سه‌شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین - شهره فرجی: آیا در خانه کودک ایرادگیری دارید که طی دو روز گذشته تنها یک نوع غذا خورده و از بقیه غذاها ایراد گرفته و یا بازی را به خوردن غذا ترجیح می‌دهد؟

کودک ایراد گیر به غذا

اگر چنین است رعایت این چند نکته را به شما توصیه می‌کنیم:

• زمان گرسنگی کودک را بشناسید.

کودکان،‌ تنها زمانی شروع به خوردن غذا می‌کنند که احساس گرسنگی کنند. اگر کودک شما گرسنه نیست با زور و فشار وی را مجبور به خوردن غذا نکنید. همچنین کودک را مجبور به خوردن غذا تا انتها و به اصطلاح پاک کردن بشقابش نکنید چرا که این کار باعث می‌شود کودک نسبت به خوردن مابقی غذا از خود، مقاومت نشان دهد.

• برای امتحان غذاهای جدید توسط کودک، صبور باشید.

کودک ایرادگیر برای غذا

اغلب کودکان به خصوص کودکان نوپا،‌ در مواجهه با غذای جدید، آن را لمس کرده، بو می‌کنند و حتی ممکن است مقدار کمی از آن را در دهان گذاشته و پس از کمی مزه کردن آن را بیون آورند.

کودک شما ممکن است پس از امتحان اولین لقمه، نیاز به امتحان مجدد غذا داشته باشد، شما باید در این لحظات، کاملا از خود صبوری نشان دهید.

شما می‌توانید با دادن رنگ و شکل‌های جذاب و متنوع به غذا، کودک خود را به خوردن غذا بیشتر متمایل کنید، و این را بدانید که تنها خوشمزه‌گی غذا برای جذب کودک به خوردن غذا کافی نیست.

• از غذا سرگرمی بسازید.

کلم بروکلی و سبزی‌جات را همراه با سس به کودک‌اتان بدهید. با استفاده از کاترهای شیرینی‌بر، غذاها را به شکل‌های متنوع و جذاب درآورید.[آشنایی با ایده‌هایی برای تغذیه کودکان (1)]

• از کودک بخواهید در تهیه غذا به شما کمک کند.

در فروشگاه از کودک بخواهید در انتخاب میوه‌ و سبزی‌جات و دیگر غذاهای سالم به شما کمک کند. هر چیزی را که ناسالم بوده و نمی‌خواهید کودک‌اتان آن‌ها را بخورد، نخرید.

در خانه،‌ از کودک بخواهید به شما در شستن میوه‌ و سبزی‌جات و یا چیدن میز غذا،‌ کمک کند.

• الگوی خوبی برای کودک باشید.کودک ایرادگیر برای غذا

کودکان مقلدان خوبی هستند، اگر شما غذاهای سالم و متنوعی بخورید، آن‌ها نیز از شما تقلید می‌کنند.

• زیرکانه عمل کنید.

کلم بروکلی یا فلفل دلمه‌ای را با سس مورد علاقه کودک آغشته کنید، روی ظرف حاوی غلات کودک، میوه‌های مختلف  و مورد علاقه کودک را خرد کنید، کدو یا هویج را رنده ریز کرده و درون سوپ بریزید تا دیده نشوند.

• عواملی که باعث حواس‌پرتی می‌شوند را به حداقل برسانید.

در طول خوردن غذا تلویزیون را خاموش کرده و هرگونه وسیله‌ای که باعث حواس پرتی کودک می‌شود، مانند کتاب یا اسباب بازی را از محیط غذا خوردن کودک دور کنید.

کد خبر 134082
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز