سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۳۸۹ - ۲۰:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: فیس‌بوک سیستم پیام‌رسانی خود را برای 500 میلیون عضو راه‌اندازی کرد، اقدامی که می‌تواند این شبکه‌ اجتماعی را به بزرگترین فراهم‌آورنده سیستم‌های پیام‌رسان تبدیل کند و رقبایش گوگل، یاهو و مایکروسافت را با چالش روبه‌رو کند.

FACEBOOK

این سرویس جدید که با آدرس ای‌میل facebook@ مشخص می‌شود طوری طراحی شده است که ای‌میل، پیام‌دهی فوری و پیام‌های متنی (SMS) را در هم ادغام کند، به این ترتیب کاربران می‌توانند از درون یک باکس منفرد ارتباطاتشان را مدیریت کنند و البته فیس‌بوک می‌خواهد همه این کارها روی سرورهای خودش انجام دهد.

مارک زوکربرگ، مدیرعامل فیس‌بوک در یک کنفرانس خبری ویژه در روز دوشنبه به خبرنگاران گفت "این سیستم ای‌میل‌کش نیست. یک سیستم پیام‌رسانی است که ای‌میل بخشی از آن است."

زوکربرگ گفت نوجوانان معمولا از ای‌میل استفاده نمی‌کنند زیرا بسیار کند است،‌ اما با سن بالاتر هنوز برای ارتباط با دوستان و خانواده به ای‌میل وابسته هستند. فردی که در میانه این دو گروه قرار دارد، در مدیریت ارتباطاتش با افراد متفاوت با مدیوم‌های متفاوت دچار مشکل می‌شود- ممکن است من یک پسر عمومی 16 ساله داشته باشم که برای گرفتن هر پاسخی از او باید به او اس‌ام‌اس کنم، ‌اما به پدربزرگ 90 ساله‌ام باید ای‌میل‌ بفرستم."

سیستم جدید پیام‌رسان فیس‌بوک همه ارتباطات شما را با افراد درون یک سابقه مکالمه واحد قرار می‌دهد که هر جایی قابل استفاده است. ایده این است که شما بتوانید از فیس‌بوک به یک کاربر دیگر پیام‌ بفرستید و و این پیام در جایی خود را نشان خواهد داد که برای آن کاربر مناسب‌تر از همه است- اس‌ام‌اس، پیام فوری، ای‌میل، یا پیام فیس‌بوک، و شما پاسخ را از طریق هر یک از مدیوم‌ها بسته به جایی که هستید، دریافت خواهید کرد.

زوکربرگ به جزئیات این که چگونه فیس‌بوک می‌خواهد این کار را انجام دهد، اشاره ‌ای نکرد، اما گفت این سیستم "سعی می‌کند تا مشخص کند این پیام را به کجا بفرستد و به کجا نفرستد، و شما نیازی نخواهید داشت که پیام مشابهی را از پنج کانال متفاوت بفرستید."

فیس‌‌بوک برای اینکه ای‌میل را وارد این سیستم جدید کند آدرس‌های ای‌میل فیس‌بوک را برای همه کاربرانی که خواستار آن هستند در اختیار می‌گذارد- آدرسی که شامل اسم‌کاربری شما در فیس‌بوک به علاوه facebook.com@  می‌شود. این شرکت تاکید کرده است که کاربران مجبور نیستند این آدرس ای‌میل را انتخاب کنند، و همچنین مجبور نیستند که آن را با سایر آدرس‌های ای‌میل دیگر پیوند دهند.

کاربران عادی ای‌‌‌میل ممکن است احساس نومیدی کنند، زیرا هنوز در این سرویس پشتیبانی IMAP (پروتکل دسترسی به پیام اینترنتی) وجود ندارد، (گرچه فیس‌بوک می‌گوید این سرویس به زودی به راه می‌افتد) و محلی برای عنوان پیام یا دنباله‌های آن وجود ندارد.

یک خصوصیت دیگر این سیستم جدید یک وجود یک نسخه فیس‌بوکی از "این‌باکس اولویت گوگل" است. پیام‌های جدید اساسا در سه رده قرار می‌گیرند: افراد حقیقی که احتمالا می‌خواهند از شما خبری بشنوند، "سایر" مطالب مانند رسیدهای بانکی یا خبرنامه‌های دانشگاهی و بالاخره جانک میل‌ها. شما می‌توانید درجه حریم شخصی‌تان را طوری تنظیم کنید که تنها افراد خاصی بتوانند پیام‌های‌شان را برای شما بفرستند،‌به این معنا که شما هرگز پرسه‌زن فضولی که زمانی او را در دبیرستان می‌شناختید، پیامی دریافت نخواهید کرد.

فیس‌بوک همچنین درباره نگرانی‌های مربوط به حفظ حریم شخصی در سیستم‌های پیام‌رسانی مدعی شد  تبلیغات هدفدار این سایت هیچ اطلاعاتی را از محتوای پیام‌های افراد استخراج نخواهد کرد و کاربران می‌توانند در صورتی که بخواهند از همه شواهد مربوط به پیام‌شان خلاص شوند، می‌تواند پیام را از سرور پاک کنند.

منبع: arstechnica.com

کد خبر 120853

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز