چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۸۸ - ۱۹:۵۶
۰ نفر

iهمشهری آنلاین: وزیر امور خارجه سوریه با ابراز خرسندی از سفر به تهران گفت: دیدارهای ما از تهران در چارچوب همکاری‌ها و گفتگوهای مستمر دو کشور است

و ما در این گفتگوها در خصوص مسائل مختلف دیدگاه‌های یکسانی داریم. به گزارش واحد مرکزی خبر، ولید معلم پس از دیدار و گفتگو با وزیر امور خارجه کشورمان در تهران در جمع خبرنگاران افزود: علاوه بر مسائل مختلفی که برادرم آقای متکی به آن اشاره کرد درخصوص مسائل مختلف بین‌المللی روز گفتگو و آنها را بررسی کردیم.

وزیر امور خارجه سوریه از خبرهای رسیده از لبنان مبنی بر تشکیل حکومت وحدت ملی ابراز خرسندی کرد.

ولید معلم در پاسخ به سؤالی در خصوص برخی جوسازی‌ها در باره دخالت ایران و سوریه در مسائل لبنان گفت: نه سوریه و نه ایران هیچ وقت مخالف وحدت و پیشرفت در لبنان نبوده و هیچ گاه دخالتی هم نداشته و اسمی را نیز برای کابینه بر زبان جاری نساخته‌اند.

وزیر امور خارجه سوریه ابراز امیدواری کرد کابینه وحدت ملی لبنان به معنای واقعی لبنانی باشد و موجب ثبات، امنیت و آرامش در این کشور شود.

ولید معلم در پاسخ به سؤال خبرنگار شبکه خبر در خصوص خبر برخی خبرگزاری‌های خارجی مبنی بر توقیف یک کشتی حامل سلاح ایرانی برای سوریه در آب‌های آزاد نزدیک سواحل رژیم صهیونیستی گفت: متأسفانه برخی دزدهای دریایی مانع تحرک تجاری کشتی‌ها     می‌شوند و گاهی به نام بازرسی مشکلاتی به وجود می‌آورند که این نیز از همان دسته است.

وزیر امور خارجه سوریه با تأکید بر اینکه این کشتی حامل سلاح ایرانی برای سوریه نبوده است گفت: این کشتی هیچ تجهیزاتی هم برای ساخت سلاح حمل نمی‌کرده بلکه حاوی کالای سوری به مقصد ایران بوده است.

متکی: گفتگوهای امروز با آقای معلم در چارچوب دیدارهای مستمر ماست

وزیر امور خارجه گفت: گفتگوهای امروز من و آقای ولید معلم در چارچوب گفتگوهای مستمر تهران و دمشق در سطوح مختلف بود و ایران و سوریه از دیرزمانی همکاری‌های راهبردی خود را برای تعمیق مناسبات در حوزه‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی آغاز کرده‌اند.

منوچهر متکی پس از دیدار همتای سوری خود در تهران در جمع خبرنگاران به همکاری‌های تهران و دمشق در ابعاد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی اشاره و تصریح کرد: همواره روابط ما در سطح خوبی قرار داشته است و امروز نیز گام‌های بلندی در همکاری‌های سیاسی و اقتصادی برداشتیم و به عنوان دو شریک در جهت منافع دو ملت ایران و سوریه همکاری‌های فراوانی داریم.

وزیر امور خارجه همکاری‌های منطقه‌ای تهران و دمشق را در جهت ثبات، آرامش و همگرایی در منطقه دانست و افزود: در چهار سال گذشته آنچه در دستور کار ما به صورت غالب وجود داشته بررسی راهکارهایی برای جلوگیری از واگرایی در منطقه بوده و حدود وسیعی از مناسبات دو کشور و بررسی تحولات منطقه‌ای را تشکیل می‌داده است.

وی اضافه کرد: در دیدار امروز تحولات منطقه از جمله فلسطین، عراق و افغانستان را بررسی و دیدگاه‌های مشترکی در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی داشتیم که ارائه کردیم.

وزیر امور خارجه ادامه این گفتگوهای مستمر را موجب از بین رفتن واگرایی دانست و گفت: در این دیدار مسائل یمن مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و دو طرف بر تمامیت ارضی و ضرورت ایجاد امنیت و آرامش در این کشور تأکید کردند.

متکی از بررسی راه‌های مختلف برای حل مشکل یمن در دیدار خود با ولید معلم خبر داد.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگار العالم در خصوص تاریخ سفرش به عربستان سعودی گفت: سفر من به عربستان برای ایجاد هماهنگی‌های سازنده درباره موضوع حجاج و مرور و بررسی ابعاد روابط دوجانبه تهران ـ ریاض طراحی شده است.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه دوستان سعودی ما از این سفر بسیار استقبال کرده اند گفت: برخی روزنامه‌ها تاریخ سفر من به عربستان را اشتباهاً امروز اعلام کرده بودند در صورتی که دوستان ما در عربستان روزی را در هفته آینده پیشنهاد کرده‌اند که منتظریم برنامه‌های آن تنظیم شود تا ما هم نظر خود را اعلام کنیم.

خبرنگار العالم از متکی پرسید: آیا در این سفر با مقامات عربستان در خصوص جلوگیری این کشور از پخش برنامه های العالم از دو ماهواره زیر نظر عربستان گفتگو خواهید کرد؟

وزیر امور خارجه در پاسخ به این سؤال گفت: امروز آقای ضرغامی در نامه‌ای به من اعلام کرد که پخش برنامه‌های العالم از طریق دو ماهواره دچار مشکل شده است که این دو به عربستان ربط دارد.

وی افزود: صدا و سیما در این نامه تأکید کرده است که پیگیری‌های حقوقی خود را در این زمینه انجام می‌دهد اما ما هم به صورت کمکی این کار را در مذاکراتمان با دوستان سعودی قرار خواهیم داد و بررسی می‌کنیم.

متکی در پاسخ به سؤال خبرنگار شبکه خبر در خصوص برخی جوسازی ها مبنی بر دخالت ایران و سوریه در تشکیل دولت وحدت ملی لبنان گفت: مردم و رهبران لبنان همواره از هوشمندی لازم برای رسیدن به اجماع در تصمیمات مهم کشورشان برخوردار بوده‌اند و این تبادل نظرها میان آنها همیشه راهکار رسیدن به این هدف بوده است.

وزیر امور خارجه به سیاست مشترک تهران ـ دمشق در خصوص لبنان اشاره و تصریح کرد: ما با سوریه در این زمینه اتفاق نظر داریم که ثبات، آرامش، تمامیت ارضی و روابط صمیمانه میان قشرهای مختلف لبنان برای توسعه و پیشرفت و سرفرازی دولت و ملت لبنان ضروری است.

کد خبر 94492

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز