جمعه ۱۹ تیر ۱۳۸۸ - ۱۹:۱۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل: در حالی که از زمان روی کارآمدن دولت جدید رژیم صهیونیستی، مذاکرات صلح خاورمیانه به تعلیق درآمده است، رهبران جی‌8 در نشست اخیر خود از ادامه این گفت‌وگوها حمایت کردند

به گزارش رویترز، رهبران 8 کشور صنعتی جهان در دیدار با رهبران کشورهای در حال توسعه موسوم به 1+5، حمایت کامل خود را از فرایند صلح خاورمیانه اعلام کردند.

رهبران 8 کشور صنعتی جهان در نشست با رهبران کشورهای در حال توسعه در شهر لاکوئیلای ایتالیا که شامل برزیل، چین، هند، مکزیک، آفریقای جنوبی به اضافه مصر هستند، بر حمایت همه‌جانبه خود از فرایند صلح خاورمیانه براساس راهکار تشکیل 2 کشور مستقل فلسطین و اسرائیل تاکید کردند.

در بیانیه‌ پایانی این نشست بر پایبندی جامعه‌ بین‌المللی بر تلاش‌ها برای تحقق صلح عادلانه و فراگیر بین فلسطینیان و رژیم صهیونیستی تاکید شد و شرکت‌کنندگان در این نشست دستیابی به راهکاری برای حل و فصل مشکلات خاورمیانه را یک اولویت اساسی دانستند.

شرکت‌کنندگان در این نشست همچنین از گام‌های اولیه طرف‌های ذیربط پرونده‌ صلح طی هفته‌های گذشته برای تحقق این هدف تقدیر کردند و از رژیم صهیونیستی و طرف فلسطینی خواستند تا مذاکرات مستقیم را درخصوص مسائل مورد اختلاف، به شکلی که با پیشنهادها و طرح‌های صلح بین‌المللی از جمله طرح نقشه‌ راه منسجم باشد، از سر بگیرند.

در بیانیه‌ این نشست به عزم و اراده‌ کشورهای بزرگ صنعتی برای ادامه‌ حمایت سیاسی، امنیتی و اقتصادی از فرایند صلح خاورمیانه برای دستیابی به راهکار نهایی صلح اشاره شد و بر ضرورت احیای مذاکرات صلح بین رژیم صهیونیستی، سوریه و لبنان تاکید شده است.

شرکت‌کنندگان در این نشست همچنین از پیشنهاد روسیه مبنی بر برگزاری کنفرانس بین‌المللی صلح خاورمیانه در مسکو طی سال‌جاری میلادی استقبال کردند.

پیش از برگزاری این نشست نیز رهبران 8 کشور صنعتی در بیانیه‌ای، درخواست خود را مبنی بر بازگشایی گذرگاه‌های غزه برای ورود کمک‌های بشردوستانه و کالاهای تجاری و عبور و مرور افراد به غزه تکرار کردند. 

همچنین خبرگزاری آکی ایتالیا به نقل از منابع شرکت‌کننده در این نشست، از پیشنهادهای سیلویو برلوسکنی نخست‌وزیر ایتالیا، مبنی بر تشکیل یک تیم ویژه برای احیای اقتصاد فلسطین خبر دادند. رهبران 8 کشور صنعتی همچنین آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی کره‌شمالی را محکوم و نگرانی شدید خود را نسبت به این موضوع اعلام کردند.

از سوی دیگر، قرار است بنا به پیشنهاد باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا که در این نشست طرح شد، ماه مارس 2010 نشستی در واشنگتن درخصوص امنیت هسته‌ای با حضور 30 کشور برگزار شود که بررسی راهکارهایی برای ممانعت از دستیابی برخی کشورها به سلاح هسته‌ای از مهم‌ترین مسائل مورد بحث در این نشست عنوان شده است.

همچنین اعضای حاضر در نشست جی‌8 بر تعهد خود برای کمک به آفریقا تاکید کردند. این اعضا اذعان کردند که تا سال 2011 کمک‌های خود را به آفریقا سالانه تا سقف 25 میلیارد دلار افزایش دهند.

علاوه بر این، کشورهای عضو جی‌8 تاکید کردند که ایجاد و حفظ ثبات در پاکستان و افغانستان را از تعهدات خود می‌دانند. علاوه بر این، حفاظت بیشتر و بهتر از مرزها برای جلوگیری از قاچاق مواد‌مخدر و اسلحه بخشی دیگر از تعهدات این گروه است.

اعضای جی‌8 همچنین موافقت کردند که با تامین راهبرد امنیتی در شاخ آفریقا، رفت‌وآمد کشتی در این مناطق ایمن شود. نیکولا سارکوزی رئیس‌جمهوری فرانسه نیز در نشست با کشورهای در حال توسعه، ضمن تاکید بر ناکافی بودن گروه جی‌8 برای پاسخ به بحران مالی جهانی گفت: کشورهای بزرگی چون چین ، هند و یک کشور دیگر نیز باید به عضویت دائم جی‌8 درآیند.

طبق اظهارات سارکوزی، فرانسه که در سال 2011 ریاست جی‌8 را عهده‌دار خواهد شد، گروه جی 11 را جایگزین جی‌8 خواهد کرد. رهبران جهان همچنین دیروز با مقامات کشورهای آفریقایی دیدار کردند.

این دیدار پیش از ارائه‌ پیشنهاد امنیت غذایی جدیدی انجام شد که به موجب آن تغییر اساسی در رویکرد غرب در قبال گرسنگی در جهان ایجاد می‌شود.

همچنین هیات‌های شرکت‌کننده در نشست گروه 8 اعلام کردند که باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا، طرح سرمایه‌گذاری بیش از 15 میلیارد دلاری را در حوزه اقتصاد ارائه کرده است. سهم آمریکا در این مشارکت 3 میلیارد دلار است.

کد خبر 85217

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز