سه‌شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۸۹ - ۲۱:۵۱
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: روان‌شناسان کودک و کارشناسان آموزشی عقیده دارند که یکی از مهم‌ترین عوامل برتری یک کودک نسبت به هم سن و سال‌های خود، مراقبت والدینی است که می‌دانند چگونه به پیشرفت قدرت ذهنی کودکان خود کمک کنند. لازم نیست شما حتما اینشتین باشید تا کودکان باهوشی تربیت کنید.

خلاقیت

فقط دقیقه‌های اضافی کمی در هر روز می‌تواند ضریب هوشی فرزندتان را بالا ببرد. مهم‌ترین زمینه برای رشد کودکان مکالمه است.

روان‌شناسان می‌گویند آسان‌ترین مسیر برای افزایش ضریب هوشی کودکان صحبت کردن است. در واقع باهوش‌ترین کودکان آنهایی هستند که مرتبا با والدین خود حرف می‌زنند. در حال حاضر فقط دو درصد از کودکان به عنوان کودک خوش ذوق شناخته می‌شوند اما روان‌شناسان می‌گویند اگر خانواده‌های بیشتری به این راهنمایی ساده او عمل کنند و مرتبا با کودک خود صحبت کنند، این رقم افزایش پیدا می‌کند.

همشهری مثبت از گروه مجلات همشهری در شماره نیمه اول شهریور ماه نوشته است: در واقع تعداد کودکان خلاق می‌تواند خیلی بیشتر از این باشد و چیزی که این کودکان را نسبت به دیگران برجسته می‌کند کمکی است که آنها در خانه دارند. اگر والدین می‌خواهند کودکان خلاق و باهوشی داشته باشند باید فرصت‌هایی را برای بروز خلاقیت آنان فراهم کنند. این به معنای یک عمل متقابل است؛ مثلا با کودکان خود صحبت کرده، با آنها بازی کنند و به آنها غذا درست کردن یاد بدهند. کلمات تمام ایده‌های شما را در متن پیاده می‌کنند و به شما یاری می‌رسانند تا ایده‌های بیشتری را در ذهنتان بسازید و هر چقدر که بیشتر صحبت می‌کنید بیشتر ذهنتان برانگیخته می‌شود. [نقش بازی در آموزش کودکان]

در پنج سال اول زندگی، کودکان کلمات را برای فرهنگ لغت یاد نمی‌گیرند بلکه می‌آموزند چگونه کلمات را به کار ببرند. به همین دلیل است که تعامل کودکان با والدین، بسیار حیاتی و مهم است. اما والدین نباید در این دام بیفتند که فقط با کودکان خود حرف بزنند بلکه بیشتر باید گوش کنند. وقتی کودکان با عجله و هیجان به خانه می‌آیند تا اتفاقاتی را که برایشان رخ داده تعریف کنند نباید به آنها بی‌توجهی کرد. صحبت کردن درباره علایق کودکان و تشویق‌کردنشان برای بیشتر حرف زدن، لذت و شوق آنها را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود بیشتر تشنه یاد گرفتن باشند.

اگر شما مادری هستید که زمان زیادی را صرف کار کردن می‌کنید باید زمانی را هم برای بودن کنار کودک خود در نظر بگیرید. طبق نظر متخصصان، حداقل یک کودک از هر ده کودک، به‌قدری زرنگ متولد می‌شود که از طریق بعضی روش‌ها می‌تواند ممتاز و نابغه باشد. بچه‌هایی که باهوش متولد می‌شوند به دلیل ذهن شادابی که دارند آسان‌تر مسائل را کشف می‌کنند. کودکان پرحرف حتی در سه‌سالگی به سرعت به جریان مکالمه‌ای که می‌تواند کاملا جدی باشد توجه نشان می‌دهند. اما اگر هیچ نشانه مثبت بالقوه‌ای هم در کودک شما وجود ندارد، گام‌های کوچک می‌توانند سرنوشت هر کودکی را برای بهتر شدن تغییر دهند. [بازی جدی است]

در تمام کودکان، بسته‌های بدون شکلی از استعدادهای بالقوه وجود دارند که شما با پیداکردن آن بسته می‌توانید آن را به بهترین وجه شکل دهید. هر کودکی می‌خواهد در زمینه‌ای موفق باشد و هر کودکی هم توانایی موفق شدن را دارد. البته محدودیت‌هایی برای کارهایی که والدین می‌توانند انجام دهند وجود دارد که باید از آنها آگاه باشند اما نباید تلاش خود را متوقف کنند. حقیقت این است که شما باید کودکان را در پنج سال اول زندگی‌شان همیشه پیش خودتان نگه دارید چون این سال‌ها مهم‌ترین دوران رشد کودک محسوب می‌شوند.

روش‌های ساده مثل نشستن کودکان دور میز هنگام وعده‌های غذایی می‌توانند تاثیر زیادی داشته باشند. کودکانی که هنگام ناهار یا شام با خانواده خود دور میز می‌نشینند و در مورد کارهایی که طی روز انجام داده‌اند صحبت می‌کنند، در شرایط بهتری نسبت به کودکانی که به تنهایی غذا می‌خورند و هیچ‌وقت با پدرو مادرشان حرف نمی‌زنند، قرار دارند. در محیط خانواده است که کودک یاد می‌گیرد زبان را برای بیان ایده‌های خود به کار ببرد و به کار بردن زبان، شیوه فعالیت فکری را توسعه می‌دهد.

ممکن است این پیشنهاد مثل مناظر قدیمی ازمدافتاده به نظر برسند که توصیه می‌شده افراد خانواده وعده‌های غذایی را با هم بخورند اما این یک راه ساده برای کمک به کودکان است. به علاوه اگر شما از ابتدا کودکان خود را به این شیوه عادت دهید آنها با این روش خو می‌گیرند و تمایل دارند که با شما درباره چگونگی روزی که گذرانده‌اند صحبت کنند. این یکی از ده‌ها راهی است که شما می‌توانید برای کمک به کودکان انجام دهید. والدین نیاز به راهنمایی و تمرین برای توسعه مهارت‌های کودکان خود دارند. اما اگر تلاش کنند نتایج آن می‌تواند شگفت‌آور باشد.

شما باید کودکان خود را تحسین کرده و محیط صادقانه و مورد پذیرشی را در خانه ایجاد کنید. این موضوع به کودکان آزادی می‌دهد تا ایده‌های جدیدی را کشف کنند؛ بدون اینکه مورد تمسخر والدین و طعنه و غلط‌گیری آنان واقع شوند.

پدر و مادر بودن یک علم دقیق با قوانین مشخص نیست بلکه یک هنر است. تنها یک روش برای تربیت کردن یک کودک باهوش وجود ندارد و بهترین راه ممکن است از یک کودک به کودک دیگر که حتی در یک خانواده رشد یافته‌اند تفاوت داشته باشد. شما برای موفق شدن باید گام‌های اساسی‌ای بردارید و اگر هم اشتباه کردید به این معنا نیست که دیگر نباید تلاش کنید.

کد خبر 115851
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز