گروه بورس: در شرایطی که قرار بود بورس با انحلال شرکت کارگزاری سهام عدالت، سهام مردم در این شرکت به سرمایه‌گذاری‌های استانی منتقل شود اما هنوزهیچ اقدام مؤثری در این زمینه انجام نشده است.

به گزارش همشهری، قرار بود پس از انحلال شرکت کارگزاری سهام عدالت با تشکیل 30‌شرکت سرمایه‌گذاری استانی،  سهام عدالت استان‌ها به این شرکت‌ها منتقل شود و پس از آن سهام این شرکت‌ها در بازار فرابورس ایران عرضه و مورد دادو ستد قرار گیرد.

هرچند مراحل ثبت شرکت‌های سرمایه‌گذاری انجام شده اما تاکنون اقدام مؤثری برای انتقال سهام عدالت به این شرکت‌ها انجام نشده و از سوی دیگر ساختار مدیریتی این شرکت‌ها همچنان نامعلوم است.

پیش‌بینی می‌شد شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت استانی که جایگزین شرکت کارگزاری سهام عدالت شده‌اند تا پایان سال براساس سیاست‌های اصل 44 وارد بورس و یا فرابورس شوند.

اما تازه‌ترین خبرها حکایت از آن دارد که هنوز هیأت‌مدیره هیچ‌یک از این شرکت‌ها به غیراز شرکت سرمایه‌گذاری استان تهران مشخص نشده و کار انتقال سهام به این شرکت‌ها نیز انجام نشده است. این در حالی است که تنها اقدام اجرایی برای تشکیل این شرکت‌ها ثبت قانونی آنها با سرمایه‌های 100 هزار تا یک میلیون تومان در قالب شرکت‌های سهامی خاص بوده است.

پیش از این، غلامرضا حیدری کرد زنگنه رئیس هیات عامل سازمان خصوصی‌سازی‌ درباره تشکیل شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی گفته بود: با منحل شدن شرکت کارگزاری سهام عدالت، سهام عدالت به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی واگذار و نوع سهام آنها نیز از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل خواهد شد و مردم می‌توانند به راحتی سهام خود را در بورس خرید و فروش کنند و در همین راستا سازمان خصوصی‌سازی‌ 57 درصد از این شرکت‌ها را تا پایان امسال آزاد‌سازی‌ خواهد کرد.

محمد جواد شیخ، مدیرعامل شرکت کارگزاری سهام عدالت هم در این باره اعلام کرده بود: با واگذاری این شرکت به بورس و یا فرابورس آن دسته از مشمولانی که سهام خود را دریافت و اقساط آن را پرداخت کرده‌اند می‌توانند به همان میزان اقدام به فروش سهام خود کنند.

وی تاکید کرده بود: سهام عدالت یک سبد سهامی است متشکل از 50 شرکت بورسی که البته در آینده این میزان بیشتر خواهد شد و سهامداران سهام عدالت می‌توانند اقدام به خریدو فروش سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری کنند.

پذیرش در فرابورس

در همین رابطه، مهدی علم‌الهدی مدیر پذیرش شرکت فرا بورس ایران در باره پذیرش سهام این شرکت‌ها در فرابورس گفت: حدود 12شرکت سرمایه‌گذاری استانی درخواست پذیرش خود را به فرابورس ارائه داده‌اند اما هنوز از انجام مراحل اجرایی برای پذیرش سهام این شرکت‌ها خبری در دست نیست.

وی افزود: براساس قانون باید مراحل انتقال سهام عدالت از شرکت کارگزاری سهام عدالت به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی انجام شود که تاکنون این موضوع به اطلاع فرا بورس نرسیده است.

به گفته وی شرکت‌هایی که درخواست خود را ارائه داده‌اند عمدتا شرکت‌های سهامی خاص هستند که هنوز به شرکت سهامی عام تبدیل نشده‌اند. وی افزود: از سوی دیگر براساس آخرین اطلاعات هنوز اعضای هیأت‌مدیره این شرکت‌ها تایید صلاحیت نشده‌اند.

علم‌الهدی تأکید کرد: درصورتی که مراحل اولیه برای به‌وجود آمدن شرایط پذیرش این شرکت‌ها در فرابورس انجام شود، شرکت فرا بورس ایران آمادگی دارد هر چه سریع‌تر برنامه پذیرش سهام این شرکت‌ها را در بورس پیگیری کند.

براساس قوانین بازار اوراق بهادار شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به‌دلیل اینکه منطبق با ضوابط پذیرش در بورس نیستند باید در بازار فرار بورس ایران پذیرش شوند.

کد خبر 98583

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز