تلسکوپ فضایی جیمزوب، احتمالا در جو یک سیاره سنگی موفق به کشف بخار آب شده است.

فضا

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از نیواطلس، تلسکوپ فضایی جیمزوب در نزدیکی یک سیاره در منظومه‌ای دیگر، بخار آب شناسایی کرده و این می‌تواند اولین نشانه وجود جو برای یک سیاره سنگی فراخورشیدی باشد. اگر چنین فرضی درست باشد، کشف مهمی اتفاق افتاده است.

این که آیا حیات در سیارات دیگر وجود دارد یا خیر، یکی از مهم‌ترین سوالات علمی تمام دوران است، و جیمزوب ممکن است تجهیزاتی برای پاسخ به آن داشته باشد. چشم‌های مادون قرمز قدرتمند تلسکوپ می‌تواند ترکیب اتمسفر جهان‌های دور را تجزیه و تحلیل کند، و به دنبال عناصر خاصی باشد که برای زندگی مفید هستند یا موارد دیگری که حتی ممکن است شواهد مستقیمی از وجود حیات باشند.

بخار آب یکی از مولفه‌های کلیدی برای سکونت‌پذیری است. اگرچه جیمزوب قبلا آن را در اتمسفر سیارات فراخورشیدی شناسایی کرده است، اما این اتفاق فقط در اطراف غول‌های متشکل از گاز شبیه به مشتری افتاده و این بار، بخار آب در اتمسفر یک سیاره فراخورشیدی سنگی شبیه به زمین شناسایی شده است.

سیاره مورد بحث که در فاصله ۲۶ سال نوری از ما قرار دارد و به نام «GJ ۴۸۶ b» شناخته می‌شود، یک ابرزمین است که حدود سه برابر بزرگتر از سیاره ما است. اما قبل از اینکه چمدان‌های خود را ببندید، خوب است به خاطر داشته باشید که گرانش در آنجا قوی‌تر خواهد بود و این سیاره آنقدر به ستاره میزبان خود نزدیک است که دمای سطح آن حدود ۴۳۰ درجه سانتیگراد است، و به شکل جزر و مدی قفل است، بنابراین شما مجبورید بین روز یا شب دائمی یکی را انتخاب کنید.

ممکن است امکان سکونت در این سیاره وجود نداشته باشد، اما تشخیص بخار آب در اتمسفر «GJ ۴۸۶ b» هنوز هم مهم است. نه تنها این اولین ردیابی مستقیم اتمسفر در اطراف یک سیاره فراخورشیدی سنگی است، بلکه نشان می‌دهد که این جهان‌های بسیار داغ با وجود تشعشعات انفجاری ستاره‌های میزبان خود، می‌توانند جو خود را حفظ کنند. این امر به خودی خود پیامدهای مهمی برای سایر سیارات بالقوه قابل سکونت خواهد داشت.