بمب افکن راهبردی، دور پرواز بی-۱ لنسر (Rockwell B-۱ Lancer) یک بمب افکن مافوق صوت نیروی هوایی آمریکا ساخت شرکت راکول از زیرمجموعه شرکت بوئینگ است، تاکنون یکصد فروند از این نوع بمب افکن ساخته شده که قیمت هر فروند آن بالغ بر ۴۰۰ میلیون دلار است.

Rockwell B-1 Lancer/ راکول بی-۱ لنسر

به گزارش همشهری آنلاین،  بمب افکن استراتژیک راکول بی-۱ لنسر (Rockwell B-۱ Lancer)  یک بمب افکن سنگین مافوق صوت با بال متحرک است که توسط نیروی هوایی ایالات متحده استفاده و معمولاً "Bone" (از "B-One") نامیده می شود. این یکی از سه بمب‌افکن استراتژیک است که از سال ۲۰۲۳ در ناوگان نیروی هوایی ایالات متحده به همراه نورثروپ گرومن بی-۲ اسپیریت و بوئینگ بی-۵۲ استراتوفورترس خدمت می کنند.

آشنایی با بمب‌ افکن استراتژیک راکول بی-۱ لنسر

بی-۱ اولین بار در دهه ۱۹۶۰ به عنوان یک پلت فرم که سرعت ۲ ماخ بی-۵۸ هاستلر را با برد و محموله بی-۵۲ ترکیب می کرد، در نظر گرفته شد و قرار بود در نهایت جایگزین هر دو بمب افکن شود. پس از یک سری مطالعات طولانی، راکول اینترنشنال (در حال حاضر بخشی از بوئینگ) به عنوان برنده رقابت طراحی برای آنچه بی-۱ آ نامیده می شد، معرفی گردید. این نسخه دارای حداکثر سرعت ۲.۲ ماخ در ارتفاع بالا و توانایی پرواز در مسافت های طولانی با ۰.۸۵ ماخ در ارتفاعات بسیار پایین بود. ترکیبی از هزینه بالای هواپیما، معرفی موشک کروز ای‌جی‌ام-۸۶ که با همان سرعت و برد اولیه پرواز می کرد و کار اولیه بر روی بمب افکن رادارگریز بی-۲ نیاز به بی-۱ را کاهش داد. این برنامه در سال ۱۹۷۷ پس از ساخت نمونه های اولیه بی-۱آ لغو شد.  ۴۵ فروند بی-۱بی در سال ۲۰۲۱ در نیروی هوایی آمریکا در حال خدمت هستند. از سال ۲۰۲۵ جایگزینی بی-۱ با بمب‌افکن جدید نورثروپ گرومن بی-۲۱ آغاز شده و تمامی بی-۱ها تا سال ۲۰۳۶ بازنشسته خواهند شد.

آشنایی با بمب‌ افکن استراتژیک راکول بی-۱ لنسر

آشنایی با بمب‌ افکن استراتژیک راکول بی-۱ لنسر

تعاریف

 بمب افکن استراتژیک یک هواپیمای بمب افکن با برد متوسط تا بلند است که برای پرتاب مقادیر زیادی سلاح هوا به زمین بر روی یک هدف دوردست به منظور تضعیف توانایی دشمن در جنگ طراحی شده است.

بر خلاف بمب افکن‌های تاکتیکی، رهگیرها، جنگنده بمب افکن‌ها و هواپیماهای تهاجمی که در عملیات هوایی برای حمله به جنگنده‌ها و تجهیزات نظامی دشمن استفاده می‌شوند، بمب افکن‌های استراتژیک بر فراز قلمرو دشمن پرواز می‌کنند تا اهداف استراتژیک (مانند زیرساخت، لجستیک، نظامی، تاسیسات، کارخانه ها و غیره)  را نابود کنند ... علاوه بر بمباران استراتژیک، از بمب افکن‌های استراتژیک می‌توان برای ماموریت‌های تاکتیکی نیز استفاده کرد. در حال حاضر، تنها سه کشور وجود دارند که بمب افکن‌های استراتژیک را اداره می‌کنند: ایالات متحده، روسیه و چین.

آشنایی با بمب‌ افکن استراتژیک راکول بی-۱ لنسر

با بازنشسته شدن ای اف-۱۱۱ راون در سال ۱۹۹۸ و بازنشسته شدن اف-۱۴ تام‌کت در سال ۲۰۰۶ در حال حاضر بی-۱ تنها هواپیمای بال متحرکِ در حال خدمت نیروی هوایی آمریکا است. در آخرین برآورد ارزش ۱۰۰ فروند از این بمب‌افکن به همراه تجهیزات آن حدود ۲۰/۵ میلیارد دلار تخمین زده شد. این بمب‌افکن در سال ۲۰۲۱، در کنار بی-۲ اسپیریت و بی-۵۲، یکی از سه بمب‌افکن راهبردی فعال در نیروی هوایی آمریکاست.

آشنایی با بمب‌ افکن استراتژیک راکول بی-۱ لنسر

شناسنامه  راکول بی-۱ لنسر

  • نوع: بمب‌افکن سنگین راهبردی فراصوت
  • محصول: آمریکا
  • شرکت: راکول اینترنشنال
  • نخستین پرواز: ۲۳ دسامبر ۱۹۷۴
  • رونمایی: ۱ اکتبر ۱۹۸۶
  • وضعیت: در حال خدمت تا پایان ۲۰۳۶
  • کاربر اصلی: نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا
  • ساخته‌شده: ۱۹۷۳-۱۹۷۴، ۱۹۸۳-۱۹۸۸
  • تعداد ساخته‌شده:   ۱۰۰ فروند
  • قیمت: ۴۰۰ میلیون دلار برای هر فروند

آخرین بروزرسانی  Jul ۱۴, ۲۰۲۳ - جمعه ۲۳ تیر ۱۴۰۲

کد خبر 773526
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 10
  • حامد IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
    17 31
    لات الوات های دنیای امروزی با چاقوی تکنولژیک همچون بمب افکن فوق پیشرفته در خیابانهای تمدن اربده میکشند و نفس کش می طلبند تا ثابت کنند از نسل انسان نئو تدرال هستند و تنها توانسته اند بعد از چند هزارسال از دو صفت آدم کشی وآدم خواری تنها صفت آدم خواری را از زایقه خود دور کنند البته بعید نیستکهاینصفتخود را فقط مخفی کرده باشند و این گونه جدید از انسان نماهارا در تنها در دنیای وحشی سرمایداری میتوان مشاهده کرد .
  • فاطمی IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
    9 30
    این بمب افکن با قابلیت های فراوان پس از ان نا کارامد شد که امریکا فهمید به جهت استفاده زیاد از نرم افزارهای دیجیتالی در تجهیزات ناوبری این بمب افکن قابلیت هک شدن دارد،لذا از استفاده از این جنگنده و اف ۲۲صرف نظر کرد و مجددا به استفاده از بی ۵۲روی اورد.
  • شاه پور IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
    27 13
    روسیه بایستی خاک اوکراین را ترک کند وکریمه را را نیز پس دهد به نقشه قبل از انقلاب لنین که در لندن موجود است سر بزنید و طبق آن عمل کنید