همشهری آنلاین -زهره بانی: آشنا کردن کودکان با پول، نحوه خرج کردن آن، آموزش فرهنگ پس انداز کردن و کسب درآمد از محورهای مهمی است که خانواده‌ها باید به طور جدی به آن بپردازند

آموزش مالی به کودکان

در این مطلب ما قصد داریم در مورد چگونگی آموزش کودکان در مورد پول صحبت کنیم، چنان که همه می‌دانید مدارس در همه جای دنیا فاقد تخصص در زمینه اینگونه آموزش‌ها هستند ضمن اینکه در جایگاه این آموزش هم نمی‌توانند باشند زیرا کمتر کودکان با مدرسه تعامل مالی دارند بنا بر این این جزء وظایف خانواده‌هاست که با دقت و مداومت در این آموزش، فرزندان خود را مهیای زندگی آینده کنند.

آموزش کودکان در مورد پول بسیار ضروری است و دانشی است که در زندگی آینده به آن نیاز جدی دارند. پس چرا هر چه زودتر این آموزش‌ها را شروع نکنیم و فرصت‌هایی را پیش نیاوریم که به فرزندان خویش نشان دهیم که ارزش پول چیست و چگونه باید آن را مدیریت کنند؟

در این برهه از زمان که رکود اقتصادی سراسر جهان را در بر گرفته ما بیش از هر زمان دیگری نیاز داریم به فرزندانمان بیاموزیم با پولی که به دست می‌آورند چه باید بکنند، چگونه آن را به شکل صحیح پس‌انداز کنند و چیزهایی را که در مورد مدیریت مالی و بودجه گذاری لازم است بدانند به آنها آموزش دهیم و فرزندان خویش را با دانش پولی صحیح مهیای زندگی و آینده کنیم.

تعداد کودکان با سواد مالی در سراسر دنیا بسیار اندک است. کودکان معمولا تا حدود سن 16-17 سالگی به خوبی با این مفاهیم مالی آشنایی ندارند و این بدان معناست که سال‌های بسیاری را که مناسب آموزش بوده از دست داده‌اند.

وقتی ما به عنوان والدین کودک یا سرپرست او تصمیم می‌گیریم فرزندانمان را در مورد پول آموزش دهیم چگونه باید عمل کنیم؟ آیا شیوه یا تکنیک خاصی نیاز داریم؟

بچه‌ها در سنین مختلف باید به شیوه‌های متفاوت در مورد پول آموزش ببینند.

آموزش مالی به کودکان


فواید و مزایا
مزایای آموزش کودکان در مورد پول بسیار زیاد است که از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

1-پس انداز: زمانی که کودکان را در مورد پول آموزش می‌دهیم، بخش اعظمی از این آموزش به نحوه پس انداز کردن مربوط می‌شود. وقتی کودکان در ابتدای راه هستند و تازه شروع کرده‌اند می‌توانند یک قلک داشته باشند که برای آنها به منزله یک بانک کوچک عمل می‌کند. در مراحل بعدی می‌شود آنها را با بانک و حساب پس‌انداز بانکی آشنا کرد. یکی از قسمت‌های خوب آموزش کودکان در مورد پول، آموزش روش صحیح و موثر پس‌انداز کردن است.

2- بودجه بندی: سواد مالی برای کودکان عمدتا بستگی به این دارد که چگونه بتوانند پول خود رابه طور صحیح بودجه گذاری کنند. بودجه بندی برای کودکان به این معناست که بتوانند پولشان را برای هزینه‌های مختلف مانند پس‌انداز کردن، خرید خوراکی، تفریحات ، پوشاک و ... تقسیم کنند و به هر کدام مقدار لازم و کافی پول را اختصاص دهند. بودجه بندی روشی مناسب در آموزش پولی به کودکان است چون رفتارهای خوب پولی زمانی شکل می‌گیرند و رشد می کنند که کودکان بتوانند به طور صحیح بودجه گذاری کنند. آنچه که در آموزش مالی به فرزندان، برای والدین مهم است این نکته است که در زندگی آینده خود، فرزندان چه نگرشی نسبت به پول داشته باشند.

 3-سرمایه گذاری: زمانی که ما به کودکان در مورد پول آموزش می‌دهیم در حقیقت می‌خواهیم به فرزندان خود قدرت بدهیم و پایه‌های چگونگی سرمایه گذاری را برای آتیه آنها بگذاریم. در این مطلب کسب مهارت‌های مالی کمی گسترده دیده شده است و احتمالا برخی از اینها مهارت‌هایی هستند که فرزندان در سنین نوجوانی و جوانی باید از این آموخته‌ها استفاده کنند و آنها را به صورت کاربردی بیاموزند. برای سرمایه گذاری در آنچه که مالک آن هستند یا سهیم شدن در سرمایه گذاری‌های دیگران آنچه که اهمیت دارد این است که بتوانند در آینده از این حرکت، اندوخته‌ای به دست بیاورند یعنی بتوانند سودی کسب کنند.

4-مقرری (پول تو جیبی): مقرری یعنی پولی که به صورت هفتگی به فرزند خود می‌پردازید تا بتواند تجربه مسئولیت پذیری مالی را نیز کسب کند. آموزش‌ پولی به کودکان از طریق پرداخت مقرری معین به آنها روشی بسیار ارزنده است زیرا به این روش متوجه می‌شوند ارزش پول چیست و چگونه باید در بودجه بندی و سرمایه گذاری آن را در نظر بگیرند.وقتی کودکان یاد می‌گیرند چگونه مقرری خود را به بهترین شکل هزینه کنند، سواد مالی‌شان به خوبی رشد می‌کند.

5-کسب درآمد: آموزش کودکان در باره پول، مهارت‌های سواد مالی آنها را بالا می‌برد و در نتیجه ترغیب می‌شوند که راههای کسب درآمد را از همان سنین پایین بیازمایند و وقتی به بزرگسالی می‌رسند در مورد تامین معاش خانواده مسئولیت پذیرتر و صاحب قابلیت‌های بیشتری می‌شوند. در این خصوص ما می‌توانیم در مورد شغل خودمان با فرزندمان توضیح دهیم ؛ این که ما چه کاری انجام می‌دهیم، چه مدت زمانی را صرف انجام کار خود می‌کنیم، مبلغی که تحت عنوان حقوق دریافت می‌کنیم و نهایتا این که درآمد ما صرف چه هزینه‌هایی در خانواده می‌شود.

بیشتر ما وقتی فرزندانمان را در باره پول آموزش می‌دهیم این موضوع را خیلی جدی نمی‌گیریم، باید آگاه باشیم که آموزش نادرست و ناکافی ما، کودکان را به سمتی سوق ندهد که نتیجه عکس حاصل شود. در کلیه مراحل آموزش کودکان، این نکته را مد نظر داشته باشید که تمام آموزش‌ها باید جنبه عملی داشته باشد و کودک بتواند آموزش‌ها را تجربه کند ضمنا این آموزش‌ها به صبر و شکیبایی نیاز دارد زیرا در دراز مدت نتیجه می‌دهد پس اگر در مدت زمان کوتاه به نتیجه نرسیدید آموزش‌ها را قطع نکنید، مداومت داشته باشید و یقین داشته باشید که نتیجه خواهید گرفت.


http://www.teaching-kids-about-money.com

کد خبر 127828
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز