مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۳:۰۱
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: پرتاب ماهواره امید به فضا و قرار گرفتن ایران در شمار 10 کشور دارنده فناوری فضایی موجب شد دانشمندان جهان این پیشرفت را کم نظیر بدانند.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از پایگاه اینترنتی اسپیس، مایکل اوهانلون، کارشناس موسسه بروکینگز واشنگتن گفت: پرتاب ماهواره امید نشانه فناوری پیچیده ایران و تسلط بر امور فضایی است.

شو جیا لو از سیاستگذاران علمی چین نیز با بیان اینکه ایران ماهواره امید را برای تحقیقات علمی و فضایی پرتاب کرده است، گفت: این ماهواره اکنون با موفقیت در حال چرخش به دور زمین است. [امید؛ سالم و در ارتباط با زمین]

وی که از اعضای حزب حاکم و نیروهای با نفوذ علمی چین است، افزود: این کار دستاورد بزرگی برای ایران و ایرانیان محسوب می‌شود و کشورهای دیگر حق مداخله در آن را ندارند.

به گفته بالاترین مقام علمی چین، این کشورها هستند که سرنوشت خود را رقم می‌زنند و عهده دار وظایف و مسایل خود هستند.

شو باردیگر با بیان اینکه ایرانی‌ها با اتکا به تاریخ و تمدن دیرینه خود پیشرفت می‌کنند، گفت: ایران هر روز به پیشرفت‌های نوینی دست می‌یابد و برای منطقه و جهان صلح و آرامش به ارمغان می‌آورد. [ماهواره امید دستاورد بزرگی برای ایران است]

یک مقام و کارشناس خاورمیانه چین هم پرتاب ماهواره امید را حادثه‌ای بزرگ برای منطقه و جهان دانست.

خوالیمین سفیر سابق چین در ایران و معاون انجمن دوستی چین و ایران گفت: این نشان دهنده کوشش ایران در راه توسعه فن‌آوری و پیشرفت کشور است و ایران با این پرتاب از جایگاه و مقام خاصی در جهان برخوردار شد.

وی افزود: ما به آینده پیشرفت ایران و شکوفایی ملت ایران بسیار امیدوار هستیم.

همچنین معاون دومای دولتی روسیه گفت: ماهواره امید درحقیقت، مظهر قدرت، پاکی و بزرگی انقلاب اسلامی ایران است.

ولادیمیر ژیرینوفسکی با تبریک سی امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی افزود: ماهواره امید توسط ماهواره بر ایرانی به فضا پرتاب شد و این نشان می‌دهد که مردم ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی به موفقیت‌های بزرگی در زمینه‌های علمی و فنی دست یافته‌اند. [آشنایی با ماهواره‌بر سفیر 2 ]

معاون دومای روسیه گفت: ماهواره امید به همه ما نشان می‌دهد که ایران کشوری ممتاز و نمونه نه تنها در خاورمیانه بلکه در سرتاسر جهان است.

وی افزود: ایران بعنوان کشوری بزرگ و مهم نقشی اساسی در برقراری ثبات در منطقه خاورمیانه و جهان دارد. [ماهواره ایران در کانون توجه نشست علمی سازمان ملل]

ولادیمیر ژیرینوفسکی گفت: آرزو می‌کنیم ملت ایران همچنان تحت رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای به موفقیت‌های جدید دست پیدا کند. [پیام مقام معظم رهبری به‌مناسبت پرتاب ماهواره ملی امید]

پیش از این ویتالی لاپوتا مدیرشرکت ساخت تجهیزات فضایی روسیه نیز با اشاره به موفقیت ایران در پرتاب ماهواره امید گفته بود: من به احترام دانشمندان ایران کلاهم را از سر بر می‌دارم. [تمجید مدیر شرکت فضایی روسی از دانشمندان ایرانی]

همچنین عضو شورای عالی حزب روسیه واحد گفت: پرتاب ماهواره امید، از پیروزی و موفقیت علمی و صنعتی ایران در سه دهه اخیر حکایت دارد‌.

ارتور چلینگاروف با اشاره به مصادف شدن سی امین سال پیروزی انقلاب اسلامی با پرتاب ماهواره به فضا افزود: این موفقیت بیانگر آن است که ایران به کشور بزرگ صنعتی تبدیل خواهد شد و ما خوشحالیم که علاوه بر همکاری در زمینه‌های سنتی در حوزه‌های جدید دیگری مانند انرژی اتمی همکاری می‌کنیم‌. [آشنایی با ایران هسته‌ای]

وی با اشاره به تاکید مسکو برای پایان پروژه نیروگاه اتمی بوشهر گفت: ما از هرگونه همکاری استقبال می‌کنیم و این آمادگی را داریم تا همکاریهای صلح آمیز خود را در همه بخش‌ها از جمله در زمینه هوا فضا توسعه دهیم‌.

رصد کنندگان ماهواره‌ها که از داده‌های شبکه نظارت فضایی فرماندهی راهبردی آمریکا استفاده می‌کنند، گفته‌اند این ماهواره در مداری بیضی قرار دارد که فاصله آن تا زمین بین 242 تا 382 کیلیومتر متغیر است. [ماهواره امید را به‌صورت آنلاین رصد کنید

پروفسور آرون کولشریشتها از دانشمند فضایی صاحب نام هند نیز گفت: مردم ایران باید برای پرتاب ماهواره امید و ورود به جمع محدود کشورهای فضایی جهان بر خود ببالند.

پروفسور آرون که مدیر مرکز علوم و فناوری کشورهای جنبش عدم تعهد (NAM) و در حال توسعه نیز است افزود: پرتاب ماهواره به همه علوم از جمله فیزیک، شیمی، الکترونیک، ریاضیات و مسافت‌سنجی، آن هم در سطحی بسیار عالی نیاز دارد و کشورهایی می‌توانند در این عرصه گام نهند که تک بعدی نباشند و در علوم مختلف سرآمد باشند.

وی گفت: برهمین اساس تعداد کشورهایی که در 30 سال گذشته وارد این عرصه شده اند، چون روسیه، آمریکا، فرانسه، اتحادیه اروپا، ژاپن، چین و هند بسیار انگشت شمارند و شاید عدد آنها به 10 هم نرسد.

پروفسور آرون کولشریشتها که فعالیت در سازمان فضایی آمریکا (NASA) و سازمان فضایی هند (ISRO) را در کارنامه خود دارد با اشاره به اینکه هنگام پرتاب نخستین ماهواره هند در کشورش فعالیت داشته است، گفت: من از اهمیت فناوری سامانه‌های ماهواره ای کاملا آگاهم و با درنظر گرفتن همه جهات آن اعلام می‌کنم که ایران، کار بسیار بزرگی کرده است.

مدیر مرکز علوم و فناوری کشورهای جنبش عدم تعهد (NAM) و در حال توسعه با ابراز خوشحالی از دستیابی ایران به این فناوری گفت: باید اذعان کنم ایران حتی یک‌قدم از هند پیشی گرفت چون وزن اولین ماهواره‌ای که ما در سال 1974 میلادی به فضا پرتاب کردیم نصف وزن ماهواره امید بود.

این دانشمند فضایی با بیان اینکه سال گذشته در جریان اهداء جایزه بزرگ و بین‌المللی خوارزمی در تهران حضور داشته است، گفت: در این مراسم رئیس جمهور ایران نخستین بار خبر پرتاب این ماهواره را اعلام کرد و من به عنوان مسئول بخشی از نهادی که ایران نیز در آن عضویت دارد از پرتاب موفقیت آمیز امید بسیار خرسند شدم.

وی درباره کاربردهای ماهواره گفت: ماهواره های مخابراتی در ارتفای 35 هزار کیلومتری و برنامه‌های رادیو و تلویزیونی در فاصله 300 تا هزار کیلومتری سطح زمین مستقر می‌شوند و از آنها همچنین برای بررسی وضع کشاورزی، ماهیگیری در دریاها و برنامه‌های مشابه استفاده می‌شود.

کولشریشتها همچنین با ابراز تاسف از اقدام کشورهای غربی دراعمال تحریم علیه ایران گفت: در برهه‌ای که از ماهواره ها برای بهبود زندگی مردم استفاده می‌شود، اعمال چنین تحریم‌های غیر ضروری تنها یک پیام دارد و آن اینکه بخواهند مانع پیشرفت کشوری چون ایران شوند، هر چند اقدام دانشمندان ایرانی نشان می‌دهد، غربی‌ها به اهداف خود نرسیده‌اند.

استاد فیزیک دانشگاه دهلی هم گفت: دستیابی به فناوری پرتاب ماهواره از کشور در حال توسعه‌ای چون ایران تنها یک پیام به جهان دارد و آن اینکه می‌تواند بدون کمک کشورهای بزرگ هم به پیشرفت‌های بزرگ نائل آید.

اس کی دهاکا با اشاره به اینکه تاکنون 8 یا 9 کشور امکان ورود به این عرصه را یافته‌اند، گفت: اقدام چندی پیش ایران در پرتاب ماهواره نشان از پیشرفت این کشور در علوم و فناوریهای مختلف دارد به ویژه آن که ماهواره ارسالی برای اهداف آموزشی و مخابراتی پرتاب شده است. [ارزیابی نیو‌ساینتیست از پرتاب ماهواره امید]

وی دربیان بزرگی اقدام صورت گرفته گفت: آنچه بیش ازهمه اهمیت دارد دستیابی به فناوری پرتاب ماهواره است و ایران با این دستاورد به راحتی می‌تواند برنامه‌های فضایی خود را در آینده نیز ادامه دهد و از این رهگذر توسعه و پیشرفت را نه تنها به مردم خود که به کشورهای منطقه نیز به ارمغان آورد.

این استاد دانشگاه با اشاره به تحریم‌های غرب به سرکردگی آمریکا علیه ایران اسلامی گفت: برخورداری ایران از این امکان نشان می‌دهد این کشور به راحتی می‌تواند در هر وضعی با خوداتکایی و استقلال موفق شود و این بزرگترین تواناییها برای یک ملت است.

وی با یادآوری تایید سازمان فضایی آمریکا (ناسا) در پرتاب و ورود موفقیت آمیز امید به مدار زمین خاطرنشان کرد: باید به متخصصان و کارشناسان ایرانی که در این کار بزرگ همکاری داشتند این موفقیت ارزشمند را تبریک گویم.

استاد علوم سیاسی دانشگاه جواهر لعل نهرو نیز گفت: همه ملتها حق بهره مندی از علوم و فناوری‌های نوین را دارند و هیچکس نمی‌تواند آنها را از برخورداری از چنین حقی محروم سازد.

حسان الحق با اشاره به پرتاب ماهواره امید به فضا گفت: این اقدام در جهت گسترش علوم و افزایش رشد و آگاهی در زمینه‌های مختلفی که به اقتصادی پرسود باز می‌گردد صورت گرفته است و من معتقدم این ماهواره در گسترش آگاهی بین مردم نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه ایران در بین کشورهای اسلامی به عنوان یکی از قطب‌های مهم اقتصادی مطرح است، گفت: در حالی که ایران همواره تلاش می‌کند در زمینه‌های مختلف علمی و فناوری و اقتصادی برای خود در بین کشورهای توسعه یافته جایگاهی تعریف کند، برخی به نوعی تلاش می‌کنند ایران را از دستیابی به این هدف بازدارند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه جواهر لعل نهرو با اشاره به روابط سیاسی بین‌الملل گفت: نگاهی به ارتباطات دیپلماتیک کشورهای استعماری نشان می‌دهد آنها هیچگاه نخواسته و نمی‌خواهند ایران به عنوان یک قدرت بزرگ اقتصادی در جهان ظهور یابد.

احسان الحق گفت: این کشورها با اعمال فشار علیه ایران سعی دارند از حرکت ایران در مسیر رشد و ترقی جلوگیری کنند و به همین علت علیه این کشور اسلامی تحریم‌های مختلفی اعمال می‌کنند

کد خبر 75428

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز