مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳ آذر ۱۳۸۸ - ۱۵:۵۹
۰ نفر

نیره بهتری: بزرگ‌ترین پروژه شهری کشور، چندی دیگر به روی تهرانی‌ها باز می‌شود

 تونل 2146‌متری توحید، علاوه‌بر کاهش چشمگیر ترافیک، ویژگی‌های بارز دیگری دارد و می‌توان به زیبایی آن اشاره کرد که یکی از عوامل آن، نیم‌تونل‌ها هستند.احداث نیم‌تونل‌ بر سردهانه تونل‌توحید‌، برای اولین بار در تونل‌ها‌ی شهری کشور تجربه می‌شود. نیم‌تونل‌‌ها‌یی که هم‌چون یک‌تیر بر ‌4هدف نشانه رفته‌اند‌؛ زیبایی، تنظیم نور، صرفه‌جویی در مصرف برق و دوربرگردان.

حتما برای شما هم بارها اتفاق افتاده که پس از خروج از تونل‌ها‌ی تاریک، چند‌لحظه‌ای چشم‌های‌تان‌، چیزی را نمی‌بیند. مردمک چشم‌های شما برای تطابق با نور کم‌، تغییر‌حالت داده و در لحظه‌ای که به یک‌باره نور زیادی را دریافت می‌کند‌، شروع به تطابق با نور زیاد می‌کند.

 قطعا در همین لحظات خطرات زیادی کمین کرده‌اند که به بهانه‌ای حادثه‌ساز شوند. اما این مساله‌ در تونل توحید حل شده است. کارشناسان با احداث دو‌نیم‌تونل‌ دردهانه تونل‌توحید‌ علاوه‌بر این‌که نور داخل را تنظیم کرده‌اند، دو‌دوربرگردان شمال به جنوب و جنوب به شمال ساخته‌اند تا ضمن زیبایی‌، امکان دسترسی آسان‌ رانندگان به لاین مجاور فراهم شود.

نیم‌تونل‌‌ها‌یی با طول 250‌متر

دو‌نیم‌تونل‌توحید‌ در کارگاه رمپ‌های جنوبی و شمالی ایجاد می‌شود که این نیم‌تونل‌‌ها‌ را سردهانه نیز می‌توان نامید. این نیم‌تونل‌‌ها‌ در کارگاه رمپ جنوبی  250‌متر طول داشته و از سطح بزرگراه شهیدنواب جدا می‌شود و به سمت تونل با سه‌لاین حرکت می‌کند. مراحل ساخت نیم‌تونل‌‌ها‌ از این قرار است:

 ابتدا نیم‌تونل‌‌ها‌ با فاصله‌ای که از وسط تاج جدا شده به‌صورت کنسول‌مانند مهار و از زیر‌، قالب‌بندی شده‌اند. بعد از 28‌روز زیر نیم‌تونل‌ خالی شده و آرماتور‌بندی و بتون‌ریزی شده‌اند.هم‌چنین در روی نیم‌تونل‌ رانندگانی که می‌خواهند از سمت جنوب به شمال حرکت کرده و به قسمت شمال به جنوب بزرگراه شهیدنواب دسترسی پیدا کنند باید از سمت جنوبی میدان دور بزنند.

کف نیم‌تونل‌‌ها‌ بر روی سقف تونل

تونل،دو‌دوربرگردان دارد که از ابتدای نیم‌تونل‌ و جایی که دیوار حائل با سطح بزرگراه همسطح است‌، شروع شده و به‌صورت اتصال شرق‌به‌غرب بزرگراه ادامه‌دارد. دو‌خصوصیت بارز نیم‌تونل‌‌ها‌،‌ ارتفاع بالای آن است. از سطح بزرگراه نواب، دوربرگردان‌ها‌ از سطح خیابان جدا شده و از صفر صفر خیابان به سمت سقف تونل حرکت می‌کند و ابتدای دوربرگردان به ارتفاع 7‌متری به صورت دیوار حائل رو‌به‌پایین می‌آید.

خصیصه اول این دوربرگردان‌ها‌ این است که دقیقا از سقف تونل رد می‌شود که برای مقاوم‌سازی سطح نیم‌تونل‌ و سقف نیاز به ضریب اطمینان بالایی بوده و به‌همین‌خاطر سقف زیرسازی شده است. گذشته از زیبایی نیم‌تونل‌‌ها‌ با شیب معقول به سمت تونل و جایی که دقیقا بر روی سقف تونل است‌، می‌آیند. اما خصیصه دوم؛ دیوار حائلی است که بین بزرگراه شهید‌نواب و خود دوربرگردان وجود دارد.

دوربرگردان‌ها‌یی با ارتفاع 7‌متر

نیم‌تونل‌‌ها‌ی تونل‌توحید‌ یا همان دوربرگردان‌ها‌‌، دو‌جان‌پناه دارند که یکی در سر نیم‌تونل‌ مثل ضلع غربی دوربرگردان و یک جان‌پناه در ضلع شرقی و قسمت بین دوربرگردان و ‌بزرگراه است که 7‌متر ارتفاع دارد و در نوع خود بی‌نظیر است. شاید تا‌کنون هیچ دوربرگردانی را در تونل ندیده باشید که با دیوار حائل 7‌متری یک‌بزرگراه و دوربرگردان را از هم جدا‌کند.

اکثر دوربرگردان‌ها‌ در بزرگراه، همسطح یا غیر‌همسطح است که بیشتر در بزرگراه‌ها‌ اجرا می‌شود، اما دوربرگردان‌ها‌ی تونل‌توحید‌ از سطح صفر‌صفر شروع شده و تا ارتفاع 7‌متری اوج می‌گیرد و با جدا‌شدن از سطح خیابان از سطح تونل رد می‌شود. این دوربرگردان‌ها‌ دقیقا در مقابل ساختمان کنترل یا ساکارو قرار دارند. خوب است بدانید‌، کار این ساختمان‌ها‌ چیست‌؛ ساختمان کنترل وظیفه هوادهی و سیستم تهویه تونل و هوایی را که جت‌فن‌ها‌ می‌کشند‌، در ‌3‌نقطه دارد.

مقاومت بالای نیم‌تونل‌‌ها‌ی توحید

به‌گفته کارشناسان، مقاومت نیم‌تونل‌‌ها‌ و دوربرگردان‌ها‌ی تونل‌توحید‌ بسیار بالاست و هر نوع وسیله نقلیه با هر وزنی می‌تواند بر روی آن‌ها حرکت کند. سر نیم‌تونل‌‌ها‌ به‌وسیله تایرود و دمپهن مهار شده و خود دوربرگردان در یک‌لاین 6متری دسترسی بزرگراه از ضلع غربی به ضلع شرقی را ایجاد می‌کند که به دلیل عبور از مقابل ساختمان کنترل و پیچ و قوس مسیر‌، امکان عبور با سرعت بالا وجود ندارد.

از طرفی بیمارستان امام‌خمینی‌(ره) در بزرگراه‌ شهیدچمران و از سویی معارضان ملکی که اجازه عریض شدن خیابان را نمی‌دهند، باعث شده‌اند تا این نیم‌تونل‌‌ها‌ در ورودی تونل اجرا شوند و به عرض بزرگراه لطمه‌ای وارد نکنند. در‌واقع تونل‌توحید‌ بر روی رمپ شمال و جنوب دوطبقه است. هم‌چنین مهم‌ترین ویژگی نیم‌تونل‌‌ها‌‌، تطابق چشمی‌ است .

همشهری مسافر

کد خبر 95954

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز