شنبه ۶ تیر ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۱
۰ نفر

گروه بورس: هرچند به گفته مدیرعامل شرکت کارگزاری سهام عدالت هرگونه پرداخت سود سهام عدالت در زمان انتخابات تصادفی بوده؛ اما همین موضوع باعث شد نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ارسال نامه‌ای به مدیرعامل شرکت کارگزاری سهام عدالت از او بخواهند تا گزارش کاملی از برنامه پرداخت سود سهام عدالت ارائه کند

به غیر از چالش جدیدی که اخیرا در مورد زمان پرداخت سود سهام عدالت ایجاد شده در گذشته نیز برخی کارشناسان با ذکر ایراد‌هایی در مورد نحوه پرداخت سود سهام عدالت، نسبت به بروز بحران نقدینگی در شرکت‌های بزرگ هشدار داده بودند.

این کارشناسان معتقدند که درصورت ادامه روند فعلی و تقسیم 90 درصد سود شرکت‌ها برای پرداخت سود سهام عدالت، شرکت‌های بزرگ کشور در آینده با بحران نقدینگی مواجه خواهند شد چرا که نمی‌توانند مبلغ کافی برای اجرای طرح‌های توسعه خود انباشته کنند و این موضوع آینده صنعت و تولید را در کشور با خطر مواجه می‌کند.

بر این اساس شرکت‌های مشمول سهام عدالت، متعهد به پرداخت بخش زیادی از سود سهام خود به کارگزاری سهام عدالت هستند و این موضوع باعث می‌شود طرح‌های آینده این شرکت‌ها برای توسعه بلاتکلیف بماند یا حداقل امکان طراحی‌های جدید برای توسعه در آینده، از این شرکت‌ها سلب شود.

اما در تازه‌ترین چالش در مورد پرداخت سود سهام عدالت، تعدادی از نمایندگان مجلس با ارسال نامه‌ای به شرکت کارگزاری سهام عدالت خواستار توضیح در مورد پرداخت سود سهام عدالت در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری شدند.

محمدجواد شیخ، مدیرعامل شرکت کارگزار سهام عدالت ضمن پاسخ به نامه نمایندگان مجلس اعلام کرد: پرداخت سود مشمولان مرحله اول و دوم سهام عدالت و همزمانی آن با انتخابات تصادفی بوده و هر زمانی که پول کافی در اختیار باشد پرداخت سود مشمولان آغاز می‌شود.

او در گفت‌وگو با ایسنا گفت: درباره نحوه پرداخت سود سهام عدالت و همزمانی آن با زمان انتخابات، نامه‌ای از سوی مجلس به این کارگزاری ارسال و درخصوص محل پرداخت سود سؤالاتی مطرح شد و در جواب این نامه فهرست شرکت‌ها و جریان نقدی سهام عدالت را به مجلس ارائه کرده و عنوان کردیم که چه شرکت‌هایی سود خود را پرداخت کرده‌اند.

شیخ خاطرنشان کرد: مقرر بود پرداخت سود سهام از آذرماه سال گذشته آغاز شود که بنا به دستور رئیس‌جمهوری به بهمن موکول شد ولی به‌دلیل مشکل نقدینگی در شرکت‌ها فقط توانستیم سود مرحله اول را پرداخت کنیم لذا زمان پرداخت سود به تاخیر افتاد که در حال حاضر نیز پرداخت سود شرکت‌ها به سهام عدالت تسویه نشده و670 میلیارد تومان از شرکت‌ها طلب داریم.

وی افزود: در نامه مجلس به کارگزاری سهام عدالت عنوان شده بود پرداخت سود مشمولان با انتخابات ریاست‌جمهوری همزمان شده است در حالی که این موضوع ربطی به انتخابات ندارد زیرا زمانی که سود به کارگزاری سهام عدالت پرداخت شود ما سود را پرداخت می‌کنیم و منبع دیگری برای پرداخت سود نداریم.

وی خاطرنشان کرد: پیگیری‌هایی برای پرداخت سود سهام عدالت از سال گذشته صورت گرفت که نتیجه آن به‌صورت تصادفی با انتخابات همزمان شد؛ به هر حال بر مبنای پولی که ارائه شد پرداخت سود نیز آغاز شد.

وی همچنین در پاسخ به ابهام برخی نمایندگان مجلس که عنوان کرده بودند نحوه محاسبه و پرداخت سود سهام عدالت در ماه‌های اخیر در شرایطی که اکثر بنگاه‌ها زیان‌ده هستند دارای ابهام است، عنوان کرد: شرکت‌هایی که در پرتفوی سهام عدالت هستند اکثرا سودده بوده و اگر شرکتی زیانده باشد، سودی ندارد که تقسیم کند بنابراین این موضوع صحت ندارد.

11 شرکت زیان ده هستند

محمد جواد شیخ با طرح این پرسش که اگر سهام عدالت سودی از شرکت‌ها دریافت نکند، پس از چه محلی می‌تواند سود پرداخت کند؟ ادامه داد: از50 شرکت موجود در پرتفوی سهام عدالت 39 شرکت سودده و 11 شرکت زیان‌ده هستند که این 11 شرکت از شرکت‌های پتروشیمی بوده که در مرحله طرح قرار داشته و به همین ترتیب زیان ده شدند ولی مابقی شرکت‌ها از جمله فولاد مبارکه و مس سودده بودند.

مدیرعامل شرکت کارگزاری سهام عدالت توضیح داد: از پالایشگاه‌های بندرعباس، آبادان، اصفهان، تبریز، تهران، شازند اراک، شیراز، کرمانشاه و لاوان که در سبد سهام عدالت هستند تنها پالایشگاه نفت لاوان سود نداشته و مابقی پالایشگاه‌ها سودده بودند.

شیخ در ادامه اضافه کرد: از 9 شرکت پتروشیمی که در پرتفوی سهام عدالت قرار دارند همه‌ شرکت‌های پتروشیمی از جمله پتروشیمی ارومیه، بوعلی‌سینا، بیستون، فجر، تبریز، جم، خوزستان، تندگویان و مارون زیانده بوده و تنها پتروشیمی بندر امام (ره) سودده بوده است؛

به این ترتیب 9 شرکت پتروشیمی به همراه پالایشگاه نفت لاوان و پست بانک در سال مالی 86 زیان ده بودند.

وی افزود: از10 شرکت پتروشیمی فقط شرکت پتروشیمی بندر امام (ره) سودده است که آن هم تاکنون سود خود را به سهام عدالت پرداخت نکرده است.

برای پرداخت سود این شرکت دستور رئیس‌جمهوری را اخذ کردیم ولی این شرکت تاکنون از پرداخت سود 50 میلیارد تومانی خودداری کرده است.

کد خبر 84375

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز