گزارش‌ها حاکی از آن است که گوگل از هوش مصنوعی برای تولید گزارش‌های خبری استفاده می‌کند و این ایده را برای استفاده به شرکت نیوز (صاحب وال استریت ژورنال)، واشنگتن پست و نیویورک تایمز ارائه کرده است.

google  Ai

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از نیویورک تایمز این ابزار جدید هوش مصنوعی طوری طراحی شده است تا به عنوان یک دستیار شخصی برای روزنامه‌نگاران عمل کند، کارها را به شکل خودکار درآورد و به روزنامه‌نگاران امکان تمرکز بر موضوعات مهمتر را بدهد.

گوگل همچنین این وسیله را شیوه‌ای برای استفاده مسئولانه از فناوری، کمک به صنعت رسانه برای مهار کردن اثرات منفی ناشی از هوش مصنوعی می‌شمارد. اثرات هوش مصنوعی بر روزنامه‌نگاری مورد بحث بوده است و این نگرانی در میان روزنامه‌نگاران ایجاد شده است که ماشین‌ها وظایف سنتی در اتاق خبر را به عهده گیرند. اما هوش مصنوعی در عین حال فرصت‌های جدیدی را برای بخش رسانه ایجاد می‌کند.

گفته می‌شود که این ابزار با نام کاری جنسیس می‌تواند محتوای خبری از جمله جزئیات حوادث روز را تولید کند.

سخنگوی گوگل در پاسخ به پرسش کتبی سایت گیزمودو گفت: «هدف ما این است که به روزنامه‌نگاران امکان انتخاب استفاده از این فناوری‌های جدید را به طریقه‌ای بدهیم که باعث تقویت کار و خلاقیت آنها شود...این ابزارها برای جایگزینی نقش ضروری نیست که روزنامه‌نگاران در گزارش‌دهی، خلق محتوی و راست‌آزمایی در مقاله‌هایشان دارند.»

هنگامی که از این سخنگو درباره گزارش‌ها درباره توانایی این ابزار هوش مصنوعی برای تولید گزارش‌های خبری پرسش شد و اینکه این ابزار چه تفاوتی با سایر دستیارهای نوشتن دیگر مانند «گرامرلی» دارد، او پاسخی نداد.

به گفته این سخنگو، هوش مصنوعی می‌تواند پیشنهادهایی از لحاظ سبک نوشتن به روزنامه‌نگاران بدهد و یا گزینه‌هایی برای عناوین یا تیترها ارائه دهد، شبیه به ابزارهای پیشنهاد خودکار مورد استفاده در جی‌میل یا گوگل داکس است.

هوش مصنوعی از  قبل در صنعت رسانه برای توصیه محتوا، تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، زیرنویس‌گذاری و نسخه‌برداری استفاده شده است. روزنامه‌نگاران برای روزنامه‌نگاری داده‌ها به هوش مصنوعی اتکا می‌کنند که امکان تجزیه‌وتحلیل حجم بزرگی از داده‌ها را به آنها می‌کند و الگوهای قابل‌توجه برای گزارش‌نویسی تاثیرگذار را شناسایی می‌کند. سازمان‌های خبری مانند آسوشیتدپرس  از هوش مصنوعی برای تولید گزارش‌های ورزشی برپایه داه‌ها استفاده می‌کند و رویترز هوش مصنوعی را برای پوشش بازار سهام و گزارش‌های سودوزیان شرکت‌ها به کار می‌برد.

روزنامه جنجالی بیلد در آلمان که شرکت آکسل اسپرینگر مالک آن است، قصد دارد ۶۰۰ شغل را با هوش مصنوعی جایگزین کند. سردبیر روزنامه بیلد گفت که کارکردهای ویراستار ارشد، طراحان لی‌اوت، نمونه‌خوان‌ها، منتشرکننده‌ها و ویراستاران عکس دیگر به شکل سنتی وجود نخواهد داشت.

در حالیکه برخی از روزنامه‌نگاران درباره اثر هوش مصنوعی بر حرفه‌شان ابراز نگرانی می‌کنند، مدیران رسانه‌ای مسئول راهبردها و منابع نسبت به توانایی‌های بالقوه هوش مصنوعی در کاهش هزینه‌ها و بهبود کارآیی ابراز خوش‌بینی می‌کنند. انتظار می‌رود همکاری بیشتری میان شرکت‌های فناوری و صنعت رسانه رخ دهد و بحث‌های بیشتری درباره تلفیق هوش مصنوعی در اتاق‌های خبر در بگیرد.

کد خبر 775732

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha