دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۵:۰۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین- المیرا صدیقی: فرزندان ما، برای‌مان عزیزترین موجودات روی زمین هستند و قطعاً سلامتی آنها مهم‌ترین چیزی‌است که به آن فکر می‌کنیم.

خصوصا اگر کم سن و سال باشند و قدرت تشخیص خطر را نداشته باشند.

اولین و مهم‌ترین گامی که ما می‌توانیم برای سلامتی آنها برداریم، رعایت نکات ایمنی در خرید وسایل برای آنهاست. نکاتی که به آن اشاره می‌کنیم، می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد.

هنگام خرید هر وسیله‌ای برای دلبندتان:

  1. با دست خود تمام سطح وسیله و اطراف انرا لمس کنید. خصوصاً جاهایی که امکان دست زدن کودک‌تان به آنجا وجود دارد. مطمئن شوید که هیچ نقطه‌ای دست او را پاره یا دچار خراشیدگی نمی‌کند. مراقب نقاطی هم که ممکن است با آفتاب خوردن بیش از اندازه داغ شود باشید.
  2. مراقب نقاطی را که ممکن است دست فرزندتان در آن گیر کند و یا پیچ بخورد باشید.
  3. تمامی جاهایی را که با پیچ و مهره به وسیله مورد نظر پیچ شده‌اند را بررسی کنید تا مبادا این مهره‌ها به خوبی سفت نشده باشند.

چند نمونه از وسایلی که نیاز به توجه دارند:

  • صندلی ماشین:

  1. توصیه می‌کنیم که تا زمانی‌که فرزندتان کمتر ار 20 کیلو وزن دارد، حتماً در هنگام رانندگی او را در صندلی مخصوص بنشانید. این صندلی‌ها که دارای کمر بند ایمنی هستند کودک شما را از خطرهای مختلف محفوظ می‌دارند. به یاد داشته باشید که کمربند صندلی را حتماً ببندید.
  2. صندلی را خریداری کنید که از لحاظ ایمنی تأیید شده باشد و ایمنی را تضمین کند.
  3. دقت کنید که صندلی سیستم خیلی پیچیده برای باز یا بسته شدن نداشته باشد تا هر بار شما را به مشقت بیندازد.
  • تختخواب:

  1. این را بدانید که فاصله تشک تخت تا بدنه آن نباید از دو انگشت بیشتر باشد، زیرا ممکن است سر کودک شما در آن منطقه آسیب ببیند. بهترین کار پر کردن خلأ با ملحفه است.
  2. نرده‌های تخت باید کمتر از چهار سانتیمتر با یکدیگر فاصله داشته باشند تا سر کودک‌تان بین آنها گیر نکند.
  3. لولاها و پیچ‌های تخت نباید در دسترس کودک‌تان باشد.
  4. رنگ تخت باید ایمن و بدون مواد سمی باشد.
  5. بالش‌های بسیار نرم را انتخاب نکنید تا زمانی که نوزادتان بتواند خود سرش را از روی بالش بالا بیاورد. بالش‌های خیلی نرم در دوران کودکی زمانی که صورت بچه به بالش باشد می‌تواند خطر خفگی داشته باشد.
  • کالسکه و صندلی‌های بلند:
  1. هر چیزی که کودک‌تان روی آن می‌نشیند، باید پایه‌های پهن و قوی داشته باشد تا امکان برگشتن آن را کم کند.
  2. کالسکه یا صندلی حتما باید کمربند داشته باشد تا از افتادن کوچولوی شما جلوگیری شود.
  3. قبل از خرید کالسکه چند بار آن را ببندید و باز کنید تا ببینید آیا راحت باز و بسته می‌شود و یا به‌راحتی در صندوق ماشین‌تان جا می‌شود.
  4. دقت داشته باشید مواد به‌کار رفته در این وسایل سمی نبوده و برای فرزندتان ایجاد مسمومیت نمی‌کنند و همچنین نقاط کلیدی این وسایل در دسترس فرزندتان نباشد.
  5. چرخ‌های کالسکه حتماً باید سفت و سخت باشند و حتما چرخ‌های عقب به ترمز مجهز باشد
  • لباس‌ها:
  1. لباسی را برای او بخرید که از جنس قابل اشتعال نباشد و مواد به‌کار رفته در لباس را کنترل کنید.
  2. دقت داشته باشید که دگمه‌های لباس و حتا زیپ‌ها به‌خوبی و محکم به لباس دوخته شده باشند، زیرا آنها می‌توانند به‌راحتی کودک را در معرض خطر خفگی قرار دهند.
  3. نوزاد شما علاوه بر عوض شدن هر ساعته پوشکش نیاز به عوض کردن لباس‌هایش دارد. لباس‌های مخصوصی را برای خواب یا بیرون رفتن و حتی سرما یا گرمای ناگهانی هوا دم دست خود داشته باشید.
  4. لباس نوزادتان را همراه لباس‌های خودتان نشویید و حتماً پودرهای متوسط و رقیق استفاده کنید و به یاد داشته باشید که آنها را دو بار آبکشی نمایید.
    از نرم‌کننده‌های لباس استفاده نکنید، زیرا در اوایل تولد پوست کودک‌تان بسیار حساس است و او را دچار عارضه‌های پوستی می‌کند.
  • اسباب‌بازی‌ها:
  1. مطمئن شوید که هیچ نقطه‌ای از اسباب بازی کمتر از چهار سانتیمتر نباشد، زیرا ممکن است کودک‌تان آن را وارد دهان کند و باعث خفگی‌اش شود.
  2.  از خرید هر اسباب‌بازی که دارای نقاط نوک تیز و یا برنده است، اجتناب کنید و مواظب باشید جنس آن از موادی همچون سیم‌ها و یا مواد فلزی خطرناک نباشد.
  3. اسباب‌بازی نباید از شیشه ساخته شده باشد و مراقب باشید بر چسب بهداشت روی اسباب‌بازی باشد.
  4. عروسک‌ها و اسباب پارچه‌ای باید قابل شستشو و غیر قابل اشتغال باشند.
  5. مراقب باشید که هر اسباب‌بازی عمری دارد، استفاده بیش از حد آن می‌تواند به تکه‌تکه شدن آن بیانجامد که برای کودک‌تان خطر دارد. اگر اسباب‌بازی مورد نظرتان از الیاف ضعیف ساخته شده و امکان جدا شدن دگمه‌ها و یا وسائل تزیینی آن وجود دارد، فوراً آن را از جلوی دست کودک‌تان بردارید.
  6. هر چند وقت یک‌بار از سالم بودن اسباب‌بازی‌های کودک‌تان با خبر شوید و آنهایی که در حال تبدیل شدن به خطر برای فرزندتان هستند را کنار بگذارید. 

ما هر پیشنهادی را که تصور می‌کنیم برای حفظ سلامتی کودک‌تان مفید است را بیان کردیم اما به‌خاطر داشته باشید او به مراقبت هر لحظه شما نیاز دارد، پس چشم خود را از روی او برندارید!خطر هر لحظه در کمین اوست.

کد خبر 1539

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز