یکشنبه ۹ آبان ۱۳۸۹ - ۲۰:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک شرکت مخابراتی خصوصی در نپال با راه‌اندازی نخستین سرویس‌ 3G در پناهگاه کوه اورست، اینترنت پرسرعت را به بام جهان برد.

Everest Gets 3G

به گزارش خبرگزاری رویترز این پایگاه می‌تواند به هزاران نفر از کوهنوردان و کوه‌پیمایانی که هر سال به منطقه کوه اورست در ناحیه سولوکومبو می‌‌آیند، کمک کند.

این افراد تا به حال مجبور بودند برای حفظ تماس با خانواده‌های‌شان هنگام رفتن به نواحی دورافتاده بدون تسهیلات ارتباطی مناسب، از تلفن‌های گران‌قیمت ماهواره‌ای استفاده کنند.

شرکت مخابراتی نپالی Ncell اعلام کرد این تسهیلات جدید اولین سرویس اینترنت موبایل 3G در پناهگاه کوه اورست، بلندترین قله جهان با ارتفاع 8850 متر است.

لارس نیبرگ، رئیس شرکت مخابراتی اسکاندیناویایی TeliaSonera که 80 درصد سهام شرکت نپالی را در اختیار دارد، گفت: "اینترنت پرسرعت 3G سرویس‌های ارتباطی دوربرد سریع‌تر و ارزان‌تر را در اختیار مردمی که در دره کومبو زندگی می‌کنند و نیز کوهنوردان می‌گذارد."

شرکت Ncell با سرمایه‌گذاری مشترک شرکت TeliaSonera و سرمایه‌گذاران محلی تاسیس شده است.

پاسی کوییستینن، رئیس Ncell در کاتماندو پایتخت نپال به خبرنگاران گفت: "امروز ما مکالمه تصویری را از بلنددترین نقطه جهان،‌ از کوه اورست،‌ دریافت کردیم."

اشاره او به مکالمه از پناهگاه اورست در ارتفاع 5300 متری در ناحیه‌ای بود کوهنوردان صعود واقعی خود را از آن آغاز می‌کنند.

به گفته این شرکت این تسهیلات امکان وب‌گردی پرسرعت، فرستادن کلیپ‌های ویدئویی و ای‌میل و نیز تلفن به بستگان و دوستان با قیمت‌های بسیار کمتر از میانگین قیمت تلفن ماهواره‌ای را فراهم می‌کند.

سرویس‌های مخابراتی تنها یک سوم کشور 28 میلیونی نپال، فقیرترین کشور آسیای جنوبی، را پوشش می‌دهند.

Ncell اعلام کرد شرکت TeliaSonera سال آینده بیش از 100 میلیون دلار برای گسترش تاسیساتش در نپال هزینه خواهد کرد و پوشش سرویس تلفن همراه به بیش از 90 درصد جمعیت این کشور واقع در کوهستان هیمالیا را تضمین می‌کند.

کد خبر 119608

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز