ای ۱۰ تاندربولت یک هواپیمای تهاجمی تک سرنشین، دو توربوفن، بال مستقیم و مادون صوت است که توسط کمپانی فیرچایلد ایرکرفت برای نیروی هوایی ایالات متحده (USAF) ساخته شده و از سال ۱۹۷۶ در حال خدمت است. تاندربولت را عمدتا وارتاگ یا همان گراز زگیل‌دار می‌نامند.

مدخل: A-10 Thunderbolt/ ای-۱۰ تاندربولت

به گزارش همشهری آنلاین، بدنه هواپیمای ای-۱۰ تاندربولت بر اساس توپ گاتلینگ ۳۰ میلی‌متری جی ای یو-۸ اَونجر طراحی شده است که مهمترین سلاح این هواپیما در پشتیبانی نیروهای زمینی است. بدنه هواپیما از یک مدل زره تیتانیومی ساخته شده که از کابین و سیستم‌های هواپیما محافظت می کند و آن را قادر می سازد آسیب را جذب کند و به پرواز ادامه دهد. توانایی آن در برخاستن و فرود از باندهای نسبتاً کوتاه امکان انجام عملیات از باندهای هوایی نزدیک به خطوط مقدم را فراهم می‌کند و طراحی ساده آن حداقل تعمیر و نگهداری را ممکن می‌سازد. قیمت این هواپیما در سال ۲۰۲۳ کمتر از ۱۳ میلیون دلار است. وزن هواپیما بدون متعلقات ۱۱٫۳۲۱ تن، در حالت عادی ۱۳٫۷۸۲ تن است. این هواپیما می‌تواند تا ۴/۸۵۳ تن سوخت و ۷ تن مهمات جنگی با خود حمل کند.

آموزش رزمی ای-۱۰ تاندربولت در میدان آزمایش و آموزش نوادا در برابر اهداف سخت

این هواپیما در جنگ خلیج فارس (عملیات طوفان صحرا)، مداخله تحت رهبری ایالات متحده علیه تهاجم عراق به کویت، خدمت کرد و توانایی های خود را در پشتیبانی نشان داد. ای-۱۰ تاندربولت همچنین در درگیری های دیگری مانند گرانادا، بالکان، افغانستان، جنگ عراق و علیه دولت اسلامی در خاورمیانه شرکت داشت.

آشنایی با هواپیمای پشتیبانی - تهاجمی ای-۱۰ تاندربولت

تسلیحات داخلی اصلی ای-۱۰ تاندربولت که جنگ‌افزار اصلی این هواپیما است به گونه ای طراحی شده که سنگین‌ترین توپ اتوماتیکی است که تاکنون روی هواپیماها نصب شده‌است. این توپ قادر به ذخیره ۱۱۷۴ گلوله ۳۰ میلیمتری از نوع ۱۶۳×۳۰ میلیمتری است. توپ به همراه مهمات ۱۶ درصد از وزن جنگنده را به خود اختصاص داده است. یکی از قوی‌ترین تفنگ‌های هواپیما که تاکنون پرواز کرده است، یک توپ دوار هفت لول هدایت هیدرولیکی است که برای سرعت بالای آتش در نقش ضد تانک طراحی شده است. همچنین خلبان می تواند شلیک گلوله را به ۲۱۰۰ یا ۴۲۰۰ گلوله ضد زره پوش در دقیقه تغییر دهد. این سرعت بعداً به سرعت ثابت ۳۹۰۰ دور در دقیقه تغییر یافت. این توپ حدود نیم ثانیه طول می کشد تا به حداکثر سرعت شلیک خود بچرخد و در ثانیه اول ۵۰ گلوله در ثانیه و سپس ۶۵ یا ۷۰ گلوله در ثانیه شلیک می کند. مکانیسم آن آنقدر دقیق است که ۸۰ درصد شلیک های خود را در دایره ای به قطر ۴۰ فوت (۱۲.۴ متر) از ۴۰۰۰ فوت (۱۲۲۰ متر) در هنگام پرواز قرار می‌دهد. این سلاح برای شلیک در دامنه شیب دار ۴۰۰۰ فوت (۱۲۲۰ متر) برای ای-۱۰ تاندربولت در شیرجه ۳۰ درجه بهینه سازی شده است.

آشنایی با هواپیمای پشتیبانی - تهاجمی ای-۱۰ تاندربولت
توپ گاتلینگ ۳۰ میلی‌متری جی ای یو-۸ اَونجر

شناسنامه ای-۱۰ تاندربولت

نوع: هواگرد تهاجمی پشتیبانی هوایی نزدیک
محصول: ایالات متحده آمریکا
شرکت سازنده: فیرچایلد ایرکرفت
نخستین پرواز: ۱۰ مه ۱۹۷۲
رونمایی: اکتبر ۱۹۷۷
وضعیت: فعال و در حال خدمت
کاربر اصلی: نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا
تعداد ساخته‌شده ۷۱۹

آشنایی با هواپیمای پشتیبانی - تهاجمی ای-۱۰ تاندربولت

آشنایی با هواپیمای پشتیبانی - تهاجمی ای-۱۰ تاندربولت

آخرین بروزرسانی Nov ۱۰, ۲۰۲۳ - جمعه ۱۹ آبان ۱۴۰۲

کد خبر 806041
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • بابائی IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
    6 0
    خداییش یکی یه دونس کاش ماهم یه تعداد ازینا بخریم بر ا پشتیبانی نیروهامون از روسیها و چینی ها خیلی بهتره توپش زره هر تانکی رو پاره ومنهدم میکنه
  • IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
    4 0
    کاش ویدئو قابل دانلود بود خیلی جالبه
  • محمد IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    2 0
    👍