همشهری آنلاین: علی اکبر موسوی موحدی استاد ممتاز دانشگاه تهران از طراحی دروس دانشگاهی درباره "تغییرات اقلیم و گرمایش جهانی" خبر داد و گفت: این دروس به دانشگاه‌ها و وزارت علوم معرفی می‌شوند تا پس از تصویب به عنوان واحدهای اجباری یا اختیاری در دانشگاه‌ها تدریس شوند.

دکتر علی اکبر موسوی موحدی در گفتگو با همشهری آنلاین در تشریح اهمیت پرداختن به موضوع تغییرات اقلیم و گرمایش جهانی گفت: امروز در پی خسارت‌هایی که بشر از صنعت‌گرایی‌اش به زمین زده است، جایگاه تغییرات اقلیم و گرمایش جهانی که منبعث از صنعتی شدن زمین است به یک رشته و موضوع مهم جهانی تبدیل شده و در زیرمجموعه سازمان ملل دارند بر روی آن کار می‌کنند چون زمین مریض شده است.

استاد تمام مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران افزود: وقتی زمین مریض می‌شود آنهایی هم که پش زمین‌ هستند مریض‌اند. این اهمیت موجب شد که در صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور، کارگروه تغییرات اقلیم و گرمایش جهانی ایجاد شود تا کشورمان هم در این زمینه کاری انجام دهد.

رئیس کارگروه تغییرات اقلیم و گرمایش جهانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور با انتقاد از کم توجهی سایر نهادهای کشور به موضوع جهانی «تغییرات اقلیم و گرمایش جهانی»، گفت: در حالی که تغییرات اقلیم و گرمایش جهانی موضوع جهان است اما در هیچ جای کشور جز صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران، کمیسیونی تحت عنوان تغییرات اقلیم و گرمایش جهانی وجود ندارد اما این صندوق کارگروهی درباره این موضوع جدید تشکیل داده و در صدد است مسئولان را با آن آشنا کند.

دکتر موسوی موحدی در ادامه با بیان اینکه ایران هنوز مدل تغییرات اقلیم ندارد، گفت: یکی از کارهایی که کارگروه تغییرات اقلیم و گرمایش جهانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران انجام داده این است که طرحی برای تهیه مدل تغییرات اقلیم ایران تصویب کرده که این طرح توسط دکتر یوسف ثبوتی ارائه شده و ایشان عهده‌دار تهیه مدل تغییرات اقلیم ایران شده است.

وی افزود: همچنین در کارگروه تغییرات اقلیم و گرمایش جهانی مقرر شده است سرفصل دروسی را در این زمینه به دانشگاه‌ها و وزارت علوم معرفی کنیم تا یک سری دروسی در این رابطه برای دانشجویان همه رشته‌ها به عنوان واحدهای اختیاری و گاهی هم اجباری تعریف شود.

موسوی موحدی افزود: در کارگروه تغییرات اقلیم و گرمایش جهانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران تلاش می‌کنیم تا بتوانیم دروسی که در این زمینه در دنیا دارد تدریس می‌شوند اما در ایران وجود ندارند را وارد نظام آموزش عالی کنیم.

کد خبر 194852
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز