاق‌گاز بگذارید تا به مدت 5 دقیقه تفت داده شود. در طول این مدت، مواد را هم بزنید تا نسوزد. پس از آن سیر، پودر تخم گشنیز و فلفل قرمز را به مواد اضافه کنید و بگذارید یک دقیقه دیگر نیز حرارت ببیند. مخلوط‌کردن مواد را فراموش نکنید.

2 – قابلمه‌ای را آماده کنید و آب مرغ را به همراه کمی نمک داخل آن بریزید و سبزیجات تفت‌داده شده را به آن اضافه کنید. شعله اجاق را زیاد کنید تا آب مرغ جوش آید، سپس شعله را کم کرده و در قابلمه را بگذارید و مدت 25 دقیقه صبر کنید تا مواد کمی پخته شوند. هرازگاهی آن را هم بزنید.

3 – پس از طی این مدت، لوبیا چیتی پخته‌شده و کدو و فلفل دلمه‌ای خردشده را به این مخلوط اضافه کنید و در قابلمه را بگذارید و دوباره به مدت 15 دقیقه دیگر یا تا زمانی که همه سبزیجات کاملا بپزند روی شعله اجاق گاز قرار دهید.

4 – یک و یک چهارم پیمانه از مواد سوپ را داخل دستگاه غذاساز یا خردکن بریزید تا به‌صورت مایه‌ای خمیری‌شکل درآید. سپس این مایه خمیری را به بقیه مواد سوپ برگردانید و دوباره حرارت دهید تا از هم باز شده و در سوپ پخش شود. به این ترتیب، سوپ جاافتاده و غلیظ‌تر می‌شود. در پایان سوپ را در ظرف موردنظر بریزید و سطح آن را با کمی گشنیز خردشده تزئین کنید.

کد خبر 32171

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز