یکشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۴:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه پیام نور تأکید کرد: فعالیت‌هایی که درباره مکتب اهل بیت (ع) در سطح دانشگاه‌ها انجام می‌شود، از برنامه‌های قرآنی جداشدنی نیست.

«علیرضا دل‌افکار»، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه پیام نور، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، ضمن بیان این مطلب در مورد فعالیت‌های قرآنی که در دانشگاه پیام نور صورت می‌گیرد، گفت: فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه پیام نور در دو حوزه انجام می‌شود؛ یک سری از کارها و فعالیت‌های قرآنی در سازمان مرکزی انجام می‌گیرد و به واحدها و مراکز دانشگاهی ابلاغ می‌شود و آنها انجام می‌دهند. برنامه‌ای دیگری را هر واحد به صورت مجزا برنامه‌ریزی می‌کند.

وی افزود: برنامه‌های کلان برای واحدهای دانشگاهی پیام نور در سازمان مرکزی تدوین می‌شود. حوزه دیگر فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه پیام نور، برنامه‌هایی است که هر واحد با توجه به علایق، توانایی و ظرفیتش انجام می‌دهد. برگزاری مسابقات دوره‌ای سراسری قرآن کریم از برنامه‌هایی است که هر ساله با توجه به برنامه‌ریزی‌های سازمان مرکزی دانشگاه برگزار می‌شود.

فعالییت‌های کلان قرآنی دانشگاه پیام نور

دل‌افکار در ادامه سخنانش اظهار کرد: امسال هم چهاردهمین دوره مسابقات قرآن سراسری دانشگاه پیام نور ‌را در رشته‌های قرائت، حفظ، ترجمه و تفسیر در سطح دانشجویان، کارکنان و اعضای هیئت علمی برگزار کردیم. یکی دیگر از فعالیت‌هایی که به صورت متمرکز در کل دانشگاه پیام نور برگزار می‌شود، برگزاری همایش و جشنواره سراسری مقالات و پژوهش‌های قرآنی است که برای دانشجویان، اساتید و کارکنان برگزار می‌شود.

این محقق و نویسنده تصریح کرد: علاقه‌مندان و محققان مقالات و آثار تحقیقی خود را برای دبیرخانه می‌فرستند و دبیرخانه هم از مقالاتی که در هیئت داوری مورد تأیید قرار گرفتند، دعوت می‌کند تا در همایش مقالات خود را ارائه دهند.

وی افزود: هدف از برگزاری این همایش، تشویق و ترغیب دانشجویان، کارکنان و اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ این است که این افراد در آموزه‌های دینی و قرآنی تدبر و تفکر کنند. در سال گذشته در اسفندماه در استان گلستان این همایش را برگزار کردیم و امسال هم در استان بوشهر برگزار می‌کنیم. همچنین حضور فعال در نمایشگاه‌های قرآن که در ماه رمضان برگزار می‌شود، از دیگر برنامه‌های مهم قرآنی دانشگاه پیام نور است.

نویسنده کتاب «اعراب قرآن» گفت: برای اینکه همه استان‌ها در این نمایشگاه حضور پیدا کنند، به آن‌ها اعلام کردیم که فعالیت‌های قرآنیشان را به نوبت در نمایشگاه قرآن ارائه دهند. هر چند روز یکی از استان‌ها آثارش را در نمایشگاه ارائه می‌داد. در نمایشگاه قرآن امسال مسئولیت با استان اصفهان بود که در پایان نمایشگاه به عنوان غرفه برتر هم انتخاب شدیم.

پیوستگی اهل بیت(ع) با قرآن

وی با تأکید بر این‌که فعالیت‌هایی که درباره مکتب اهل بیت(ع) انجام می‌شود، از برنامه‌های قرآنی جدا نیست، اظهار کرد: در کنار این کارها به علت اهمیت و اهتمام به مکتب اهل بیت(ع)، همایشی را با عنوان همایش «نوای کربلا» برنامه‌ریزی کردیم که با حضور اساتید، اعضای هئیت علمی و کارکنان بهمن‌ماه سال جاری در اصفهان برگزار شد که شامل موضوعات و محورهای تحقیق و پژوهش درباره عاشورا، شناخت و تبیین‌های قیام حسینی، تقویت اندیشه و باورهای نهضت حسینی، شناخت انحرافات و باورهای غلط در قیام امام حسین(ع) بود.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه پیام نور تأکید کرد: در کنار این فعالیت‌ها، مسابقه سراسری با هدف شناسایی سیره اهل بیت(ع) برگزار می‌شود. در مورد نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه، خطبه غدیر هم مسابقاتی برگزار می‌شود. همچنین دو کتاب را برای مسابقه نهج‌البلاغه و سال اصلاح الگوی مصرف را در سطح واحدهای دانشگاهی و میان دانشجویان توزیع می‌کنیم که مسابقاتی برگزار می‌کنیم.

وی تصریح کرد: همایشی در زمینه نهج‌البلاغه در زمینه مدیریت علوی داریم که توسط دانشگاه پیام نور استان تهران برگزار می‌شود و تاکنون نزدیک به 500 مقاله به این همایش ارسال شده که در دست داوری است. یک سری از مسابقات به صورت سراسری در وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری تعریف می‌شود که دانشگاه پیام نور همانند بقیه دانشگا‌ه‌ها آنرا برگزار می‌کند، مثل مسابقات راز نماز، برنامه‌های حکمت مطهر، ثقلین و ... .

دل‌افکار تأکید کرد: از کارها و فعالیت‌های مهم دیگر که در دانشگاه پیام نور انجام می‌دهیم، دایر کردن کانون‌های قرآن و عترت(ع) در مراکز و واحدهای دانشگاهی مختلف است که نگاه ویژه‌ای هم به آن‌ها داریم که همه مراکز و واحدهای دانشگاه پیام نور کانون قرآن و عترت(ع) داشته باشند و از نظر تجهیزات هم به آن‌ها کمک‌هایی می‌شود.

نویسنده کتاب در دست انتشار «مفردات قرآن» افزود: این فعالیت‌ها در سطح کلان دانشگاه انجام می‌شود که در سازمان مرکزی دانشگاه برنامه‌ریزی شده است، اما با توجه به بودجه‌ فرهنگی و علایق و توانش تصمیم‌‌‌هایی گرفته می‌شود. مثلا معمولا کلاس‌های روخوانی، روان‌خوانی، حفظ، تفسیر و ... توسط کانون‌های قرآن و عترت(ع) و با حمایت مسئولان دانشگاه برگزار می‌شود.

این محقق و مدرس دانشگاه تأکید کرد: معمولا کانون‌های قرآن عترت(ع) در خصوص مهدویت و یا تربیت مربی قرآن فعال هستند و برنامه‌های زیادی را اجرا می‌کنند. همین امسال چندین دوره تربیت مربی قرآن در استان اصفهان برگزار شد که نتایج بسیار خوبی داشته است. همچنین محافل قرآنی در مناسبت‌‌های مختلف برگزار می‌شود.

دل‌افکار در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: در مورد رشته‌های میان رشته‌ای قرآن و سایر علوم، جزو فعالیت‌های دانشکده الهیات مربوط می‌شود و زیر نظر مسئولیت معاونت فرهنگی نیست، این مسئله به حوزه آموزشی مربوط می‌شود، اکنون دو رشته مدیریت اسلامی و اقتصاد اسلامی در دانشگاه طراحی شده و سرفصل‌های آن هم تهیه و مصوب هم شده است.

«علیرضا دل‌افکار»، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه پیام نور در قسمت قبلی مصاحبه خود با تأکید بر اسلامی کردن علوم انسانی، گفت: یکی از ابعاد اسلامی کردن دانشگاه‌ها این است که باید محتوای علم و دانش در علوم انسانی، اسلامی شود. 

کد خبر 101565

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز