پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۳۸۵ - ۰۹:۴۱
۰ نفر

سایه رشیدی: سایت های خبری کشور ترکیه هم گام با گسترش تکنولوژی‌های ارتباطی، رو به گسترش و توسعه‌اند.

ترکیه

خبرگزاری آنادولو(Anadolu) پرکارترین بنگاه خبر پراکنی ترکیه، بیشترین حجم از اخبار و اطلاعات موجود درسایت های خبری به خصوص سایت‌های خبری سازمانی در این کشور را تحت پوشش قرار می‌دهد.

در سال 2002 بیش از 50 سایت خبری در این کشور به ارائه آخرین  اخبار همت گماردند، این تعداد اما، تناسب چندانی با میزان کاربران اینترنت که براساس آمارها حدود سه میلیون نفر تخمین زده شده بود نداشته است و همین امر نمایانگر اصلی‌ترین مشکل این بخش از حوزه ارتباطی یعنی کمبود سایت‌های خبری است.

ترکیه دارای دو نوع سایت خبری است ،سایت‌های خبری سازمانی که به طور کاملا حرفه‌ای به ارائه اخبار و اطلاعات پرداخته و اخبار خبرگزاری‌ها و آژانس‌های خبری را اصلی‌ترین منبع خبری خود قرار داده اند نوع دیگر سایت‌های خبری آماتور یا غیر حرفه ای است که مصرفی شخصی داشته و با توجه به علائق و ذائقه های افراد مورد بهره برداری قرار می‌گیرند. این سایتها نیز مطالب خودرا با استفاده از سایتهای دیگرخبری پوشش می‌دهند.

سابقه پیوستن ترکیه به شبکه جهانی اینترنت به 12 آوریل سال 1993 بازمی‌گردد، مجله اکتوئل(Aktuel) در جولای 1995 و مجله لمن (Leman) در اکتبر همان سال بر روی ابنترنت دیده شدند.

نخستین روزنامه ای که مطالب خود را به صورت آنلاین در اختیار مخاطبان قرار داد روزنامه زمان(Zaman) در دسامبر 1995 بود. به همین ترتیب تا سال 2002 میزان سایت‌های خبری به بالاترین سقف خود یعنی 55 سایت خبری  رسید.

براساس پژوهش‌های انجام شده این روند افزایش به سال 2002 و بحران اقتصادی این کشور باز می‌گردد. کاهش استخدام و بیکاری روزنامه نگاران بدلیل عدم توانایی پرداخت دستمزدها سبب روی آوردن آنها به دنیای اینترنت و تهیه سایت‌های خبری شد که بیشترین اخبار و اطلاعات خود را از سایت های خبری گوناگون دریافت و توجهی به اخبار خبرگزاری‌ها نداشتند.

برخلاف سایت‌های آماتورو غیر حرفه‌ای ، سایت‌های خبری حرفه‌ای افراد متخصص را تحت استخدام خود قرار می‌دهند، این افراد بین 3 تا 8 سردبیر و 2 تا 4 طراح وب راشامل می‌شوند که بطور 24 ساعته آخرین اخبار را تحت پوشش قرار می‌دهند. دستمزد این افراد نیز از محل درآمد حاصل از تبلیغات بازرگانی در سایت پرداخت می‌شود.

دسترسی آسان به سایت‌های خبری ترکیه، رنگ آمیزی، حاشیه‌های صفحه  وپس زمینه‌ها ازجمله امتیازات این سایت‌هاست ، اما زمان دانلود شدن که بستگی زیادی به میزان عکس و طرحهای گرافیکی آن دارد بین 20 تا 85 ثانیه در نوسان است.

با آنکه نقشه سایت برای استفاده آسانتر کاربران از بخش‌های مختلف سایت‌ها مفید است اما بررسی‌ها نشان می‌دهد هیچ یک از سایت‌های خبری مجهز به نقشه سایت نیستند.

همچنین تعداد اندکی از آنها دارای شمارشگر بازدیدکنندگان از سایت است.

بررسی محتوای سایت‌های خبری نشان می‌دهد که اخبار صفحه اول هر 6 تا 15 دقیقه تغییرکرده وتنها 60 درصد آنها زمان به روز رسانی را مشخص می‌کنند. همچنین تعداد خبرهای صفحه اول بین 26 تا 110 خبر در نوسان است و عموما هویت نویسندگان مطالب نامشخص و یا ناشناخته است.

امروزه اینترنت به عنوان  ابزار ارتباطی سریع و بهنگام، بخش وسیعی از زندگی روزمره مردم را در بر گرفته و در این میان سایت‌های خبری به دلیل برخورداری از آخرین و جدیدترین اخبار، مخاطبین بسیاری را جذب خود کرده است و علیرغم تیراژ روزافزون نشریات چاپی که نشان از فراوانی مخاطبان آن دارد، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند برای کسب آخرین اخبار از فضای آن لاین استفاده کرده وهمین امر مسئولیت خطیر سایت‌های خبری آنلاین بویژه توجه بیشتر به محتوا و چگونگی صفحه آرایی آن را دو چندان کرده است که البته سایت‌های خبری کشور ترکیه نیز از این قاعده مستثنی نیست.

نوشته: پروفسور خلیل ابراهیم گورجان استاد دانشگاه آنادولا ترکیه

منبع:

   سایت اینترنتی دانشگاه آنادولا
 http://cim.anadolu.edu.tr/article?aid=14  
مرکز تحقیقات و مطالعات رسانه‌ای روزنامه همشهری

کد خبر 10943
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز