دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۹ - ۲۰:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: وب از زمانی مارک آندرسن با ارائه مرورگر نت‌اسکیپ در میانه دهه 1990 اینترنت را متحول کرد، تغییرات زیادی کرده است. به همین خاطر او به افرادی که آماده‌اند تا تکنیک متفاوتی برای جستجو در وب را با مرورگر جدیدی به نام راک‌‌ملت (RockMelt) امتحان کنند،‌ امیدوار است.

ROCKMELT

به گزارش آسوشیتدپرس این مرورگر که برای اولین بار روز دوشنبه 8 اکتبر در دسترس قرار گرفت، بر اساس این ایده ساخته شده است که امروزه اغلب فعالیت‌های آنلاین در اجتماعی‌شدن در فیس‌بوک، جستجو بر روی گوگل، توئیت‌کردن در توئیتر و مراجعه مداوم به وب‌سایت محبوب رخ می‌دهد.

این مرورگر جدید سعی می‌کند نیاز به پرسه‌زدن از یک وب‌سایت به وب‌سایت دیگر را با جمع‌آوری همه اطلاعات ضروری و سرویس‌های مطلوب در باکس‌ها و پنجره‌های دراپ‌داون برطرف کند.

آندرسن گفت: "این شانسی برای ماست که یک مرورگر از اول دوباره ساخته شود. این ویژگی‌ها همان چیزهایی هستند که اگر می‌دانستیم مردم چگونه از وب استفاده خواهند کرد، در نت‌اسکیپ به کار می‌بردیم."

آندرسن مرورگر راک‌ملت را به طریقه‌ای که نت‌اسکیپ را ساخت،‌ نمی‌سازد. محبوبیت اولیه نت‌اسکیپ باعث شد مایکروسافت مرورگرش، اینترنت اکسپلورر، را با سیستم عاملش، ویندوز، پیوند دهد.

راک‌ملت ساخته تیم هاوس و اریک ویشیرا است که پیش از این با آندرسن کار کرده بودند. اما مهر تایید آندرسن در شروع برنامه زده شده است.

بزرگترین بخش پول برای ساختن راک‌ملت 10 میلیون دلاری از یک شرکت سرمایه‌گذاری آندرسن یا همکارش، بن هورویتز، آمده است.

آندرسن همچنین رئیس هیات مدیره راک‌ملت است و نظر او به طور مکرر در مورد آن خواسته می‌شود.

هاوس، مسئول ارشد تکنولوژی در راک ملت (ویشریا مدیر عامل است) گفت: "هنگامی می‌خواهید یک مرورگر وب را از اول اختراع کنید، چه کسی بهتر از مارک می‌تواند به شما ایده بدهد؟"

نشان فیس‌بوک نیز در همه جای راک‌ملت وجود دارد،‌ گرچه تا به حال تنها رابطه تجاری این دو شرکت از طریق آندرسن بوده است. آندرسن درهیات مدیره فیس‌بوک نیز حضور دارد.

راک‌ملت تنها هنگامی کار می‌کند که شما یک حساب فیس‌بوک داشته باشید. با این وجود این محدودیت با توجه تعداد بیش از 500 میلیون نفری کاربران فیس‌بوک به راک‌ملت فضای کافی را می‌دهد.

پس از اینکه کاربران فیس‌بوک با اطلاعات مربوط به حساب فیس‌بوک‌شان وارد راک‌ملت شدند، تصویر پروفایل فیس‌بوک فرد در گوشه چپ مرورگر قرار می‌گیرد و فهرستی از دوستان مطلوب در پنجره‌ای در سمت چپ مرورگر به نمایش در می‌آید. همچنین یک ابراز درونی برای ارسال آپدیت‌ها در یک باکس پاپ‌آپ وجود دارد.

این خصوصیات فراتر از فیس‌بوک و توئیتر است، راک‌ملت حاوی ابزاری است که نتایج جستجوی گوگل را در یک باکس دراپ‌داون نشان می‌دهد و می‌توان آن را اسکرول کرد تا وب‌سایت‌های پیشنهادی در بخش اصلی مرورگر را دنبال کرد. پنجره سمت راست مرورگر برای فهرست‌کردن وب‌سایت‌های مطلوب اختصاص داده شده است، و هر گاه اطلاعات تازه‌ای از آنها به دست آید، به طور خودکار به کاربر پیام داده می‌شود.

راک‌‌ملت ترجیحات هر کاربر را در یک سرور دوردست ذخیره می‌کند، و آنها برای هر کامپیوتری که این مرورگر را روی دیسک سخت آن نصب شده باشد، قابل دسترس می‌کند.

هیچ مرورگری تا به حال به پای اینترنت اکسپلورر هم نرسیده است، اما این مرورگر چالش‌های گوناگون را در طول سال‌ها از سر گذرانده است.

بر اساس آمار شرکت NetApplication، اینترنت اکسپلورر هنوز حدود 60 درصد سهم بازار را دست دارد. فایرفاکس بنیاد موزیلا که بر مبنای نت‌اسکیپ ساخته شد، در فاصله زیاد با 23 درصد در مقام دوم قرار دارد و مرورگر گوگل، کروم، حدود 9 درصد بازار را در دست دارد.

راک‌ملت در شروع هدف پایینی را در نظر دارد:  امیدوار است یک میلیون کاربر را با فرستادن دعوتنامه‌هایی برای افراد علاقمند به امتحان کردن این مرورگر جلب کند. درخواست‌ امتحان این مرورگر را می‌توان از طریق این آدرس ارسال کرد: www.rockmelt.com

آندرسن متقاعد شده است که مقام اولی اینترنت اکسپلورر، حتی پس از بیش از یک دهه تسلط بر بازار و آپگریده‌های مکرر آسیب‌پذیر باقی می‌ماند.

او می‌گوید: "من اعتقادی به بازارهای جاافتاده ندارم. به نظرم بازار تنها هنگامی بی‌تحرک می‌شود که فراورده‌های ابداعی وجود نداشته باشد."

کد خبر 120300

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز