بوئینگ سی-۱۳۵ استراتولیفتر (Boeing C-۱۳۵ Stratolifter) یک هواپیمای ترابری و سوخت‌رسان است که از ابتدا در خدمت نیروی هوایی آمریکا بوده است. این نوع از نمونه اولیه هواپیمای جت بوئینگ ۳۶۷-۸۰ در اوایل دهه ۱۹۵۰ (همچنین پایه ای برای ۷۰۷) مشتق شده است.

Boeing C-135 Stratolifter

به گزارش همشهری آنلاین، بوئینگ سی-۱۳۵ استراتولیفتر نسبت به ۷۰۷ بدنه باریکتر و کوتاه تری دارد که بوئینگ نام داخلی این هواپیما را مدل ۷۱۷ گذاشته است.

آشنایی با بوئینگ سی-۱۳۵ استراتولیفتر

در اوایل دهه ۱۹۶۰، خدمات حمل و نقل هوایی نظامی ناوگانی را اداره می کرد که تقریباً تماماً از هواپیماهای ملخی مانند داگلاس سی-۱۲۴ گلوبمستر ۲ و توربوپراپ پیستونی داگلاس سی-۱۳۳ کارگومستر تشکیل شده بود که قادر به حمل محموله های بزرگ و حجیم بودند. البته به جبر زمان این نوع هواگرد به طور فزاینده ای منسوخ می شدند و فاقد دسترسی جهانی مورد نیاز نیروی هوایی به سرعت در حال مدرن شدن بودند. در ماه مه ۱۹۶۰، کنگره خرید ۵۰ فروند هواپیمای بوئینگ سی-۱۳۵ استراتولیفت را تصویب کرد. این تا حدودی به دلیل هزینه کم توسعه آن انتخاب شد. در نهایت، تنها ۴۵ فروند با موتور توربوفن بهبود یافته پرات تولید شد.

آشنایی با بوئینگ سی-۱۳۵ استراتولیفتر

در اوایل دهه ۱۹۷۰، ناوگان بوئینگ سی-۱۳۵ استراتولیفتر اصلاح شد و نقش های اضافی از جمله حمل و نقل پرسنل، تست سیستم و شناسایی استراتژیک به آنها اختصاص یافت.

آشنایی با بوئینگ سی-۱۳۵ استراتولیفتر

شناسنامه بوئینگ سی-۱۳۵ استراتولیفتر

کاربر: هواگرد باری، سوخت‌رسان
سازنده: آمریکا
شرکت تولیدکننده: بوئینگ
نخستین پرواز: ۲۳ ژوئن ۱۹۶۱
رونمایی: اوت ۱۹۶۱
وضعیت: فعال و در حال خدمت
کاربر اصلی: نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا
ساخته‌شده: ۱۹۶۰-۱۹۶۳
تعداد ساخته‌شده:۶۰
هزینه هر فروند:۳۹۶/۶ میلیون دلار (۱۹۹۸)
گونه‌ها: بوئینگ ئی‌سی-۱۳۵، بوئینگ کی‌سی-۱۳۵ استراتوتانکر، بوئینگ ان‌سی-۱۳۵، بوئینگ آرسی-۱۳۵، بوئینگ اوسی-۱۳۵بی اوپن اسکایز و بوئینگ دابلیوسی-۱۳۵ کنستانت فونیکس

آخرین بروزرسانی Jan ۲۷, ۲۰۲۴ - شنبه ۷ بهمن ۱۴۰۲

کد خبر 828000
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha