همشهری آنلاین: جانشین ریاست جامعة‌المصطفی(ص)العالمیة یکی از دستاوردهای بزرگ این نهاد در عرصه‌ بین‌المللی را تأسیس مؤسسات قرآنی دانست و گفت:

ده‌‌ها دارالقرآن و مؤسسه قرآنی ایجاد کردیم که ده‌ها هزار نفر متقاضی آن‌ها هستند و در این سفره، از رزق معنوی قرآن کریم بهره‌مند می‌شوند.

حجت‌الاسلام و المسلمین «مهدی مهدوی‌پور»، جانشین ریاست جامعة‌المصطفی(ص)العالمیة و دبیر نخستین اجلاس سراسری نمایندگان و مدیران جامعة‌المصطفی(ص)، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، ضمن بیان این مطلب در مورد اهداف برگزاری نخستین اجلاس نمایندگان و مدیران جامعة‌المصطفی(ص) که از 26 دی‌ماه تا 8 بهمن‌ماه در قم حال برگزاری است، گفت: هدف برگزاری اجلاس تبادل نظر نسبت به سیاست‌ها و راهبردهای جامعة‌المصطفی(ص) در عرصه بین‌الملل هست.

وی افزود: از آنجا که در سال گذشته سازمان حوزه‌ها و مدارس علمیه خارج از کشور و مرکز جهانی علوم اسلامی با هم تلفیق شدند و جامعة‌المصطفی(ص) تأسیس شد و مأموریت‌های داخلی و خارجی خاصی به منظور تربیت عالمان دینی در عرصه بین‌الملل برای آن در نظر گرفته شد، نیازی احساس می‌شد که راهبردها و سیاست‌ها و سند برنامه‌ریزی راهبردی خودش را تدوین کند و به تصویب نهایی برساند و چشم‌اندازی را برای آینده خودش مشخص کند.

مهدوی‌پور در ادامه سخنانش اظهار کرد: به این منظور برگزاری نخستین اجلاس سراسری مدیران و نمایندگان جامعة‌المصطفی(ص) برنامه‌ریزی شد تا تبادل نظر و بحث و بررسی نسبت به سیاست‌های راهبردی انجام شود. به منظور رسیدن به راهبردها و سیاست‌های مشخص طبیعی است که باید فرصت‌ها و تهدیدها‌ را بررسی کنیم و موانعی که پیش روی هست، را مورد بحث و بررسی قرار دهیم و همچنین ضعف‌ها و نقط قوت موجود مورد بررسی قرار گیرد.

وی از تشکیل کارگروه‌هایی برای بررسی وضع موجود خبر داد و تصریح کرد: کارگروه‌هایی را ترتیب دادیم که به مدت دو هفته بتوانند منطقه به منطقه و کشور به کشور نسبت به مشکلاتی که در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و تربیتی و ارتباطات بین‌الملل وجود دارد بررسی‌های لازم صورت گیرد و ضعف‌ها مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد و در نهایت با توجه به فرصت‌ها و تهدیدها بتوانیم راهبرد مدنظر را مشخص کنیم.

جانشین رئیس جامعة‌المصطفی(ص) تأکید کرد: طبیعی است که با برنامه‌ریزی بسیار دقیق و مفصلی که از چهارماه پیش انجام دادیم و مقدماتی که فراهم کردیم، قطعا به اکثر اهداف مورد نظر خواهیم رسید، همچنین مدیران با آمادگی قبلی از کشورهای مختلف آمدند، در اینجا هم مباحثی که در کارگروه‌ها بناست بحث شود، از پیش تعیین و پیشنهادات و پیش‌نویس‌های لازم در زمینه سیاست‌ها و راهبردها را مشخص کردیم و فضایی را آماده کردیم که در این کارگروه‌ها بحث‌های جدی و کافی انجام شود، طبیعی است که تاکنون به اهداف اصلی و جنبی که از این اجلاس داریم با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده رسیدیم.

جانشین ریاست جامعة‌المصطفی(ص) العالمیة، تربیت کادر فرهنگی و عالمان دینی را وظیفه جامعة‌المصطفی(ص) دانست و در تشریح فعالیت‌های این نهاد گفت: هدف از جامعة‌المصطفی(ص) تربیت کادر فرهنگی و عالمان دینی هست، منتها در کشورهای مختلف به گونه‌های مختلفی این امر انجام می‌پذیرد، در بعضی از کشورها در قالب حوزه‌های علمیه، در برخی از کشورها به صورت دانشکده‌های اسلام‌شناسی فعالیت می‌کند و احیانا در بعضی از کشورها هم در قالب دبیرستان‌های اسلامی است.

در کنار دروس دبیرستانی آموزش‌های دینی وجود دارد و از میان نخبگان و افراد با استعداد آن‌ها، افرادی را برای دانشگاه‌های خارج از کشور و داخل کشور انتخاب می‌کنیم که تحصیل می‌کنند.

وی چهارمین شکل فعالیت جامعة‌المصطفی(ص) را در قالب مؤسسات قرآنی دانست و تأکید کرد: چهارمین شکل فعالیت جامعة‌المصطفی(ص) در قالب مؤسسات قرآنی است که در برخی از کشورها انجام می‌شود، در این مؤسسات با آموزش‌های فراگیر قرآن بستری برای جذب علاقه‌مندان به قرآن و علوم اسلامی فراهم می‌شود تا از میان آن‌ها افراد مستعدتر برای دروس علوم اسلامی گزینش شوند.

دبیر اجلاس سراسری نمایندگان و مدیران جامعة‌المصطفی(ص) در ادامه سخنانش یکی از دستاوردهای بزرگ جامعة‌المصطفی(ص) را مؤسسات قرآنی دانست و افزود: یکی از دستاوردهای بزرگ جامعة‌المصطفی(ص) در عرصه‌های بین‌الملل مؤسسات قرآنی است، شاید بتوان گفت که ده‌ها دارالقرآن و مؤسسه قرآنی در کنار حوزه‌های علمیه و بعضا به صورت مستقل ایجاد کردیم و با توجه به جایگاه قرآن در میان مسلمان‌ها و این‌که مهم‌ترین سند اسلام‌شناسی، کتاب قرآن است، مورد استقبال واقع شده است.

وی با اشاره به استقبال جوانان از فعالیت‌ها این مؤسسات اظهار کرد: جوانان فراوانی هم در دنیای اسلام وجود دارند که به آموزش‌های قرآنی علاقه‌مند هستند و هرجا که دارالقرآنی تأسیس شد، صدها نفر متقاضی بودند که در دوره‌های روخوانی، تجوید و قرائت شرکت کنند، همچنین به تدریج بعضی از علوم قرآنی در این مؤسسات آموزش داده می‌شود که این سفره با برکتی که جامعة‌المصطفی(ص) در زمینه آموزش‌های قرآنی در سرتاسر جهان پهن کرده، امروزه ده‌ها هزار نفر پای این سفره از رزق معنوی قرآن بهره‌مند می‌شوند.

حجت‌الاسلام مهدوی‌پور در ادامه سخنانش گفت: اکنون در جامعة‌المصطفی(ص) به بیش از 20 زبان در کشورهای مختلف آموزش داریم، آموزش‌های قرآنی هم به زبان‌های مختلفی انجام می‌پذیرد، برای نمونه به زبان تائی در کشور تایلند مؤسسه قرآنی داریم که آموزش‌های قرآنی در آن انجام می‌شود، همچنین به زبان‌های سواحلی و مالایو و آلبانیایی نیز همین‌گونه، برخی جزوات و لوح‌های فشرده و کتاب‌هایی در آموزش قرآن به زبان‌های مختلف تدوین و در بازار عرضه شده است، برای نمونه اکنون به زبان روسی و آلبانیایی، تائی، سواحلی، انگلیسی و... کتاب و لوح فشرده آموزش قرآن داریم. هر کسی با هر زبانی که مایل هست قرآن را بیاموزد، جامعة‌المصطفی(ص) سعی کرده است که این فرصت را برای او فراهم کند و امکانات لازم را برای او فراهم کند.

وی فعالیت‌های جامعة‌المصطفی(ص) را در 60 کشور اعلام کرد و افزود: اکنون در حدود 60 کشور فعالیت داریم، اگرچه نمایندگی رسمی جامعة‌المصطفی(ص) کمتر از این تعداد است و به دنبال توسعه فعالیت‌ها هستیم، ولی ارتقاء بخشیدن به فعالیت‌ها نسبت به توسعه کمی در اولویت است. اکنون گسترش فعالیت‌ها را پیش‌بینی کردیم و تعدادی از کشورها را مورد مطالعه قرار دادیم که بتوانیم در کشورهای جدیدتری فعالیت‌های رسمی داشته باشیم.

حجت‌الاسلام مهدوی‌پور در پایان سخنانش با تشکر و تقدیر از خبرگزاری ایکنا گفت: لازم است که از خبرگزاری ایکنا هم سپاس و تقدیر داشته باشم، ایکنا تنها خبرگزاری است که در عرصه قرآن فعالیت می‌کند و تا جایی که در عرصه جهانی مطلع هستیم بسیار مورد استقبال هست و مسلمان‌ها و خصوصا نسل جوان از ان استفاده می‌کنند، به ویژه با توجه به این‌که خبرها به زبان‌های مختلفی هم ترجمه می‌شود، دایره بهره‌برداری از این خبرگزاری افزایش یافته است، از این جهت بسیار سپاسگذار هستیم و از مسئولان محترم این خبرگزاری و برای همه کسانی که در این خبرگزاری تلاش می‌کنند توفیقات روزافزون را از خداوند خواستاریم. 

کد خبر 99971

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز