شنبه ۶ تیر ۱۳۸۸ - ۰۷:۱۶
۰ نفر

گروه ورزشی: برزیل با پیروزی یک بر صفر مقابل آفریقای‌جنوبی، میزبان جام کنفدراسیون‌ها حالا در یک قدمی دفاع از عنوان قهرمانی‌اش ایستاده و غیبت اسپانیا، قهرمان اروپا در فینال هم قطعا کار این تیم را آسان‌تر می‌کند.

 برزیل که با سه پیروزی متوالی به نیمه‌نهایی رسیده بود، به نظر نمی‌رسید که کار سختی برای شکست آفریقای جنوبی داشته باشد، ولی تیم میزبان با حمایت تماشاگرانش فوتبال شجاعانه‌ای بازی کرد و توانست حریف پرستاره‌اش را تا دقیقه 88 متوقف کند.

در این لحظه دانیل آلوز که تنها 6 دقیقه قبل به زمین آمده بود، با ضربه ایستگاهی استثنایی‌اش ناجی دونگا شد و اجازه نداد که بازی به وقت اضافه کشیده شود. برزیل در این بازی بیش از اندازه محتاط بود و همین مسئله موجب شد تا برخلاف بازی‌های قبلی، صاحب موقعیت‌های زیادی نشود. اما همین تاکتیک دونگا به برزیل کمک کرد تا به سرنوشت اسپانیا دچار نشود که شب قبل از آن با دو گل مغلوب آمریکا شده بود.

دونگا پس از بازی درباره تنها تعویضش یعنی ورود دانیل آلوز به جای آندره سانتوز گفت: «بازی بسیار نزدیک بود و من به این نتیجه رسیدم که به یک بازیکن سریع و تهاجمی نیاز داریم؛ یک متخصص ضربات ایستگاهی. دانیل آلوز هر روز روی ضربات ایستگاهی کار می‌کند و فکر کردم که اگر صاحب ضربه ایستگاهی شویم، او بهترین نفر برای این پست است. اتفاقات بازی هم کاملا به نفع ما تمام شد ولی بازی بسیار سختی داشتیم. آنها کار ما را خیلی سخت کردند. می‌دانستیم که آفریقای جنوبی نزدیک دروازه‌اش دفاع می‌کند و از ضدحمله استفاده می‌کند و همین طور هم شد.»

دونگا اضافه کرد که رویارویی با تیم ژوئل سانتانا که در واسکودوگاما مربی‌اش بوده، لحظه بسیار ویژه‌ای برایش بوده است: «نه‌تنها او بلکه همه دستیارانش هم برزیلی بودند و این کار ما را خیلی دشوارتر کرده بود.»

لوییز فابیانو، مهاجم برزیل هم گفت: «هیچ فضایی وجود نداشت. هرجا که می‌رفتیم یک بازیکن کنار ما بود.» سانتانا، سرمربی آفریقای جنوبی اما گفت که با وجود شکست از نمایش تیمش راضی بوده: «خیلی خوب بازی کردیم، به خوبی دفاع کردیم و به تیمم افتخار می‌کنم که یکی از بهترین تیم‌های جهان و قهرمان پنج دوره جام‌جهانی را تا دقیقه 88 متوقف کرد. شاید روش بازی ما آنها را شگفت‌زده کرد، ولی می‌توانستیم جلوی دروازه آنها خونسردتر باشیم. یک سال دیگر برای آماده‌سازی تیم برای جام‌جهانی زمان داریم و تا اینجا توانسته‌ایم پایه‌های بسیار محکمی بنا کنیم. شاید با یک سال تمرین، بتوانیم چنین بازی ای مقابل برزیل را ببریم.»

پایان شکست‌ناپذیری اسپانیا

اسپانیا که با 15 پیروزی متوالی و 35 بازی بدون شکست به نیمه‌نهایی جام کنفدراسیون‌ها رسیده بود، در یک شگفتی بزرگ با 2 گل مغلوب آمریکا شد. گل دقیقه 16 ژوزی آلتیدوره یک غافلگیری بزرگ بود و موجب شد تا اسپانیا حملات زیادی انجام دهد ولی در شرایطی که مدافعان و تیم هاوارد، دروازه‌بان آمریکا بارها مانع گل تساوی شدند، گل کلینت دمپسی در دقیقه 74 کار را تمام کرد.

باب برادلی، سرمربی آمریکا پس از این پیروزی غیرمنتظره و صعود به فینال گفت: «وقتی مقابل اسپانیا بازی می‌کنید، باید به طور گروهی و به سختی دفاع کنید. ما توانستیم
به بهترین شکل ژاوی را مهار کنیم تا مانع پاس‌های عمقی او شویم. وقتی صاحب توپ بودیم، باید باور می‌کردیم که می‌توانیم آن را حفظ کنیم و به جلو برویم.»

دل‌بوسکه، سرمربی اسپانیا هم اعتراف کرد که بازی آمریکا آنها را غافلگیر کرد: «با تیمی روبه‌رو شدیم که خیلی پرانرژی بود و در حملات سریع و خوب. ما شگفت‌زده شدیم. تیم آنها برای ما خطرناک بود. ما همه تلاش‌مان را انجام دادیم ولی در زدن ضربات آخر خوب نبودیم. فرصت‌های زیادی داشتیم، ولی آنها درها را روی ما بسته بودند.»

 حالا آمریکا فرداشب در فینال با تیمی روبه‌رو می‌شود که در مرحله مقدماتی این تیم را با 3 گل شکست داده. داناوان، مهاجم آمریکا در این مورد می‌گوید: «برزیل را خوب می‌شناسیم، چون هفته گذشته شکست سنگینی را  به  ما تحمیل کردند. شاید آنها برای بازی مقابل ما آرامش داشته باشند، ولی درحال حاضر ما وضعیت بهتری داریم.»

کد خبر 84299

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز