دانشمندان مشتاقانه منتظر پاسخ فرازمینی به سیگنال‌های رادیویی هستند که ۴۰ سال پیش به فضا فرستاده شده است.

فضایی

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از میل آنلاین،  دو دانشمند در سال ۱۹۸۳، یک پیام رادیویی به سمت ستاره‌ای فرستادند که در فاصله ۱۶.۷ سال نوری از زمین قرار دارد. کارشناسان امیدوارند که امروز پاسخی از سوی موجودات فضایی در سیارات نزدیک به آن‌ها برسد.

۴۰ سال پیش بود که دو ستاره‌شناس ژاپنی به نام‌های ماساکی موریموتو و هیساشی هیرابایاشی سیگنال رادیویی را به سوی ستاره‌ای به نام «Altair» در فاصله ۱۶.۷ سال نوری از زمین فرستادند. این دو با استفاده از تلسکوپ دانشگاه استنفورد «در حالی که در حالت طبیعی نبودند»، پیامی را مخابره کردند که هدفش این بود به بیگانگانی که به دور این ستاره می‌چرخند، نشان دهند که زمینی‌ها چه شکلی هستند. 

اکنون، تیمی از ستاره‌شناسان دانشگاه هیوگو امیدوارند که سرانجام به پاسخی که منتظرش بودند دست یابند و ثابت کنند که حیات بیگانه وجود دارد. آن‌ها یک تلسکوپ رادیویی بزرگ را در شهر ساکو قرار می‌دهند تا پاسخی از هر سیاره‌ای که به دور «Altair»، یکی از درخشان‌ترین ستاره‌های آسمان شب می‌چرخد، دریافت کند.۲۲ اوت محتمل‌ترین تاریخ برای پاسخ پیش‌بینی شده بود، اگرچه پیامی نرسید.

به گزارش روزنامه ژاپنی آساهی شیمبون، سیگنال رادیویی اولیه توسط موریموتو و هیرابایاشی از استانفورد در ۱۵ اوت ۱۹۸۳ مخابره شد و حاوی ۱۳ نقاشی بود. این ۱۳ نقاشی - که به صورت سیگنال‌هایی رمزنگاری شده بود - شامل طرح‌هایی از تکامل حیات روی زمین، از موجودات تک‌سلولی تا ماهی و مارمولک، میمون و خانواده‌ای از انسان‌ها بود. 

چهار دهه بعد، تیمی به رهبری شینیا ناروساوا در دانشگاه هیوگو از آنتنی با قطر بیش از ۲۰۰ فوت (۶۴ متر) به نام مرکز فضایی عمیق Usuda در ساکو استفاده می‌کنند تا بتوانند پاسخی را پیدا کنند.

طبق گفته آساهی شیمبون، ۲۲ آگوست محتمل‌ترین تاریخ برای پاسخ تلقی شده است زیرا این روز هفتمین روز از هفتمین ماه قمری از تقویم سنتی ژاپنی است. ناروساوا اشاره کرده که سیارات فراخورشیدی - سیارات خارج از منظومه شمسی ما - مدام در حال کشف شدن هستند و تصور می‌شود میلیاردها سیاره دیگر وجود داشته باشند.

«Altair» که به آن آلفا آکیلا نیز می‌گویند، درخشان‌ترین ستاره صورت فلکی شمالی آکیلا (Aquila) یا عقاب و دوازدهمین ستاره درخشان در آسمان است. «Altair» با سرعت بیش از ۲۰۰ کیلومتر در ثانیه می‌چرخد و حدود ۱۶.۷ سال نوری از زمین فاصله دارد.

بیشتر بخوانید:

هیچ سیاره شناخته‌شده‌ای در مدار اطراف آن وجود ندارد، اگرچه مشخص نیست که آیا موریموتو و هیرابایاشی وقتی پیام خود را از دانشگاه استنفورد ارسال کردند، این را می‌دانستند یا خیر. با این حال، این بدان معنا نیست که «Altair» هیچ سیاره‌ای ندارد و محققان امیدوارند به پیام آن‌ها پاسخی برسد که نشان‌دهنده نوعی از حیات هوشمند باشد.

بر اساس گزارشی در سال ۲۰۰۸ توسط گیزمودو، این دو ستاره‌شناس انتظار داشتند در سال ۲۰۱۵ پاسخی دریافت کنند، اما این ایده محقق نشد. هیرابایاشی امیدوار بود که پیام توسط موجودات فضایی در سیستم ستاره «Altair» دریافت شود. هرچند فرضیه‌های بسیاری برای این موضوع که چرا تا کنون پیامی از بیگانگان دریافت نکرده‌ایم، وجود دارد، اما هنوز کسانی هستند که امیدوارند در پاسخ سیگنال‌هایی که زمانی به فضا فرستاده شده، پیامی از بیگانگان دریافت کنند. 

کد خبر 782835
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha