مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۵:۵۸
۰ نفر

گروه دانش - حمید ضیایی‌پرور: امکان رصدکردن مسیر ماهواره ایرانی امید روی اینترنت فراهم شد.

 کاربران اینترنت می‌توانند با رفتن به نشانی www.n2yo.com/?s=33506 به‌صورت آنلاین، مسیر امید را رهیابی کنند.

این سامانه بین‌المللی با استفاده از نرم افزار‌های گوگل زمین و گوگل مپ، امکان رهیابی تمامی ماهواره‌های مستقر در فضا را فراهم کرده است.

در لحظه رصد خبرنگار همشهری در ساعت 14:20 دیروز، امید بر فراز اقیانوس آرام در فاصله 279 کیلومتری زمین و با سرعت معادل 5/7 کیلومتر بر ثانیه در حال حرکت بود. از طریق این سامانه همچنین می‌توان موقعیت دقیق طول و عرض جغرافیایی این ماهواره، مسیر چرخش آن به دور زمین و ساعاتی را که بر فراز منطقه نزدیک به ایران در حال حرکت است ردیابی کرد.این ماهواره در هر ۲۴‌ساعت، ۱۵‌بار به دور زمین می‌چرخد و گزارش‌های دورسنجی به مرکز فضایی در ایران می‌فرستد.

این ماهواره همچنین 2 باند بسامد و 8 آنتن برای ارسال اطلاعات دارد که در هربار چرخش،  دوبار توسط ایستگاه‌های زمینی، کنترل و هدایت می‌شود. ماهواره امید از نوع ماهواره سبک است که 15‌بهمن‌ماه توسط ماهواره‌‌بر «سفیر 2و» در مدار قرار گرفت. موشک سفیر برای پرتاب این ماهواره به فضا طراحی شده‌است.

این ماهواره با هدف برقراری ارتباطات متقابل ماهواره و ایستگاه زمینی، تعیین مشخصات مداری و دورسنجی مشخصات زیرسامانه‌ها، در مدار زمین قرار داده شد.

ایستگاه هدایت و کنترل ماهواره در مدار ارتفاع پایین نیز وظیفه تعیین موقعیت ماهواره در مدار را بر عهده داشته و ارتباط رادیویی با ماهواره برقرار می‌کند و فرمان‌های کنترلی لازم را به ماهواره ارسال کرده و پاسخ آن را دریافت می‌کند.

ماهواره امید به همراه ایستگاه‌های زیرزمینی و پرتاب فضایی، جمعاً نخستین سامانه فضایی بومی ایران را تشکیل می‌دهند.

ویژگی‌ها و مشخصات ماهواره امید به این شرح است: نوع ماهواره: مخابراتی؛ ابعاد کلی سازه در حالت بسته: 40 در 40 در 40 سانتی‌مترمکعب؛ وزن: 27 کیلو‌گرم؛ کنترل حرارات: پسیو؛ باند فرکانس: UHF. ساختار ایستگاه‌های زمینی ماهواره امید نیز عبارت است از: ایستگاه‌های رنجینگ(‌4‌ایستگاه)، ایستگاه‌های تله متری و تله‌کامند(3 ایستگاه)، ایستگاه کنترل مرکزی (یک ایستگاه).

کد خبر 74831

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز