همشهری آنلاین: حزب حاکم فرانسه برای اولین بار انتخابات مقدماتی برای تعیین نامزد ریاست جمهوری را به صورت اینترنتی برگزار می‌کند و نامزد حزب مخالف وب‌سایتش را اساس پیکار سیاسی‌اش قرار داده است.

به گزارش آسوشیتدپرس انتخابات مقدماتی حزب راست میانه "اتحاد جنبش مردمی"(UMP)  که سه‌شنبه آینده 9 ژانویه (19 دی) آغاز می‌شود با تنش و نگرانی چندانی همراه نخواهد بود؛ با توجه به اینکه تنها یک نامزد یعنی نیکولاس سارکوزی، وزیر کشور فعلی، در این رای‌گیری مجازی نتیجه این رای‌گیری ده‌روزه از هم اکنون مشخص است.

بااین حال رهبران UMP  امیدوارند که این انتحابات آنلاین- که تنها 330000 هزار عضو رسمی حزب می‌توانند در آن شرکت کنند-  بیانگر تغییری نسبت به کنوانسیون‌های حزبی مرسوم باشد و حال و هوای حاکی از نوگرایی تکنولوژی‌دوستانه به حزب ببخشد.

حزب محافظه‌کار UMP تنها حزبی نیست که در مبارزه‌اش در انتخابات دومرحله‌ای ریاست‌جمهوری در آوریل و مه آینده (فروردین و اردیبهشت 1386) اینترنت را عنصری اصلی تلفی می‌کند. حزب مخالف سوسیالیست و حزب راست افراطی "جبهه ملی" به رهبری ژان ماری لوپن 78 ساله، نیز در وب‌سایت‌هایشان سعی بسیار کرده‌اند تا رای‌دهندگان را جلب کنند و  رتبه حزبشان را بالا ببرند.

گرچه بسیاری از احزاب فرانسه د رانتخابات قبلی ریاست‌جمهوری در سال 2002 بر روی اینترنت هم حضور داشتند، تاثیر وب‌سایت‌های سیاسی که در طول رقابت‌های انتخاباتی اخیر به شدت افزایش پیدا کرده و تغییراتی در رفتار سیاسی در فرانسه را باعث شده است.

سگولن روایال نامزد سوسیالیست‌ها وب‌سایتش را اساس پیکاری قرار داده که آن را "دمکراسی مشارکتی" می‌نامد و در آن کاربران دعوت می شوند در مجموعه‌ای از مباحثات و فوروم‌های آنلاین شرکت کنند.

روایال که قبلا عضو کابینه بوده، با ارائه سند خطی مشی خود که فصل به فصل آن را بر روی وب سایتش قرارداده، توانست بازخوردی آنلاین را به سوی خود جلب کند.

روایال گفته است: "سیاست باید بر اساس واقعیات زندگی مردم باشد."

به اعضای حزب UMP کدهای امنیتی داده شده که به آنها امکان می‌دهد به بر روی وب‌سایت حزب به محل نظرسنجی وارد شوند.پیامی از سارکوزی در بر روی یک وبلاگ UMP   اعضای حزب را تشویق می‌کند که رای‌های آنلایشان را بفرستند و از کاربران می‌خواهد:‌ " گه در این دیالوگ سیاسی شرکت کنند و عاملی برای تغییر شوند."

لوپن،رهبر حزب راست افراطی جبهه ملی، نیز قدرت اینترنت را غنیمت شمرده و برای حامیان خود رشته‌ای از ویدئوها را روی وب‌سایتش پست کرده است.

نظرسنجی‌های اخیر نشان می دهد که روایال و سارکوزی رقابتی شانه به شانه دارند و لوپن که در سال 2002 با رسیدن به مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری باعث شگفتی جهانی شد، در مقام سوم قرار دارد. 

کد خبر 12550

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز