یکشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۵
۰ نفر

بوئینگ سی-۱۷ گلوبمستر ۳ یک هواپیمای ترابری نظامی بزرگ است که توسط مک دانل داگلاس برای نیروی هوایی ایالات متحده (USAF) از دهه ۱۹۸۰ تا اوایل دهه ۱۹۹۰ ساخته شد.

Boeing C-17 Globemaster III

 به گزارش همشهری آنلاین، بوئینگ سی-۱۷ گلوبمستر ۳ (McDonnell Douglas/Boeing C-۱۷ Globemaster III)  یک هواپیمای ترابری نظامی بزرگ است که توسط مک دانل داگلاس برای نیروی هوایی ایالات متحده (USAF) از دهه ۱۹۸۰ تا اوایل دهه ۱۹۹۰ ساخته شد. بوئینگ سی-۱۷ از دو هواپیمای باری نظامی قبلی با موتور پیستونی، داگلاس سی-۷۴ گلوبمستر و داگلاس سی-۱۲۴ گلوبمستر II نامگذاری شده است.

آشنایی با بوئینگ سی-۱۷ گلوبمستر ۳

بوئینگ سی-۱۷ بر اساس YC-۱۵، یک نمونه اولیه هواپیمای کوچکتر طراحی شده در دهه ۱۹۷۰ ساخته شده است. این هواپیما برای جایگزینی لاکهید C-۱۴۱  و همچنین انجام برخی از عملکردهای لاکهید C-۵ کهکشان طراحی شده است. در مقایسه با YC-۱۵، هواپیمای بازطراحی شده از نظر داشتن بال های جاروبر، افزایش اندازه و موتورهای قدرتمندتر متفاوت بود. توسعه بوئینگ سی-۱۷ برای شرکت در مرحله توسعه برنامه ۱.۵ میلیارد دلار هزینه داشت. در ۱۵ سپتامبر ۱۹۹۱، تقریبا یک سال عقب تر از برنامه، اولین بوئینگ سی-۱۷  پرواز خود را انجام داد. بوئینگ سی-۱۷ رسماً در ۱۷ ژانویه ۱۹۹۵ وارد خدمت  شد. بوئینگ که در سال ۱۹۹۷ با مک دانل داگلاس ادغام شد، تقریباً دو دهه به تولید بوئینگ سی-۱۷ ادامه داد. بوئینگ سی-۱۷ نهایی در کارخانه لانگ بیچ کالیفرنیا تکمیل شد و در ۲۹ نوامبر ۲۰۱۵ پرواز کرد.

آشنایی با بوئینگ سی-۱۷ گلوبمستر ۳

بوئینگ سی-۱۷ معمولاً مأموریت‌های حمل و نقل هوایی تاکتیکی و استراتژیک را انجام می‌دهد و نیروها و محموله‌ها را به سراسر جهان منتقل می‌کند. نقش‌های اضافی شامل تخلیه پزشکی و وظایف ایردراپ است. این هواپیما علاوه بر خدمت در نیروی هوایی آمریکا،   در نیروهای هوایی هند، بریتانیا، استرالیا، کانادا، قطر، امارات متحده عربی، کویت نیز مشغول است. این نوع در طول عملیات آزادی پایدار در افغانستان و عملیات آزادی عراق  و همچنین در ارائه کمک‌های بشردوستانه پس از بلایای طبیعی مختلف از جمله زلزله ۲۰۱۰ هائیتی، سیل ۲۰۱۱ سند  و زلزله در ترکیه و سوریه ۲۰۲۳  نقش مهمی ایفا کرد.

آشنایی با بوئینگ سی-۱۷ گلوبمستر ۳

آشنایی با بوئینگ سی-۱۷ گلوبمستر ۳

آشنایی با بوئینگ سی-۱۷ گلوبمستر ۳

آخرین بروزرسانی  Jul ۹, ۲۰۲۳ - یکشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۲

کد خبر 772542
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha