شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۹:۵۲
۰ نفر

ترجمه زهرا دلیریان: یکی از اصلی‌ترین دلایل نابینایی در کشورهای توسعه‌نیافته تغذیه نامناسب است.

در این میان ویتامین‌ها به‌دلیل دارابودن آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند بدن ازجمله چشم را سالم نگه دارند. مثلا نشان داده شده که ویتامین‌های A, C وE می‌توانند نقش مهمی را در سلامت چشم ایفا کنند.

دلایل متعدد حاکی از آن است که خوردنی‌های تازه مانند، میوه و سبزیجات و ماهی‌ها دارای ترکیباتی هستند که در سلامت چشم مؤثر خواهند بود.

ویتامین A

بیشتر مادرها به فرزندان خود گفته‌اند هویج دارای ویتامین A و در سلامت چشم مفید است. به توصیه متخصصان آمریکایی خوردن یک هویج در روز می‌تواند نیاز روزانه بدن از ویتامین A را تأمین کند. این ویتامین می‌تواند در پیشگیری از بیماری‌های مرتبط با نابینایی تأثیر‌گذار باشد.

کمبود ویتامین‌A با گزورفتالمی دیده می‌شود که به‌صورت خشکی چشم، زخم قرنیه‌ای و ورم پلک دیده می‌شود. این اختلال در نهایت منجر به نابینایی می‌‌شود. این ویتامین می‌تواند در پیشگیری از تشکیل آب مروارید و نابینایی ناشی از تباهی لکه زرد چشم در افراد مسن نقش مهمی داشته باشد.

اگر این نوع از تغذیه نظر شما را تأمین نکرد می‌توانید از مکمل‌های موجود برای سلامت چشم بهره بگیرید؛ اما زیاده‌روی در مصرف ویتامین‌A گرفته شده از مکمل‌ها سلامت چشم را به خطر می‌اندازد و در زمان بارداری می‌تواند منجر به نقص عضو شود پس ضروری است قبل از مصرف داروی مکمل حتما برچسب روی آن‌را مطالعه کنید.

بررسی‌ها نشان داده است بسیاری از غذاهای به رنگ زرد، نارنجی، قرمز حاوی بتاکاروتن است که بدن انسان آن را به ویتامین A تبدیل می‌کند. در کنار هویج میوه‌های دیگری مثل طالبی، انبه، سبزیجات، کدو حلوایی و فلفل قرمز منبع فوق‌العاده‌ای از بتاکاروتن است. ویتامین A را همچنین می‌توان در اسفناج و دیگر سبزیجات پربرگ، سیب زمینی شیرین، ماهی، مرغ و جگر یافت.

ویتامین C

ویتامین C یک عنصر کلیدی از مکمل‌های سلامت چشم است که سوپرهیرو نامیده می‌شود و به پیشگیری از بسیاری مشکلات بینایی مربوط به سن مانند آب مروارید کمک می‌کند. این بیماری از یک تجمع پروتئینی ناشی می‌شود که منجر به سایه‌ای در بینایی می‌شود. ویتامین C ممکن است در به تاخیر انداختن تباهی لکه‌های زرد چشم که درمان ندارد، کمک کند.

بررسی‌های انجام شده نشان داده است ویتامین C زمان تشکیل آب مروارید را 10‌سال در افراد به تاخیر می‌اندازد؛ چرا که این بیماری بیشتر در افراد مسن دیده می‌شود و اعمال جراحی‌ مرتبط در سنین 65 یا 70 انجام می‌گیرد؛ بنابراین این تاخیر در فرد، نزدیک به 10‌سال است و در این مدت آب مروارید در فرد گسترش نخواهد یافت.

ویتامین Cرا می‌‌توان در تمامی مرکبات، توت فرنگی، طالبی، گریپ فروت، تمشک، گوجه، آلو، کیوی، سبزیجات پربرگ، اسفناج، فلفل  (قرمزوسبز) و کلم جست‌وجو کرد. در حقیقت سبزیجات و میوه‌ها منبع فوق‌العاده‌ای از ویتامینC هستند.

البته این ویتامین را می‌توان در بعضی از منابع حیوانی پیدا کرد اما در اثر پخت و پز ویتامین C از بین می‌رود. به گفته متخصصان آمریکایی سهم روزانه به این ویتامین در مردان و زنان 60‌میلی‌گرم است.

بدن انسان نمی‌تواند ترکیبی از ویتامین‌ها را در مدت طولانی در خود حفظ کند، چراکه در از بین رفتن فرایند جذب ویتامین‌C مشکلاتی چون کارخانه استعمال دخانیات و آلودگی هوا و دیابت و مسائل دیگر بی‌تأثیر نیست، پس بهتر است با خوردن سبزیجات و میوه‌های تازه حداکثر منفعت را به‌دست آوریم.

ویتامین E

ویتامین E برای بهتر شدن سلامت چشم به پیشگیری از تشکیل آب مروارید و از بین رفتن لکه‌های زرد چشم کمک می‌کند. به گفته متخصصان نیاز روزانه بدن به ویتامین E در مردان 10 میلی گرم است درحالی‌که زنان به روزانه 8‌میلی‌گرم نیاز دارند.

این ویتامین در آجیل و گیاهان خوردنی مانند باقلا و لوبیا و میوه‌هایی چون انبه دیده می‌شود. اگر این میزان در ورودی غذای افراد نباشد می‌توان از مکمل‌های سلامت چشم بهره برد.

تحقیقات نشان داده است که بیوفلاونوئیدها دارای فعالیتی به مهمی آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که به جذب بهتر ویتامینC کمک می‌کنند. اینها ترکیباتی هستند که به میوه‌ها رنگ می‌دهند. لوتیئن و زاگزانتین و 2 آنتی‌اکسیدان دیگر در میوه و سبزیجات به‌طور طبیعی دیده می‌شوند که به سلامتی چشم کمک می‌کنند.

برای بینایی بهتر، مصرف غذاهای غنی شده از مواد معدنی و اسیدهای چرب ضروری و مهم است و موارد فوق می‌تواند بینایی را در وضعیت خوبی قراردهد به شرط آنکه مصرف میوه‌های روزانه و سبزیجات دوچندان شود و اگر این نوع از غذاها در فرد کافی نباشد می‌توان از یک مکمل سلامت چشم بهره گرفت.

‍CNN

کد خبر 107451

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز