شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: همزمان با آغاز کار شصت‌وسومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم برلین که از جمله جشنواره‌های سیاسی محسوب می‌شود، گمانه‌زنی‌های هنری درباره بهترین فیلم‌های بخش مسابقه آن شروع شده است.

پوستر جشنواره سینمایی

به گزارش فارس، منتقدان سینمایی در رسانه‌های گروهی این پرسش را مطرح می‌کنند که کدام فیلم‌ها و چهره‌ها، جوایز اصلی جشنواره را از آن خود خواهند کرد.

مسئولان جشنواره می‌گویند امسال هم مثل سال‌های قبل سعی کرده‌اند تولیدات برتر سینمایی 5 قاره جهان را در بخش مسابقه، گرد هم آورند.

دور جدید جشنواره بین‌المللی فیلم برلین که از 7تا 17 فوریه (20 تا 29 بهمن) برگزار می‌شود، وونگ کار وای فیلم‌ساز چینی را در رأس هیأت داوران خود دارد.

سوزان‌بیر فیلم‌ساز سوئدی، آندراس درسن فیلم‌ساز آلمانی، الین کوراس فیلم‌ساز آمریکایی، شیرین نشاط فیلم‌ساز ایرانی، تیم رابینز بازیگر آمریکایی و آتینا راشل ایسانگاری فیلم‌ساز یونانی،اعضای هیأت داوران امسال جشنواره برلین را تشکیل می‌دهند.

تازه‌ترین فیلم وونگ کار وای به نام «استاد بزرگ» که درباره ریشه‌های ورزش‌های رزمی و کونگ‌فو و بروس‌لی چهره سرشناس این رشته ورزشی است، به عنوان فیلم افتتاحیه در جشنواره به نمایش در آمد.

در جشنواره امسال برلین 19فیلم در بخش مسابقه به نمایش در می‌آید، این فیلم‌ها برای دریافت خرس طلایی،جایزه بزرگ جشنواره (به عنوان بهترین فیلم) با یکدیگر رقابت می‌کنند.

در عین حال، داوران جشنواره پس از تماشا و ارزیابی فیلم‌ها خرس نقره‌ای، جایزه بزرگ هیأت داوران و جوایز بهترین کارگردان و بازیگران زن و مرد را به فیلم‌ها و هنرمندانی اهدا می‌کنند که به زعم آن‌ها، بهترین‌های جشنواره هستند.

فیلم‌های امسال بخش مسابقه جشنواره بین‌المللی برلین به شرح زیر است:

1- گلوریا (شیلی، سباستیان للیو)؛روایتی از زندگی یک زن 40 ساله شیلیایی به نام گلوریا و مشکلات او در جامعه امروز این کشور.

|2- دختر هیچ کس هائوون(کره جنوبی،هونگ سنگ سو): چند روز از زندگی یک زن جوان کره‌ای به شکلی ساده تعریف می‌شود. این جوان پس از عزیمت مادرش به کانادا، دچار افسردگی شده است.

3- بهشت: امید (اتریش، فرانسه و آلمان، اولریچ سیرچ)؛درامی در باره رویاها و آرزوهای کسانی که به دنبال زندگی و آینده بهتر در غرب هستند.

4- سئوال پیچ بچه (رومانی، کالین پیترنظر)؛درامی اجتماعی در باب زندگی طبقه متوسط رومانی در شرایط امروزی کشور خود و مسکلاتی که کودکان و نوجوانان آن دارند.

5- سرزمین موعود (آمریکا، گاس ون‌سنت): فیلم با بازی مت دیمون، قصه دو کارگر معمولی را تعریف می‌کند که تلاش دارند از اهالی بومی یک شهر کوچک، امتیاز حفر چاه نفت را خریداری کنند.

6- کامیلی کلودل1915 (فرانسه، برونو دورمونت): ژولیت بینوش در این درام اجتماعی بازی دارد. او در نقش کامیلی کلودل،در زمستان پربرف سال 1915 از سوی خانواده طرد شده و در انتظار ورود و دیدار با برادر خود است.

7- در راه من (فرانسه ، امانوکل برکوت): این خانم فیلم ساز ، بازیگر سینما هم هست. فیلم درام او با بازی کاترین دونوو، درباره بحران میان سالی یک خانم ثروتمند است.

8ـ یک اپیزود در زندگی یک پیکر آهنی (بوسنی و هرزگوین، فرانسه و اسلوونی، دنیس تانوویک): کارگردان این فیلم، قبل از این با «سرزمین هیچ کس» موفقیت بین المللی زیادی کسب کرده است.

درام تازه او بر خلاف چند فیلم سیاسی قبلی او ، درباره یک آدم معمولی است که ناگهان با یک تغیر پیش بینی نشده روبرو می‌شود.

9ـ طلا (آلمان، توماس ارسلان): از این فیلمساز جوان به عنوان یکی از امیدهای مهم سینمای معاصر آلمان اسم می‌برند و ساخته جدید او وسترنی در باب طمع و حرص آدمی، برای پیدا کردن طلا است.

10ـ راهبه (فرانسه، آلمان و بلژیک، گیلیون نیکولوکس): این فیلم درام بر اساس قصه کتابی از دنیس دیوروت ساخته شده و قصه‌ای مذهبی درباره راهبه‌ها دارد و زندگی یک زن 35 ساله را در این رابطه تعریف می‌کند.

11ـ لیلا فوری (آلمان، آفریقای جنوبی و فرانسه، پیا ماریاس): قصه زندگی زن جوانی به نام لیلا در آفریقای جنوبی که برای پیدا کردن یک کار، با دنیایی سرشار از دروغ و تزویر روبرو می‌شود.

12ـ مرگ ضروری چارلی کانتریمن(آمریکا ، فردریک باند): شیا لابوف در فیلم در نقش چارلی بازی می‌کند که تا قبل از دیدار با گابی، یک آدم معمولی است. گابی از سقوط هواپیما جان سالم به در می‌برد و چارلی را درگیر مشکلات درز می‌کند.

13ـ پرده (جعفر پناهی، ایران)

14ـ تاثیرات جانبی (آمریکا ، استیون سودربرگ): فیلم به صورت موازی، قصه زندگی دو زوج جوان و مسائل و مشکلات آنها را به نمایش می‌گذارد.

15ـ ویک و فلو یک خرس دیدند (کانادا ، دنیس کوته): قصه دو جوان که در یک سفر کوچک، ناخواسته با یک خرس بزرگ رو در رو می‌شوند.

16ـ زندگی شاد و طولانی (روسیه، بوریس خلبنیکوف): این فیلم درام، درباره یک زن جوان و درگیری او با محیط اطرافش است.

17ـ پرنس آوالانش (آمریکا، دیوید گوردون گرین): یک زوج عجیب و غرب، همراه دو دوست خانوادگی برای فرار از زندگی و مشکلات شهری، راهی یک منطقه ساکت می‌شوند و در آنجا، با مسائل تازه‌ای روبرو می‌شوند.

18ـ درس‌های هارمونی (آلمان و قزاقستان ، امیر بایگازین): کل صحنه‌های این فیلم درام در قزاقستان فیلم برداری شده و زندگی سخت یک خانواده معمولی را به تصویر می‌کشد.

19ـ به نام ... (لهستان ، مالگورزاوا اژمونسکی): این خانم فیلمساز جوان لهستانی، در قصه سومین فیلم بلند سینمایی خود به سراغ ارتباط مذهب با زندگی مردم معمولی رفته است. او که سابقه کار مستند دارد، قصه فیلم خود را به زبانی مستند تعریف می‌کند.

 

کد خبر 200733

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز