چهارشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۳
۰ نفر

معمولا در سفرها و مسیرهای طولانی، مانند مسیر پیاده روی اربعین، تغذیه نقش مهمی در حفظ سلامت مسافر دارد و آب آلوده و غذایی که ندانیم چطور تهیه شده، می تواند برای سلامتمان خطرآفرین باشد. به همین دلیل هم جمعیت هلال احمر چند توصیه در مورد رعایت بهداشت آب و تغذیه مناسب در پیاده روی اربعین دارند.

پیاده روی اربعین

به گزارش همشهری آنلاین: معمولا در سفرها و مسیرهای طولانی، مانند مسیر پیاده روی اربعین، تغذیه نقش مهمی در حفظ سلامت مسافر دارد و آب آلوده و غذایی که ندانیم چطور تهیه شده، می تواند برای سلامتمان خطرآفرین باشد. به همین دلیل هم جمعیت هلال احمر چند توصیه در مورد رعایت بهداشت آب و تغذیه مناسب در پیاده روی اربعین دارند که در ادامه می خوانید.

آب سالم 
زائرانی که در پیاده روی اربعین حسینی شرکت کرده اند، چون در گرمای زیاد هوا قرار دارند و علاوه بر این گاهی بهداشت محیط به طور کامل رعایت نمی‌شود، حتماً باید در نوشیدن آب به این نکات توجه کنند، چرا که  نوشیدن آب غیربهداشتی یکی از عوامل اصلی ابتلاء به بیماری‌های گوارشی در مسافران است.


* اگر دسترسی به آب سالم و بهداشتی ندارید، از آب جوشیده یا آب بسته بندی شده استفاده کنید.
* از مصرف یخ‌هایی که در شرایط غیر بهداشتی و روی زمین نگهداری و خرد می‌شوند، خودداری کنید.
* برای مسواک زدن از آب سالم مانند آب جوشیده یا بسته بندی شده استفاده کنید.
* به جای نوشابه‌های گازدار، آبمیوه‌ها و شربت‌های شیرین و صنعتی، از آب یا دوغ کم نمک بدون گاز استفاده کنید.  
* از آب چشمه‌ها و نهرها و رودخانه‌ها برای آشامیدن استفاده نکنید.
* باقیمانده آب بطری‌ها را زیر تابش نور خورشید قرار ندهید.

تغذیه سالم
پیاده ‌روی طولانی‬ ‌مدت در اربعین و کالری سوزاندن در این مسیر طولانی، باعث می‌شود که شما تمایل بیشتری برای مصرف غذا و میوه داشته باشید، اما باید بدانید که در مسیر پیاده‌روی اربعین، دقت بیشتری برای تغذیه خود به خرج دهید تا بیماری سراغتان نیاید.


* از مصرف لبنیات غیر پاستوریزه به ویژه پنیر، کره و شیر محلی غیر پاستوریزه خودداری کنید.
* بدانید که غذاهای پخته‌شده نباید بیش از دو ساعت در دمای محیط نگهداری شود و بیشتر از یک‌بار نباید گرم شوند.
* به دلیل گرمی هوا و برای جلوگیری از مسمومیت و گرمازدگی از دوغ‌های پاستوریزه بسته‌بندی شده استفاده کنید. با خودتان کمی نعنا و پونه هم همراه داشته باشید و با دوغ مخلوط کرده و میل کنید. نعنا و پونه خاصیت ضدعفونی‌کنندگی دستگاه گوارش را دارند.
* از ماست کم‌چرب و پاستوریزه، لیمو ترش و یا آب‌لیمو همراه با غذا استفاده کنید.
* به دلیل گرمای هوا از مصرف غذاهای حاوی نمک زیاد خودادری کنید. مصرف زیاد نمک، باعث افزایش تشنگی و از دست دادن آب بدن می‌شود و می‌تواند شما را مستعد گرمازدگی کند. به اضافه این که تا حد امکان از مصرف غذاهای پرچرب و شور خودداری کرده تا دچار بیماری‌های گوارشی نشوید.
* نباید غذاهایی را که زود فاسد می‌شود، به همراه داشته باشید. سالاد الویه، کباب، غذاهای حاوی کشک، ماهی و یا سس مایونز از این دسته مواد غذایی‌اند.
* درست است که کشور عراق، در همسایگی ایران است و ذائقه غذایی آن کشور ممکن است با ما یکسان باشد، اما بهتر است که از غذایی که نمی‌دانید چه مواد غذایی در آن استفاده شده، مصرف نکنید. ممکن است به یکی از مواد غذایی آن حساسیت داشته باشید.
* از مواد غذایی موکب‌هایی مصرف کنید که شناسنامه بهداشت دارند.

کد خبر 784928

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha