همشهری آنلاین: شهردار نیویورک، مایکل بلومبرگ، روز شنبه 6 نوامبر در هنگ کنگ ضمن تشویق به استفاده از تاکسی‌های الکتریکی در شهرها گفت مقامات شهری اغلب در موقعیت بهتری نسبت‌ به دولت‌های ملی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی هستند.

bloomberg

به گزارش آسوشیتدپرس شهردار میلیادر نیویورک که رهبری یک اتحاد جهانی از شهرهای بزرگ (C40) را به عهده گرفته است، نمایندگان این شهرها را که در کنفرانس C40 در هنگ‌ کنگ را ترغیب کرد از قدرت مجموع جمعیت هنگفت‌شان که حدود یک دوازدهم جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهد، برای این هدف استفاده کنند.

C40 اتحادیه‌ای از 40 شهر است که در سال 2005 به هدف کاهش خروجی گازهای کربن‌دار تاسیس شد. نوزده شهر دیگر اعضای وابسته این اتحادیه هستند.

بلومبرگ گفت این شهرها دارای شمار بالای ماشین و تاکسی هستند که به معنای آن است که می‌توانند نقش عمده‌ای در کاهش خروجی دی‌اکسیدکربن داشته باشند. نوزده شهر از این 40 شهر که آمار آنها در دسترس است، دارای بیش از 20 میلیون ماشین هستند و 25 عضو دولت‌های شهری که در این اتحادیه حضور دارند، ناوگان تاکسی به تعداد بیش از یک میلیون را کنترل می‌کنند.

بلومبرگ گفت:‌ "به این رقم فکر کنید- بیش از یک میلیون ماشین- نمادین‌ترین وسائل نقلیه در مراکز شهرها، ما می‌توانیم کار را با یکدیگر از اینجا شروع کنیم که این تاکسی‌ها را کارامدتر و کمتر آلاینده کنیم."

او پیشنهاد کرد که شهرها می‌توانند در مورد طراحی‌های مشترک تاکسی به توافق برسند و با یکدیگر دستوراتی را برای این وسائل نقلیه تدوین کنند- گرچه او بعدا در اظهاراتش برای خبرنگاران تایید کرد که مشکلات عملی برای اراته تاکسی‌های الکتریک شبیه به هم وجود دارد، که ناشی از تفاوت‌ها در اقتصاد،‌مقررات و استانداردهای ایمنی است.

اما او گفت که امیدوار است شهرهای با استانداردهای مشابه با یکدیگر کار کنند.

بلومبرگ در سخنرانی‌اش گفت: "ما بارها و بارها مشاهده‌ کرده‌ایم که دولت‌های ملی چقدر در سطح کشورشان و چه در سطح بین‌المللی تلاش کرده‌اند تا اقداماتی برای مقابله تغییرات آب و هوایی انجام دهند. ما همراه هم، مجبور این خلاء رهبری را خودمان پر کنیم."

گفتگوهای آب وهوای جهانی به خاطر اختلاف میان کشورهای ثروتمند و فقیر د رمورد چگونگی تقسیم بار کاهش خروجی گازهای کربن‌دار و چگونه‌ای ثابت کردن آن دچار وقفه شده است. اغلب کشورها از هم اکنون می‌گویند امضای یک پیمان الزام‌آور در کنفرانس آینده آب و هوایی سازمان ملل در کانکون در این ماه نامحتمل است.

بلومبرگ، که بنیانگذار کمپانی اطلاعات مالی بلومبرگ است، یک معتقد سرسخت قدرت‌ اجرایی دولت شهری است، و به روال نصب تجهیزات الکتریکی با راندمان بالای انرژی در ساختمان‌های قدیمی اشاره می‌کند.

او گفت:‌ "اغلب چیزهایی که ما درباره آن صحبت می‌کنیم محیط زیست شهر نیویورک را بهبود بخشیده‌اند، اینها جزو مقررات ساختمانی هستند. کارکرد شهر این است."

بلومبرگ که با غلبه بر شهردار تورونتو، دیوید میلر، رئیس C40 شد، همچنین وعده داد تا اشتراک اطلاعات در میان شهرها را در طول دوره دو ساله ریاست‌ش با فراهم آوردن بررسی‌های مقایسه‌ای شهرهای با خصوصیات مشابه بهبود بخشد.

قرار است بلومبرگ‌ که هر روز با مترو به سر کارش در نیویورک می‌رود، پیش از بازگشت به نیویورک متروی هنگ‌کنگ را هم امتحان کند.

کد خبر 120091

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز