یکشنبه ۷ تیر ۱۳۸۸ - ۰۵:۲۶
۰ نفر

گروه ورزشی: هرچند برزیل در مرحله مقدماتی جام کنفدراسیون‌ها توانست آمریکا را به سادگی و با نتیجه 3 بر صفر شکست دهد ولی می‌داند که امشب در فینال این تورنمنت مقابل همین تیم کار آسانی نخواهد داشت.

آمریکا که با دو شکست سنگین مقابل ایتالیا و برزیل شروع بسیار بدی داشت، ناگهان متحول شد و با دو پیروزی غیرمنتظره مقابل مصر و اسپانیا توانست به فینال برسد.

سپ بلاتر رئیس فیفا این دو پیروزی را به شگفتی  تشبیه کرده بود و حالا باب برادلی، سرمربی آمریکا امیدوار است که سومی هم مقابل برزیل در فینال از راه برسد: «باور دارم که وقتی مثل یک تیم بازی می‌کنیم و تعادل مناسبی بین بازی جنگنده و هوشمندانه داریم، می‌توانیم از یک شگفتی دیگر مطمئن باشیم.» کارلوس بوکانگرا مدافع چپ و کاپیتان این تیم هم می‌گوید: «در بازی اول مقابل برزیل، خیلی سر به زیر بودیم. بیش از اندازه به آنها احترام گذاشتیم و خیلی عقب رفتیم. بعد از آن بود که احساس کردیم باید تغییری در بازی‌مان به وجود آوریم. مقابل مصر از لحظه شروع پرانرژی بودیم و کار فوق‌العاده‌ای انجام دادیم. مقابل اسپانیا هم این روش را ادامه دادیم.

هرچند ما عقب نشستیم و برای 90 دقیقه تحت فشار بودیم ولی کار آنها را دشوار کردیم. خیلی مهم است که بازی را با انرژی شروع کنیم. نمی‌توانیم عقب برویم و به برزیل اجازه بدهیم که بازی را کنترل کند.» به عقیده بوکانگرا، فرصت یک روز استراحت بیشتر آمریکا، تاثیر زیادی در بازی نخواهد داشت: «بازیکنان برزیل به انجام بازی‌های متوالی عادت دارند و نیاز به زمان زیادی برای بازیابی برای بازی فینال ندارند.»

برزیل اما برخلاف پیروزی‌های پرگل مرحله مقدماتی، در نیمه‌نهایی مقابل دفاع فشرده آفریقای‌جنوبی نتوانست حملات همیشگی‌اش را طراحی کند و در نهایت به لطف ضربه ایستگاهی دانیل آلوز بود که توانست به فینال برسد. برادلی که می‌تواند نکات زیادی از این بازی برداشت کند، می‌گوید: «آفریقای‌جنوبی عملکرد خیلی خوبی داشت. فاصله دفاع و
خط میانی آنها خیلی کم بود و این برای برزیلی‌ها دردسرساز شده بود. فقط یک ضربه ایستگاهی بود که راه آنها به سوی فینال را باز کرد.»

برادلی اما در ادامه در تمجید از برزیل می‌گوید: «اولین نکته‌ای که در بازی مقابل برزیل به نظرتان می‌آید، استعداد و روش پیشروی بازیکنان آنهاست. بازیکنان آنها خیلی خوب از عقب زمین اضافه می‌شوند و وقتی این با سرعت کاکا و روبینیو ادغام می‌شود، موقعیت خطرناکی به وجود می‌آید. آنها روی ضربات ایستگاهی هم خیلی خوب بوده‌اند ولی این به معنای آن نیست که سایر برتری‌های این تیم را نادیده بگیریم. آنها خط میانی و خط دفاعی قدرتمندی دارند.» تنها غایب آمریکا برای این بازی مایکل برادلی، هافبک این تیم است که در دقایق پایانی بازی مقابل اسپانیا اخراج شد، ولی پدرش می‌گوید که قصد دارد از بنی ‌فیل‌هابر به جای او استفاده کند.

برزیل امیدوار است که با پیروزی در این فینال بعد از فرانسه دومین کشوری باشد که در دو دوره متوالی قهرمان جام کنفدراسیون‌ها می‌شود ولی دونگا قبل از آن باید بتواند ریتم مرحله مقدماتی را که مقابل آفریقای‌جنوبی از بین رفته بود، به تیم بازگرداند. دونگا می‌گوید که بازی مقابل آمریکا با بازی قبلی دو تیم متفاوت خواهد بود: «در آن بازی خیلی زود گل زدیم و آنها مجبور به حمله شدند، ولی در حالت عادی این کار را نمی‌کنند.» کاکا هم معتقد است که آمریکا متحول شده: «فکر می‌کنم آنها از بازی اول مقابل ما چیزهای زیادی آموختند. این بار کار خیلی سخت‌تری داریم.»

آفریقای جنوبی-اسپانیا

شکست اسپانیا مقابل آمریکا در نیمه‌نهایی به معنی پایان پیروزی‌های متوالی این تیم بود و حالا فرناندو تورس امیدوار است که بازی رده‌بندی مقابل آفریقای جنوبی، شروع سریال جدیدی از پیروزی‌ها باشد: «آنچه ناراحت‌کننده‌تر است شکست در نیمه‌نهایی یک تورنمنت بزرگ است تا پایان سریال پیروزی‌ها. می‌دانستیم که قرار نیست تا پایان دوران فوتبال‌مان همه بازی‌ها را ببریم و این روند سرانجام روزی متوقف می‌شد.

ولی انتظار نداشتیم که این اتفاق در مرحله نیمه‌نهایی و در آفریقای‌جنوبی بیفتد.» تورس اضافه می‌کند: «وقتی در یک بازی می‌بازید و بازیکنان زیادی از تیم‌تان آخرین شکست را به یاد نمی‌آورند، به معنی این است که در مسیر صحیحی حرکت می‌کنید. در واقع ترجیح می‌دهم که این اتفاق حالا بیفتد تا در جام‌جهانی. حالا باید به زمین برویم و سریالی جدید از پیروزی‌ها را شروع کنیم. مهم‌ترین چیز این است که تواضع گذشته‌مان را حفظ کنیم. چالش اصلی ما این است که دوباره شروع کنیم.» بازی دو تیم در مرحله گروهی با پیروزی 2 بر صفر اسپانیا به پایان رسید.

کد خبر 84393

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز