مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۳
۱ نفر

در مراسم راهپیمایی جاماندگان اربعین که فردا به سنت هرساله در تهران و سایر شهرهای کشور برگزار می‌شود، ۱۳۰۰ موکب مردمی با خدمات متنوع جهت خدمت به راهپیمایان تدارک دیده شده و وسایل پذیرایی حدود ۳تا ۴میلیون زائر جامانده اربعین حسینی (ع) مهیا شده است،

اربعین

همشهری آنلاین - رابعه تیموری:اما از آن جا که معمولا این مراسم به‌صورت خانوادگی و با حضور کودکان و افراد مسن برگزار می‌شود، ضرورت دارد کدبانوهای خانواده و به‌ویژه مادران برای تغذیه اعضای خانواده در این مراسم، تدارک مختصری ببینند تا از گرمازدگی محافظت شوند و با انرژی و روحیه‌ای مضاعف این مسیر دلدادگی را طی کنند. در گزارش زیر نکاتی برای مدیریت تغذیه و پیشگیری از گرمازدگی اعضای خانواده در راهپیمایی جاماندگان اربعین ذکر شده است :
1.مراسم عظیم پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی (ع) در روزهای تابستان برگزار می‌شود و گرمسیر بودن مسیر راهپیمایی، شرایط را برای گرمازدگی زائران فراهم می‌کند، به دلیل گرمی هوا بهتر است در طول مسیر تا ۶ لیوان آب بنوشید، اما از سلامت آب آشامیدنی خود اطمینان داشته باشید.

٢. مادران بهتر است برای پیشگیری از گرمازدگی اعضای خانواده، شربت‌های خاکشیر و تخم شربتی در منزل تهیه و در مسیر راهپیمایی به همراه داشته باشند تا در زمان اوج گرما و تشنگی میل کنند.
٣. اگر چه با توجه به فراهم بودن لوازم پذیرایی در موکب‌ها بهتر است مواد خوراکی زیادی به همراه نبرید تا با سبکبالی و خستگی کمتر مسیر را طی کنید، اما استفاده از میوه‌های آب‌دار مانند خیار که به خوبی شسته شده و پوست‌کنده شده برای راهپیمایان مفید است.
٤. چای از وسایل پذیرایی است که در همه موکب‌های طول مسیر فراهم شده است. مصرف چای را فراموش نکنید و از نوشیدن چای و مایعات داغ در لیوان‌های یک بار مصرف شفاف خودداری و سعی کنید لیوان شخصی به همراه داشته باشید.
۵. در طول مسیر به‌عنوان تنقلات، مقداری آجیل مثل نخودچی، کشمش، خرما، توت خشک، انجیر خشک، انواعی از مغزهایی که بسته‌بندی بهداشتی دارد، به همراه داشته باشید.
٦. به دلیل گرمی هوا از مصرف تنقلات حاوی نمک زیاد مانند چیپس و پفک خودداری شود. مصرف نمک زیاد باعث افزایش تشنگی و از دست دادن آب بدن می‌شود و می‌تواند فرد را مستعد گرمازدگی کند.
٧. زائران تا حد امکان نوشیدنی‌های گازدار مصرف نکنند تا دچار کم‌آبی و خشکی بدن نشوند.
٨. مصرف یخ و آب بسیار خنک نیز دمای بدن را بالا برده و موجب ایجاد عطش می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود شرکت‌کنندگان در راهپیمایی مصرف آب سرد را به حداقل برسانند.
٩. استفاده از چفیه، کلاه و عینک در طول مسیر حرکت توصیه می‌شود و بهتر است زوار هر از گاهی چفیه خود را با آب مرطوب کنند.
١٠. تعدادی لیموترش تازه به همراه داشته باشید تا در صورت عطش یا گرمازدگی اعضای خانواده از آن استفاده کنید.

کد خبر 786429

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha