فرزندآوری از جمله موارد شادی آفرین در هر جامعه و به طور ویژه در کشور ما ایران است. برای داشتن فرزندی سالم و حفظ سلامت مادر در دوران بارداری نکات بهداشتی ویژه‌ای باید در نظر گرفته شود. رعایت نکات تغذیه‌ای از جمله موارد بهداشتی است که پزشکان برای حفظ سلامت مادر و جنین در دوران باردای توصیه می‌کنند.

مجموعه عکس های تغذیه مادران باردار

همشهری آنلاینآرش نهاوندی: زمانی که صحبت از غذا می شود، باید بیشتر محتاط بود. رژیم‌های غذایی که مادر در دوران بارداری رعایت می‌کند می‌تواند بر سلامت او و سلامت جنین تأثیر بگذارد. به گزارش تایمز آف ایندیا، انتخاب یک رژیم غذایی متعادل در دوران بارداری بسیار مهم است، غذاهای خاصی وجود دارد که زنان باردار باید از آن‌ها اجتناب کنند تا سفری ایمن و سالم به سمت مادری داشته باشند. در این مطلب به نکات تغذیه‌ای می‌پردازیم که مادران باید در دوران بارداری به منظور داشتن یک فرزند سالم رعایت کنند.

آبمیوه‌ها و اسموتی‌ها

زنان باردار این غذاها را نخورند | غذاهایی برای داشتن فرزند سالم

در حالی که آبمیوه می تواند منبع خوبی برای تامین ویتامین‌های بدن در دوران بارداری باشد، مهم است که گزینه‌های پاستوریزه بدون قند اضافه را انتخاب کنید. آبمیوه‌های تازه گرفته شده از غرفه‌های آبمیوه فروشی‌ها ممکن است حاوی باکتری‌های مضر باشند که به طور بالقوه باعث عفونت می‌شوند. اسموتی‌ها نیز اگر حاوی آبمیوه غیر پاستوریزه باشند، می‌توانند خطراتی را به همراه داشته باشند. توصیه می‌شود درباره مواد تشکیل دهنده آبمیوه‌ها به خصوص در هنگام صرف غذا در خارج از منزل، پرس و جو کنید.

غذاهای بسیار فراوری شده

زنان باردار این غذاها را نخورند | غذاهایی برای داشتن فرزند سالم

درست کردن و دسترسی به غذاهای بسیار فرآوری شده ممکن است راحت باشد، اما این غذاها اغلب فاقد مواد مغذی مهم مورد نیاز برای دوران بارداری هستند. این غذاها سرشار از کالری اضافی، قند و چربی‌های ناسالم هستند و می‌توانند منجر به افزایش وزن غیرضروری شوند که می‌تواند خطر عوارض حین زایمان و احتمالا چاقی دوران کودکی را به همراه داشته باشد. در عوض، غذاهای غنی از پروتئین، سبزیجات، میوه‌ها، چربی‌های سالم و فیبر را انتخاب کنید.

محصولات لبنی پاستوریزه نشده

زنان باردار این غذاها را نخورند | غذاهایی برای داشتن فرزند سالم

شیر خام و محصولات لبنی پاستوریزه نشده خطر عفونت بدن و جنین با باکتری‌های مضر مانند لیستریا، سالمونلا، ای کولای و کمپیلوباکتر را به همراه دارند. این باکتری‌ها می‌توانند منجر به عفونت‌های شدید شوند و عواقب تهدیدکننده‌ای برای جنین به همراه داشته باشند. بنابراین فقط محصولات لبنی پاستوریزه را انتخاب کنید.

ماهی‌های با سطح جیوه بالا

زنان باردار این غذاها را نخورند | غذاهایی برای داشتن فرزند سالم

جیوه، یک عنصر بسیار سمی است که می‌تواند تهدیدات قابل توجهی برای سیستم عصبی و ایمنی بدن ایجاد کند. به زنان باردار توصیه می‌شود از ماهی‌هایی با سطح جیوه بالا، از جمله کوسه، اره ماهی، شاه ماهی و ماهی تن (به خصوص ماهی تن درشت چشم)، اجتناب کنند. جایگزین‌های کم جیوه مانند سالمون، میگو و قزل آلا را انتخاب کنید تا نیازهای اسید چرب امگا ۳ خود را با خیال راحت برآورده کنید.

گوشت نیم پز یا خام

زنان باردار این غذاها را نخورند | غذاهایی برای داشتن فرزند سالم

مصرف گوشت نیم پز یا خام در دوران بارداری خطر عفونت‌های ناشی از باکتری‌ها یا انگل‌هایی مانند توکسوپلاسما، ای کولای، لیستریا و سالمونلا را افزایش می‌دهد. برش‌ها یا تکه‌های گوشت کاملا پخته شده می‌تواند بی خطر باشد، اما بهتر است از گوشت نیم پز، از جمله همبرگر، گوشت چرخ کرده و گوشت مرغ اجتناب کنید. اطمینان از پخته شدن کامل گوشت، خطر آلودگی باکتریایی را به حداقل می‌رساند.

تخم مرغ خام

زنان باردار این غذاها را نخورند | غذاهایی برای داشتن فرزند سالم

تخم‌مرغ خام خطر آلودگی سالمونلا را به همراه دارد، بنابراین اجتناب از غذاهایی مانند خمیر شیرینی خام، سس سالاد سزار، سس ، سس مایونز، و دسرهای خانگی مانند موس و تیرامیسو مهم است. در عوض، به سراغ محصولات تولید شده با تخم مرغ پاستوریزه یا جایگزین‌های کاملا پخته بروید تا با خیال راحت از خوردن تخم مرغ و غذاهایی که با این ماده خوراکی مفید درست می‌شوند لذت ببرید.

نکته پایانی

رعایت یک رژیم غذایی غنی از غذاهای مغذی و اجتناب از خطرات احتمالی مرتبط با انتخاب‌های غذایی خاص، یکی از بهترین راه‌ها برای حفظ سلامت مادران باردار و جنین‌شان است. با متخصصان تغذیه و مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید تا توصیه‌های غذایی را بر اساس نیازها و شرایط فردی خود تنظیم کنید و از یک تجربه بارداری کاملا ایمن اطمینان حاصل کنید.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 828598
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha