یکشنبه ۱۳ آبان ۱۳۸۶ - ۱۸:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: بسیاری از مادرانی که از منافع دادن شیر مادر به نوزادشان آگاه هستند از انجام این کار باز می‌مانند.

برخی از شایع‌ترین علل متوقف‌کردن دادن شیر مادر ایجاد زخم یا شقاق در نوک پستان، تولید ناکافی شیر یا احساس مادر در مورد عدم ارضای نوزاد با شیر  مادر است.

دادن شیر مادر علاوه بر اینکه منافعی مانند محافظت در برابر  عفونت‌های تنفسی و گوش میانی و کاهش خطر چاقی کودکان، برای مادر هم سودمندی‌هایی دارد، از جمله تسریع در بهبودی پس از زایمان.

بررسی‌های اخیر نشان داده‌اند که مادران شیرده کمتر در معرض خطر بیماری‌هایی مانند سرطان پستان و دیابت نو ع 2 قرار می‌گیرند.

رعایت نکات زیر می‌تواند به شما کمک کند تا در دادن شیر مادر به نوزادتان موفق شوید:

  • شیر دادن را  یک کار "ذاتی" به حساب نیاورید: بر خلاف باور غلط رایج، شیر دادن مادر یک کار غریزی نیست که به طور خودکار صورت گیرد. مادرانی که تصمیم می‌گیرند به نوزادشان شیر مادر بدهند نیاز به آموزش و حمایت دارند.
  • در موقع مناسب کمک بگیرید: از پزشکتان در ابتدای بارداری‌تان در مورد شیر دادن با پستان اطلاعات بگیرید. این کار را به آخر بارداری واگذار نکنید، چون در آن هنگام باید به بسیاری چیزهای دیگر فکر کنید.
  • به کلاس‌های آموزشی بروید: از دکترتان در مورد اینکه آیا بیمارستان دارای این کلاس‌ها هست یا نه پرسش کنید. برخی از بیمارستان‌ها مشاورانی دارند که به مادران در این زمینه کمک می‌کنند.
  • شیردادن از سینه را به فوریت آغاز کنید: شیردادن از سینه به نوزاد  به فوریت پس از زایمان و حتی قبل اینکه نوزاد تمیز شود، ترجیح دارد.
  • نوزاد را در بیمارستان حتی المقدور در کنار خود نگهدارید: نگهداشتن نوزاد در کنار مادر به جای اتاق نوزادان، به مادر و نوزاد این امکان را می‌دهد تا شیر دادن از سینه را تمرین کنند.
  • در  بازگشت به خانه از دیگران کمک بگیرید: هنگام بازگشت به خانه از حمایت اعضای خانواده و دوستان استفاده کنید. به خصوص در ماه اول وجود کسی که کارهای خانه را انجام دهد یا از بقیه بچه‌ها مراقبت کند، به شما فرصت می‌دهد با خیال راحت به نوزادتان شیر بدهید.


HealthDay News, 3 Nov., 2007

کد خبر 35824

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز