سعید پیرمحموئی: شهردار منطقه‌6 پایتخت نه‌‌تنها تونل‌توحید را بزرگ‌ترین پروژه شهری پایتخت می‌نامد، بلکه از آن به عنوان پروژه‌ای ملی یاد می‌کند.

مهندس سلیمی معتقد است، افتتاح و راه‌اندازی تونل توحید دستاوردهای بزرگ و ملموسی برای ترافیک همیشگی پایتخت دارد و اگر می‌خواهیم آثار و تبعات راه‌اندازی این تونل را بررسی کنیم باید به ابعاد زیست‌محیطی مانند آلودگی صوتی و آلودگی هوا نیز توجه کرد. شهردار منطقه‌6 در گپ‌و‌گفتی با همشهری‌مسافر تمام آثار و تبعات راه‌اندازی این تونل را در منطقه‌6 مورد بررسی قرار داده و از ساخت چنین پروژه‌هایی در تهران دفاع کرد‌ه است.  

 این‌که می‌‌گویند، تونل‌تو‌حید‌ بزرگ‌ترین پروژه شهری پایتخت است، بی‌‌علت نیست، چرا‌که این تونل به غیر از تمام آثار و تبعات مثبتی که برای حمل‌ونقل‌ محدوده‌ای پر‌ترافیک خواهد داشت، 4‌منطقه بزرگ از شهرداری پایتخت را نیز تحت‌تاثیر قرار می‌‌دهد. اگر به دقت به نقشه پایتخت نگاه کنید و به محدوده تونل خیره شوید، ‌4منطقه 2، 6، ‌10 و ‌11 را در محدوده تونل‌تو‌حید می‌‌بینید‌ که قطعا افتتاح ‌آن بیشترین تاثیرات را در این مناطق خواهد‌داشت.

منطقه‌6 شهرداری تهران یکی از مناطقی است که به گفته شهردار‌ش، بعد از افتتاح تونل، شاهد تغییرات بسیار چشمگیری خواهد‌بود و به‌نوعی جان دوباره می‌‌گیرد. این تغییرات به اندازه‌ای ملموس است که شهردار این منطقه هم با اطمینان از تغییرات علایم راهنمایی‌ورانندگی و حتی دوطرفه شدن بعضی از خیابان‌های این منطقه خبر داده‌است.

مهندس سلیمی ‌‌در گفت‌وگو با همشهری‌مسافر، از تونل‌تو‌حید‌ به‌عنوان تاثیر‌گذارترین پروژه‌ای که تردد در پایتخت را متحول می‌‌کند، نام برده و می‌‌گوید: «‌می‌‌گویند تونل‌تو‌حید‌ بزرگ‌ترین پروژه شهری تردد در پایتخت در ‌30سال اخیر بوده، اما من پا را فراتر می‌‌گذارم و می‌‌گویم تونل‌تو‌حید‌ یک پروژه ملی است و شهروندان بعد از افتتاحش متوجه دستاوردهای خاص و عام این پروژه می‌‌شوند». شهردار منطقه‌6 اعتقاد دارد، تهران مدت‌ها بود به جای پروژ‌ه‌های نمایشی که طی سالیان گذشته داشته، به چنین تونلی نیاز داشت و حالا باید اجرای چنین پروژه‌ای را به فال نیک گرفت.

آقای مهندس، شما از تونل‌تو‌حید‌ به‌عنوان یک‌پروژه ملی نام بردید. دلیل این‌که این پروژه را ملی می‌‌دانید، چیست؟

من، شما و تمام شهروندان اعتقاد داریم بزرگ‌ترین مشکل تهران، ترافیکش است. بنابراین مدیران شهری باید برای کاهش و مبارزه با ترافیک تمام تلاش خود را به‌کار ببندند. ساخت این تونل نه‌تنها در اشل بسیار بزرگ، مشکل ترافیک شهر را حل‌و‌فصل می‌‌کند، بلکه تعدادی از ورودی و خروجی‌های شهر را هم تحت‌تاثیر قرار می‌‌دهد. حالا من از شما سوال می‌‌کنم: «‌‌آیا چنین پروژه‌ای که پایتخت یک‌کشور با چنین تغییرات مثبتی مواجه می‌‌کند را نباید یک پروژه ملی نامید»؟

آیا به نسبت همین تعریف هم به تونل توحید توجه می‌شود؟به هرحال خیلی‌ها هزینه‌های احداث این تونل را مورد پرسش قرار می‌دهند.

بعضی از پروژه‌ها چون هزینه زیادی دارند، خیلی زو‌د به‌ چشم می‌‌آیند و قطعا خیلی‌ها تا زمانی که پروژه به اتمام نرسیده و آثار و تبعات آن را به چشم نبینند، نمی‌‌توانند درک کنند که چرا برای چنین پروژه‌ای هزینه‌های زیادی صرف شده و تا لحظه راه‌اندازی جزو منتقدانش هستند.

البته به‌نظر نمی‌رسد که ساخت تونل‌تو‌حید‌ در میان شهروندان منتقدان زیادی داشته باشد؟

به نظرم ساخت چنین پروژه‌‌ عظیمی‌‌ آن‌هم در چنین زمان محدودی باید جای تشویق داشته باشد. معتقدم، پایتخت به جای پروژه‌های نمایشی همیشه به راه‌اندازی و ساخت پروژه‌های زیر‌ساختی مانند مترو و تونل‌هایی از این دست احتیاج داشته که خوشبختانه به هر شکل و هر دردسری بوده در این سال‌ها انجام شده است.

آقای شهردار، شما گفتید بعد از ساخت تونل‌تو‌حید،‌ تعدادی از علایم راهنمایی‌و رانندگی در منطقه تحت مدیریت شما تغییر خواهد کرد. این تغییرات به چه شکل خواهد بود؟

این‌که می‌‌گویم تاثیرات تونل‌تو‌حید‌ نه تنها برای چند منطقه، بلکه برای تمام شهر قابل‌لمس است، به همین خاطر است. منطقه‌6 یکی از شلوغ‌ترین و پر‌ترددترین مناطق شهری پایتخت است و خیابان‌های یک‌طرفه زیادی دارد که برای رفت‌و‌آمد و تردد شهروندان به شدت مشکل ساز بوده.

این موضوع باعث می‌‌شود تا هر شهروندی برای رفت‌و‌آمد در این محدوده در ترافیک گرفتار شود و از مسیرهای جایگزین استفاده کند که این هم یعنی هدر رفتن انرژی و سوخت و به‌هم ریختن اعصاب یک شهروند، بنابراین با توجه به فعالیت‌های کارشناسی انجام‌شده می‌‌توانیم انتظار تغییر علایم راهنمایی‌و‌رانندگی و تردد در چنین خیابان‌هایی را داشته‌باشیم.

مشکل اصلی منطقه‌6 در بحث ترافیکی این محدوده است که با راه‌اندازی تونل‌تو‌حید‌ برطرف می‌‌شود. این خیابان‌ها و مسیرها را معرفی می‌کنید؟

ورودی‌های خیابان انقلاب‌اسلامی، خیابان امام‌خمینی(ره)، بلوار کشاورز و خیابان دکترفاطمی ‌‌بعد از افتتاح تونل‌تو‌حید‌ با کاهش چشمگیر ترافیک مواجه می‌‌شوند که البته این خیابان‌ها و معابر را باید به نوعی شاهراهای اصلی تردد مسافران دانست که قطعا با افتتاح تونل سامان‌دهی خواهند‌‌شد.

آیا ورودی‌های خیابان‌هایی که مثال زدید هم از نظر علایم راهنمایی‌ورانندگی با تغییر مواجه خواهند شد؟

در بعضی از رمپ‌و‌‌لوپ‌هایی که هم‌اکنون به صورت چرخشی یک‌طرفه می‌‌شوند، می‌‌توان این تغییرات را بلافاصله بعد از راه‌اندازی تونل انجام داد، اما قطعا این پایان ماجرا نیست، چرا‌که بعد از مدتی طی جلساتی که با معاونت حمل‌ونقل‌ و ترافیک وهم‌چنین پلیس راهور خواهیم داشت به شکلی این تغییرات را اعمال خواهیم کرد که تردد وسایل نقلیه دو‌طرفه انجام شود.

بعد از دو‌طرفه شدن این خیابان‌ها و تغییر عاداتی که هم‌اکنون در عبور‌و‌مرور خودروها وجود دارد، با مشکل خاصی در این محدوده مواجه نمی‌‌شویم؟

معادلات و کارشناسی‌های انجام‌شده نشان داده‌است که راه‌اندازی تونل‌تو‌حید‌ به‌تنهایی در منطقه‌6 شهرداری تهران بیش از 50‌درصد از مشکلات ترافیکی را برطرف می‌‌کند. حال فکر کنید اگر مسیرهایی که ما نام بردیم هم از نظر علایم راهنمایی‌ورانندگی تغییر کنند، چه اتفاقی می‌‌افتد.

به‌هرحال بزرگ‌ترین اتفاق ممکن همان روان‌سازی عبور‌و‌مرور است.

بله‌، وقتی عبور‌و‌مرور روان باشد و دست شهروندان برای انتخاب مسیر تردد باز، نه‌تنها مشکلی پیش نمی‌‌آید، بلکه در آن زمان باید انتظار برطرف شدن بالای 70‌درصد از ترافیک منطقه را هم داشته‌باشیم.

افتتاح تونل‌تو‌حید‌ بر روی مسایل زیست‌محیطی منطقه هم تاثیر خواهد داشت؟

در مسیر شمال به جنوب منطقه‌6‌‌، تردد خودروها سامان‌دهی می‌‌شود. از سویی دیگر ترافیک کاهش پیدا می‌‌کند و قدرت انتخاب مسیر نیز برای شهروندان بیشتر می‌‌شود که تمام این‌ها تنها یک معنی دارد و آن هم کاهش مصرف سوخت، پایین آمدن ترافیک و البته کاهش آلودگی محیطی و صوتی خواهد بود. به اعتقاد من، مسایل ترافیکی تنها آثار و تبعات افتتاح تونل نیست، بلکه باید از نظر مسایل زیست‌محیطی هم راه‌اندازی این پروژه ملی را بررسی کرد.

با این اوصاف، سهم منطقه‌6 شهرداری پایتخت در این مسایل که مطرح کردید چه میزان خواهد بود؟

فکر می‌‌کنم از نظر بحث ترافیکی تا مسایل زیست‌محیطی و حتی بهداشتی، افتتاح و راه‌اندازی تونل‌تو‌حید‌ برای منطقه‌6 دستاورد بزرگی است که طی ‌30اخیر نمونه آن را این منطقه به خود ندیده.

مسایل بهداشتی! منظورتان دقیقا چیست؟

یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که هم‌اکنون در منطقه‌6 احساس می‌‌شود، بحث تردد و مسیر حرکتی آمبولانس‌های بیمارستان امام‌خمینی(ره) است که با معضل ترافیک دست‌و‌پنجه نرم می‌‌کنند و گاهی به‌شدت مشکل‌ساز می‌‌شود.

افتتاح تونل چه تاثیری بر این موضوع خواهد داشت؟

کاهش ترافیک محدوده و تغییراتی که در علایم راهنمایی‌ورانندگی خواهیم داشت، اجازه می‌‌دهد که نوع تردد آمبولانس‌های این بیمارستان سامان‌دهی شود که برای این موضوع نیز ‌برنامه‌‌هایی داریم و بعد از افتتاح تونل آن را اجرایی خواهیم کرد.

آیا در این مدت از تونل بازدید کرده‌اید؟

اتفاقا در بازدیدهایی که از تونل داشتم، به این نتیجه رسیدم که تونل‌تو‌حید‌ حتی از نظر سازه‌ای نیز با تمام تونل‌هایی که در تهران وجود دارد، متفاوت است.

متفاوت از چه نظر؟

من نباید وارد مباحث مهندسی ساخت تونل بشوم، اما فقط یک مورد کوچک می‌‌گویم که ورودی و خروجی تونل به این دلیل که مانند تونل رسالت به یک‌باره قطع نمی‌‌شود و روشنایی به یک‌باره تند نمی‌‌شود و چندین متر ادامه دارد، با سایر پروژه‌های این‌چنینی متفاوت است. شکل تونل به نوعی است که چه از مسیرهای ورودی و چه از مسیرهای خروجی، متر به متر عرض خیابان بیشتر می‌‌شود و این موضوع باعث می‌‌شود که در دهانه‌های ورودی و خروجی شاهد ترافیک نباشیم.

بنابراین با ‌توجه به آن‌چه شما گفتید، تونل‌تو‌حید‌ را باید پروژه‌ای دانست که نه‌تنها منطقه تحت‌مدیریت شما‌، بلکه کل شهر را متحول می‌‌کند.

این همان بحثی بود که من از ابتدای مصاحبه دنبال می‌‌کردم و نمی‌‌توانستم در یک جمله بگویم. به طورکلی حال‌واحوال پایتخت با این تونل بهتر می‌‌شود. سال‌ها بود که کمبود این مسیر را احساس می‌‌کردیم. ‌

همشهری مسافر

کد خبر 94821

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز