پنجشنبه ۹ آذر ۱۳۸۵ - ۱۲:۰۰
۰ نفر

نیکلا سارکوزی رئیس حزب حاکم یو.ام.پ(اتحادیه جنبش مردمی) و وزیر کشور فرانسه سرانجام پس ازماه ها بحث و جدل، به طور رسمی نامزدی خود را برای پست ریاست جمهوری فرانسه اعلام کرد.

به گزارش ایرنا از پاریس، اگرچه وی در چند سال گذشته به طور ضمنی و حتی آشکارا هیچ گاه این تصمیم خود را انکار نکرده است، ولی برای آغاز رقابت درون حزبی راهی جز اعلام رسمی برای وی باقی نمانده بود.

وزیر کشور فرانسه روز چهارشنبه روزنامه‌نگاران شش روزنامه محلی را به دفتر خود دعوت کرد و از آنان خواست تا با چاپ مصاحبه وی به طور رسمی به مردم فرانسه اعلام کنند که سارکوزی نامزد حزب یو.ام.پ برای انتخابات ریاست جمهوری است.

حزب دست راستی یو.ام.پ قبلاً اعلام کرده بود که نامزدهای این حزب برای پست ریاست چمهوری فرانسه از ‪ ۲۳‬نوامبر لغایت ‪ ۳۱‬دسامبر مهلت دارند تا در این زمینه اعلام آمادگی کنند اما آن چیزی که سارکوزی را وادار به اعلام زودرس نامزدی خود کرد، پیش دستی رقیب سوسیالیست وی، خانم "سگولن روآیال" در این زمینه است.

حزب سوسیالیست فرانسه برای اولین بار در تاریخ فعالیت احزاب، دست به ابتکار جدیدی زد و نامزدهای پست ریاست جمهوری این حزب با برگزاری یک انتخابات درون حزبی و انتخاب سه نامزد، اولین درس دمکراسی درون حزبی را تجربه کردند و هفته گذشته نیز با معرفی رسمی روآیال عملا تمامی نیروهای این حزب در پشت سر وی قرار گرفتند.

روآیال که در جریان انتخابات درون حزبی با بیش از ‪ ۶۰‬درصد آرا برگزیده شد نیز با انتخاب گروه انتخاباتی خود به مبارزات خود سرعت بخشید و حتی از امروز سفرهای خارجی خود را از خاورمیانه آغاز کرد.

طرفداران سارکوزی بر این عقیده‌اند که وی تنها کسی است که از دورن حزب حاکم "یو.ام.پ" توان رویارویی با این نامزد حزب سوسیالیست را دارد.

آنان درصددند تا با سرعت بخشیدن به روند معرفی نامزدهای دورن حزبی و با تشویق سارکوزی به عنوان اولین نامزد این حزب، صحنه مبارزاتی را از سطح درون حزبی خارج کرده و به رقابت زودهنگام نامزدهای دو حزب معروف فرانسه یو.ام.پ و حزب سوسیالیست و یا به رویارویی سارکوزی و روآیال مبدل سازند.

در هر حال این اعلام نامزدی رسمی سارکوزی واکنش‌هایی را ازجناح‌های مختلف فرانسه به دنبال داشته است.

"دومینیک دویلپن" نخست وزیر فرانسه که رقیب وی به شمار می‌رود و همواره با برخی از سیاست‌های حوزه وزارتی سارکوزی، اختلاف نظر دارد، اعلام کرده‌است که این اقدام سارکوزی یک اقدام سنگین فردی است و تصمیم مهمی است که وی اتخاذ کرده است و انتخابات ریاست جمهوری فرانسه نقطه برخورد یک انسان با جمعیت یک کشور است.

وی اعلام کرده است که با وحدت در درون حزب می‌توان در سال ‪ ۲۰۰۷‬به پیروزی رسید.

ویلپن اعلام کرده‌است که مباحث عمیق باید در دورن حزب مطرح و بررسی شود و تنوع‌گرایی سبب غنای این حزب خواهد شد.

"ژان پیر رافرن" نخست وزیر سابق فرانسه ازجناح راست این کشورنیز گفت: من از نامزدی سارکوزی برای این پست متعجب نشده‌ام ولی این مرحله از زندگی هر مرد سیاسی، اقدام سیاسی بزرگی به شمار می‌آید که قابل احترام است.

"ژیل ساوری" سخنگوی روایال نامزد حزب سوسیالیست فرانسه هم در واکنش به نامزدی سارکوزی گفته‌است که اعلام نامزدی وی نمایش سیاسی بزرگی نبوده است.

***

"فیلیپ دوویلیه" رئیس حزب "جنبش برای فرانسه" نیز اعلام نامزدی سارکوزی را که از سه سال پیش همواره مطرح کرده است، یک "مارکتینگ سیاسی" است.

دو ویلیه خطاب به سارکوزی این سووال را مطرح کرده که شما که دولت و حکومت را به مدت ‪ ۵‬سال در دست دارید چه می‌خواهید انجام دهید که در این مدت انجام نداده‌اید؟!.

"ژان مارک آیرو" رییس گروه نمایندگان احزاب سوسیالیست در مجلس ملی فرانسه نیز براین عقیده است که سارکوزی بارها نامزدی خود را اعلام کرده است و اعلام رسمی آن نیز چندان چنگی به دل نمی‌زند.

اولین دوره انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در ‪ ۲۲‬آوریل سال آینده میلادی (دوم اردیبهشت ‪ (۸۶‬و دور دوم نیز روز ششم ماه مه سال ‪۱۶ ) ۲۰۰۷‬اردیبهشت ‪ (۸۶‬برگزار خواهد شد.

دوره ریاست جمهوری فعلی ‪ ۱۷‬ماه مه و دوره نمایندگان ‪ ۱۹‬ژوئن ‪ ۲۰۰۷‬به پایان می‌رسد و بعد ازاین تاریخ رییس جمهور و نمایندگان جدید رسما کار خود را آغاز خواهند کرد.

فرانسه در سال ‪ ۲۰۰۲‬میلادی دوره ریاست جمهوری را با برگزاری همه‌پرسی از ‪ ۷‬سال به ‪ ۵‬سال تقلیل داد تا بتواند انتخابات مجلس و ریاست جمهوری را همزمان برگزار کند.

درزمان حاضر دولت واکثریت نمایندگان مجلس ملی فرانسه عضو حزب دست راستی "یو.ام. پ" هستند که در سال ‪ ۲۰۰۲‬میلادی تشکیل شد.

کد خبر 9800

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز