دیپلمات‌های ارشد در کشورهای موسوم به 1+5 در نشست خود در حومه فرانکفورت آلمان بار دیگر درخواست خود را برای انجام مذاکرات مستقیم با جمهوری اسلامی ایران درباره برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز تکرار کردند.

این نشست چهارشنبه شب گذشته برگزار شد.به گزارش خبرگزاری فرانسه، حاضران در این نشست شامل نمایندگان آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه و چین به همراه آلمان در پشت درهای بسته تصمیمات خود را اتخاذ کردند. آنگاه یک دیپلمات بلندپایه آلمانی که خواست نامش فاش نشود، گفت: این گروه بار دیگر درخواست خود را برای انجام مذاکرات مستقیم براساس احترام متقابل با ایران تکرار کرد.

او همچنین اعلام کرد که رایزنی‌های جدیدی را در پایان سپتامبر در حاشیه اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک انجام خواهد داد. درخواست این 6 کشور برای گفت‌وگوی مستقیم با جمهوری اسلامی ایران در حالی در نشست فرانکفورت مطرح شد که برخی کشورهای غربی به تحمیل تحریم‌های جدید بر‌ضد‌کشورمان تهدید کرده بودند.

در این حال سعید جلیلی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران سه‌شنبه گذشته اعلام کرد که ایران یک بسته پیشنهادی جدید آماده کرده است که با استقبال سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روبه‌رو شد.

لازم به یادآوری است که پیش از این منابع دیپلماتیک در برلین گفته بودند نشست چهارشنبه در حومه فرانکفورت با هدف اتخاذ تصمیمات ملموس برگزار نمی‌شود اما اینک اعلام شده که آنها آماده تکرا درخواست مذاکره هستند شاید به همین دلیل همین دیروز سعید جلیلی مذاکره‌کننده ارشد طرف ایرانی گفت: بسته پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران به گروه 1+5 هفته آینده ارائه خواهد شد.

وی توضیح داد: از ابتدای امسال دوباره آنها این استقبال را برای ادامه گفت‌وگو داشتند، ما هم استقبال کردیم اما با توجه به تحولات، پیشنهاد کردیم که باید این بسته به روز شود.

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی با اشاره به  به‌روز شدن بسته پیشنهادی ایران همچنین اعلام کرد: همان‌طور که اعلام کرده‌ایم برای گفت‌وگوهای جدید آماده هستیم. در ادامه تحولات تازه، خاویر سولانا در قاهره به خبرنگاران گفت: خوشحال خواهیم شد که بسته پیشنهادی ایران را با مسئولان ایرانی بررسی کنیم.

کد خبر 89522

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز