سه‌شنبه ۲ تیر ۱۳۸۸ - ۰۴:۵۷
۰ نفر

گروه ورزشی: شکست 3 بر صفر مقابل برزیل پایانی تلخ و تحقیرآمیز برای ایتالیا در جام کنفدراسیون‌ها بود.

خط دفاع قهرمان جهان در برابر مهاجمان برزیل حرفی برای گفتن نداشت و در 8 دقیقه پایانی نیمه‌اول، 3 بار تسلیم شد. پس از شکست غیرمنتظره برابر مصر، لیپی تیمش را با چهار تغییر به میدان فرستاده بود و دوسنا، مونتولیوو، لوکاتونی و کامورانزی جانشین گروسو، گاتوزو، جوزپه روسی و کوالیارلا شده بودند، ولی این تغییرات هم کمکی به نجات ایتالیا نکرد. حملات سریع و متوالی برزیل سرانجام در اواخر نیمه‌اول نتیجه داد و لوئیز فابیانو در دقایق 37 و 43 و دوسنا، مدافع ایتالیا در دقیقه 45 دروازه بوفون را باز کردند. برزیل با این پیروزی 9 امتیازی شد و پنجشنبه‌شب در نیمه‌نهایی با آفریقای جنوبی میزبان روبه‌رو می‌شود.

مارچلو لیپی که پس از یورو 2008 جانشین دونادونی شده، بابت استفاده از بازیکنان
 پا به سن گذاشته با انتقاد رسانه‌های ایتالیایی روبه‌رو شده ولی حتی پس از این شکست هم از تصمیمش دفاع کرد: «متاسفانه حذف شدیم و خیلی ناراحتیم ولی کسانی که خارج از تیم هستند، نباید درباره استفاده از بازیکنان جوان فشار بیاورند، چرا که برای شرکت در چنین بازی‌هایی نیاز به تجربه کافی دارید. باید اجازه بدهیم که بازیکنان جوان‌تر به تدریج رشد کنند. اینها بهترین بازیکنان ایتالیا هستند. شاید کمی ناآماده باشند ولی بهترین‌ها هستند و من آنها را تغییر نمی‌دهم.» لیپی درباره وضعیت بدنی بازیکنانش اضافه کرد: «از همان بازی اول می‌دانستم که وضعیت بدنی خوبی نداریم، ولی امیدوار بودم که بدن بازیکنان به تدریج بهتر شود.»

کاناوارو کاپیتان ایتالیا هم که در این بازی به رکورد 126 بازی پائولو مالدینی رسید، گفت: «حذف از این تورنمنت ناراحت‌کننده است، چون ما آمده بودیم تا روش جدیدی را آزمایش کنیم و به بازیکنان جوان‌تر فرصت بدهیم باتجربه‌تر شوند. ولی این جام کنفدراسیون‌ها نباید ما را از هدف واقعی‌مان که صعود به جام جهانی است دور کند. ما سال آینده به اینجا بازمی‌گردیم و باید ببینیم که چه اتفاقی می‌افتد.» جان کارلو آبه‌ته، رئیس فدراسیون فوتبال ایتالیا هم گفت: «این پایان دنیا نیست. چه بهتر که این اتفاق حالا افتاد نه در جام‌جهانی.»

اما دونگا که از نمایش مقتدرانه تیمش کاملا خوشحال بود، گفت: «هنوز برای پیشرفت جای زیادی داریم. ما بازیکنان تکنیکی زیادی داریم که هرچه بیشتر در کنار هم بازی کنند، بهتر می‌شویم ولی ما در مسیر صحیحی حرکت می‌کنیم. مقابل ایتالیا نشان دادیم که در همه جنبه‌ها از آنها برتر بودیم. ما قهرمان جهان را شکست دادیم و این کار را به شکل بسیار موثری انجام دادیم.» با حذف ایتالیا حالا همه منتظر فینالی جذاب بین برزیل و اسپانیا، بهترین تیم حال حاضر اروپا هستند، ولی دونگا می‌گوید که فعلا به بازی نیمه‌نهایی مقابل آفریقای‌جنوبی فکر می‌کند: «مربی آنها ژوئل سانتانا، یکی از محترم‌ترین مربیان برزیل است و ما ملاقات‌های زیادی با یکدیگر داشته‌ایم. آفریقای جنوبی تیم قدرتمندی به ویژه از نظر بدنی دارد و تماشاگران هم کاملا از آنها حمایت خواهند کرد. باید مراقب آنها باشیم.»

صعود باورنکردنی آمریکا

تصور می‌شد که شکست سنگین ایتالیا راه صعود مصر را هموار می‌کند ولی در میان شگفتی، این آمریکا بود که پس از دو شکست اولیه توانست مقابل قهرمان آفریقا به پیروزی
 3 بر صفر برسد و به نیمه‌نهایی صعود کند. در پایان بازی‌های روز سوم، آمریکا و ایتالیا تفاضل 2- داشتند ولی آمریکا به دلیل گل زده بیشتر در رده دوم قرار گرفت. مصر هم با تفاضل منهای 3 چهارم شد. آمریکا نیمه اول را با یک گل به پایان برد و در نیمه‌دوم دو گل دیگر به ثمر رساند. بدین ترتیب این تیم چهارشنبه در نیمه‌نهایی با اسپانیا روبه‌رو می‌شود.

دمپسی، بهترین بازیکن زمین که گل سوم آمریکا را به ثمر رساند، می‌گوید: «تا یک روز قبل از بازی حتی متوجه نبودیم که شانس صعود داریم.» باب برادلی سرمربی آمریکا که تیمش پس از دو شکست 3 بر یک مقابل ایتالیا و 3 بر صفر مقابل برزیل، توانسته بود روحیه‌اش را برای این بازی دوباره به دست آورد هم گفت: «باید از همه بازیکنان و کادر فنی تمجید کرد که توانستیم به نتیجه دلخواه برسیم. حالا باید روی بازی مقابل اسپانیا تمرکز کنیم.

ما در گروه سختی بودیم ولی می‌دانستیم که باید تا آخر تلاش کنیم و از شانس اندک‌مان استفاده کنیم. برخلاف بازی مقابل برزیل، بازی را با انرژی زیادی شروع کردیم و توانستیم گل اول را بزنیم که خیلی مهم بود. بین دو نیمه احساس کردیم که اگر باهوش باشیم و فشار را ادامه دهیم می‌توانیم به گل‌های دیگری برسیم.» اما شوکی غریب دستیار شهاته خستگی را دلیل اصلی شکست غیرمنتظره مصر دانست: «باید به آمریکا تبریک بگویم. فکر می‌کنم نمایش خوب‌مان مقابل برزیل و پیروزی مقابل ایتالیا، روی آمادگی بازیکنان تاثیر گذاشته بود. در این بازی در سطحی نبودیم که بتوانیم صعود کنیم ولی می‌توانیم از این تورنمنت برای بازی‌های مقدماتی جام‌جهانی درس بگیریم.»

کد خبر 84078

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز