چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۵:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع) واحد خواهران با تأکید بر اهمیت بیان کاربردی قرآن برای مردم، گفت:

بعضی از فرق ضاله برای این‌که قرآن را از دسترس مردم دور کنند، همیشه با قرآن برخورد منفی نمی‌کنند، بلکه در تبلیغات خود آنقدر قرآن را مقدس و دست‌نیافتنی طراحی می‌کنند که انسان جرأت نمی‌کند به آن وارد شود.

«فائزه عظیم‌زاده اردبیلی» معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع) واحد خواهران 
«فائزه عظیم‌زاده اردبیلی»، معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع) واحد خواهران، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) ضمن بیان این مطلب درباره فعالیت‌های قرآنی در دانشگا‌ه‌ها گفت: در زمینه برگزاری جشنواره قرآنی در دانشگاه‌ها باید گفت که بحمدالله واقعا موفق بودیم.

این را به عینه در دانشگاه‌های مختلف دیدم، در همه دانشگاه‌ها اعم از غیر انتفاعی و انتفاعی، دولتی و غیر دولتی محفل انس با قرآن همیشه برگزار می‌شود، همچنین برگزاری مسابقات حفظ و قرائت هم مرتب انجام می‌شود.

مسابقات قرآن در دانشگاه‌ها

وی افزود: همچنین چند سالی است که مسابقه مفاهیم قرآنی در دانشگاه برگزار می‌شود. مسابقات تفسیر موضوعی هم از دیگر برنامه‌های اجرایی است که دانشجویان در آن شرکت می‌کنند و به برندگان هم جوایز مناسبی مانند اعزام به حج داده می‌شود، استقبال دانشجویان هم خیلی خوب بوده، حتی دانشجویان رشته‌های فنی مهندسی در این زمینه‌ها حضور فعالی دارند، اما این کفایت نمی‌کند، باید فعالیت‌های روشمند و نظام‌مند در عرصه فعالیت‌های قرآنی صورت گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) در ادامه سخنانش اظهار کرد: احساس نیاز در میان جوانان برای حضور در این عرصه زمانی به وجود می‌آید که این نیاز به طور فطری در انسان وجود داشته باشد، مثلا اگر ما به آب احتیاج داریم خداوند ذات ما را به گونه‌ای آفریده که 70 درصد بدن ما آب است، وقتی که تشنه باشیم احساس نیاز به آب می‌کنیم و آب می‌نوشیم.

وی با تأکید بر این‌که ذات ما انسان‌ها وحی‌طلب است، تصریح کرد: نیمی از راه را خداوند متعال برای ما طی کرده است، یعنی خداوند ذات انسان‌ها را خداجو، قرآن‌پژوه، وحی‌طلب قرار داده است، اکنون وظیفه ما انسان‌ها است که این نیاز را بررسی کنیم و پرده‌ای را که بر روی دل‌ها کشیده شده است و موجب غفلت ما شده است، کنار بزنیم.

عظیم‌زاده‌ اردبیلی تصریح کرد: بعضی از فرق ضاله برای این‌که قرآن را از دسترس مردم دور کنند، همیشه منفی با قرآن برخورد نمی‌کنند، بلکه در تبلیغات خود آن‌‌قدر قرآن را مقدس و دست‌نیافتنی طراحی می‌کنند که اصلا انسان جرأت نمی‌کند که به آن دست بزند. اکنون دانشجویان و جوانان اگر بخواهند به قرآن دست بزنند، می‌ترسند و این فرهنگ، فرهنگ غلطی است.

وی تأکید کرد: قرآن کتاب زندگی ما است، انیس و مونس ماست. ما باید با قرآن مشورت کنیم، با آن حرف بزنیم، وقتی ناراحتیم با قرائت آن آرام شویم، وقتی مشکل داریم از آن سؤال کنیم، وقتی تحقیق داریم به آن مراجعه کنیم، وقتی مدیر شدیم راهکارهای مدیریت را از آن استخراج کنیم. معتقدم برای هر کسی قرآن باید این گونه طراحی شود.

ویژگی‌های معلمان قرآن

پژوهشگر نمونه قرآنی کشور در سال 1384 درباره راه‌های گسترش قرآن در جامعه و ایجاد نیاز در مردم و خصوصاً جوانان گفت: باید معلمان و اساتیدی که قرآن تدریس می‌کنند، افراد جاذبی باشند، افرادی که در رفتار اجتماعی خود عصبی، بد خلق، خیلی خشک و جدی هستند، نمی‌توانند مربیان خوبی برای ترویج فعالیت‌های قرآنی باشند.

وی افزود: معلمان قرآنی باید مورد ‌پسند عوام باشند، یعنی آن قدر ساده و صمیمی صحبت کنند که مردم را به سوی قرآن جذب کند. اتفاقاً این مسئله مهم‌ترین مسئله هم هست. افرادی که در رسانه‌های جمعی با کلمات و عبارات سنگین مسائل دینی و قرآنی را بیان می‌کنند، موجب می‌شوند که مردم رغبت خود به موضوع را از دست بدهند.

نویسنده کتاب «مطالعه تطبیقی حقوق زنان از منظر اسلام و غرب» در ادامه سخنانش تصریح کرد: وقتی که با زبان ساده از مفاهیم اجتماعی قرآن استفاده کنیم و مثلا بگوییم که قرآن درباره رنگ لباس مهمانی چه دستوری دارد، باعث می‌شود که مردم به این نکات گوش دهند. به نظر می‌رسد قبل از ازدواج که جوان‌ها به مراکز ازدواج مراجعه می‌کنند باید دستورالعمل‌های قرآنی خانواده را به آن‌ها متذکر شویم، حتی قبل از ازدواج برای جوان‌هایی که مایلند بدانند که قرآن برای یک ازدواج موفق چه می‌گوید کارگاه‌هایی برپا شود.

وی در ادامه سخنانش تصریح کرد: اگر مؤسسه‌ای این کارگاه‌ها را برگزار کند، هزاران متقاضی خواهد داشت که در این کلاس‌ها شرکت کنند. یکی دیگر از پارامترهایی که پیشنهاد می‌کنم استفاده از عناوین کاربردی مورد نیاز مردم است که بتوانیم برای مردم طراحی کنیم و این مورد را از قرآن استنتاج کنیم و نمونه‌های عینی را برای مردم طراحی کنیم، این امر می‌تواند خیلی مفید باشد.

نویسنده کتاب «جلوه‌های اعجاز در قرآن کریم» تأکید کرد: قرآن را باید جاذب ارائه داد، قرآن با قانون و باید و نباید و ... ترویج نمی‌شود و تأثیری در جذب جوانان ندارد، قرآن باید جنبه تبلیغی و ترویجی داشته باشد. سفرهای خارج از کشور، سفرهای زیارتی، کمک هزینه‌های تحصیلی، اعطای بورس‌های تحصیلی و ... برای تشویق کسانی که درباره قرآن فعالیتی دارند، این‌ها می‌تواند زمینه‌های تشویق جوانان را به قرآن فراهم کند.

فعالیت‌های دانشگاه امام صادق(ع)

معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع) واحد خواهران در مورد فعالیت‌های دانشگاه امام صادق(ع) گفت: فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه امام صادق (ع) در دو محور انجام می‌شود. در حوزه معاونت پژوهشی که بنده مسئولیت آن‌را بر عهده دارم دفتری با عنوان دفتر مطالعات و تحقیقات قرآنی داریم که فعالیت‌های پژوهشی قرآنی در این مجموعه انجام می‌شود.

وی افزود: برگزاری کارگروه‌های تخصصی، همایش‌های تخصصی، نشست‌های تخصصی، انتشار مجلات قرآنی تخصصی دانشجویی، برنامه‌های پاورپونت تخصصی داریم که در سایت دانشگاه ارائه می‌کنیم. پرسش‌ و پاسخ‌های تفسیری، بولتن‌های مختلف در قالب پرسش و پاسخ جزء 1 و 2 طراحی کردیم، به کمک اساتید زبده‌ای که در دانشگاه جذب کردیم و دانشجویان پر تلاش این فعالیت‌ها در حال پی‌گیری و گسترش است.

پژوهشگر نمونه قرآنی در سال 1383 در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم گفت: از جمله کارهای دیگری که در معاونت پژوهشی انجام می‌شود، انجمن‌های علمی دانشجویی در سراسر کشور در زیرگروه معاونت پژوهشی هستند، در دانشگاه امام صادق(ع) واحد خواهران هم انجمن‌های علمی دانشجویی داریم که رشته‌های مختلفی دارد.

نویسنده کتاب «بررسی آیات نکاح در قرآن کریم» در ادامه سخنانش گفت: یکی از انجمن‌های این دانشگاه، انجمن علمی حقوق خانواده است، یکی از انجمن‌های دیگر انجمن علمی مطالعات و تحقیقات قرآنی است، دانشجویانی که عشق به قرآن و مطالعات و پژوهش‌های قرآنی دارند در این انجمن عضو شدند و پژوهش‌‌های قرانی دارند، بولتن‌های قرآنی و .... اکنون تأمین اعتبار شده که دانشجویان طرح‌های پژوهشی قرآنی را دنبال کنند و آثارشان در این زمینه به صورت کتب منتشر می‌شود.

نویسنده کتاب «نگرش نوین بر تاریخ و علوم قرآنی» در پایان سخنانش تصریح کرد: مجموعه فعالیت‌های پژوهشی مختلف قرآنی شامل درس‌نامه‌نویسی، طرح پژوهشی، بولتن، نشست تخصصی، همایش، برپایی نشست‌های کارگروهی و گروه‌های تخصصی، کارگاه آموزشی تدبر در قرآن، روش پژوهش در قرآن، روش تحقیق و مطالعه در متون دینی با رویکرد قرآنی داشتیم، این‌ها از جمله فعالیت‌هایی است که در حوزه معاونت پژوهشی انجام می‌شود.

یادآوری می‌شود، «فائزه عظیم‌زاده اردبیلی»، معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع) واحد خواهران در قسمت قبلی مصاحبه با بیان اهمیت پژوهش‌های قرآنی در دانشگاه‌ها، گفت: باید عمیق‌تر بر روی پژوهش‌های قرآنی کار شود و مطالعات را غنی‌تر کرد تا بتوان عملا کلاس‌های درس در دانشگاه‌ها را با ترویج فرهنگ قرآنی همسو کرد. 

کد خبر 101387

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز