چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۸۷ - ۲۰:۴۱
۰ نفر

محمد سرابی: مردم غزه همیشه زیر پرواز هواپیماهای اسرائیلی و بمب هایی که روی خانه‌هایشان می‌ریزد، زندگی کرده‌اند ...

... ولی این بار رژیم صهیونیستی از همیشه وحشی‌تر شده و انگار قصد دارد در این منطقه نسل‌کشی* به را ه بیندازد . قبلاً نظامیان اسرائیلی یا هواپیماهایشان به غزه حمله می‌کردند و بعد از به شهادت رساندن چند فلسطینی از آنجا عقب‌نشینی می‌کردند، ولی این دفعه تعداد کشته‌ها هر روز بیشتر می‌شود.

در شماره‌های قبلی دوچرخه نوشتیم که نوار غزه  در شرق سرزمین‌های اشغالی قرار دارد و شبیه یک استان با چند شهر بزرگ و کوچک است و از شمال به دریای مدیترانه، از غرب به کشور مصر و از شرق و جنوب با سرزمین‌های اشغالی هم مرز است. در شهر‌های خان یونس، غزه و رفح تعدادی از آوارگان فلسطینی زندگی می‌کنند. برق، آب آشامیدنی،گاز و بنزین از سرزمین‌های اشغالی به غزه می‌رسد. چند وقت قبل، صهیونیست‌ها با قطع جریان برق باعث خاموشی سراسری این منطقه شدند. کمبود آب آشامیدنی، بنزین و گاز هم همیشه ساکنان غزه را تهدید می‌کند. جمعیت نوار غزه جوان هستند و میزان بیکاری در میان آنها بسیار بالاست. مزرعه‌های کشاورزی،کارگاه‌ها و کارخانه‌های کوچکی که در این منطقه قرار دارند، به خاطر شرایط جنگی نمی‌توانند محصولات منظمی  تولید کنند.

درست در شرق سرزمین‌های اشغالی، منطقه دیگری به نام کرانه باختری وجود دارد که شبیه غزه است، ولی مساحت بیشتری دارد. مدتی قبل فلسطینی‌های ساکن در این دو منطقه در انتخاباتی شرکت کردند که از میان دو گروه بزرگ «فتح» و «حماس»، گروه حماس برنده انتخابات شد. ولی دولت‌های غربی نتیجه انتخابات را رد کردند، چون حماس موجودیت اسرائیل را قبول ندارد. بعد از بروز اختلافات داخلی، محمود عباس از گروه فتح کنترل کرانه باختری و خالد مشعل از گروه حماس، کنترل غزه را به دست گرفتند. فتح با صهیونیست‌ها صلح کرد، ولی حماس همچنان با آنها می‌جنگد.

گذر‌گاه‌های شرقی و جنوبی غزه در دست صهیونیست‌هاست و کشتی‌های جنگی آنها هم مرز دریایی را محاصره کرده‌اند. مرز غربی که گذرگاه رفع در آن است، با کشور مصر ارتباط دارد. ولی حاکمان مصر با اسرائیل رابطه نزدیکی دارند و به آسانی گذرگاه را باز نمی‌کنند.

از چند ماه قبل، درگیری در غزه مرتب بیشتر شد. صهیونیست‌ها با کشورهای غربی و بعضی از حاکمان کشورهای عربی خاورمیانه مذاکره‌هایی کردند و بعد حمله هوایی به غزه شروع شد. عده زیادی از غیرنظامیان در حمله هوایی کشته شدند. خانه‌ها، بیمارستان‌ها و مدرسه‌ها زیربمب‌ها خراب شدند و امکان کمک رسانی به مردم از بین رفت. مبارزان حماس هم با شلیک موشک به شهرک‌های اسرائیلی‌ها به این حمله‌ها جواب دادند.

وقتی هشت روز از بمباران‌های هواپیماها گذشت، حمله زمینی هم شروع شد و ارتش صهیونیستی از شش محور وارد غزه شد. این بار مبارزان حماس توانستند در عملیات زمینی تعدادی از سربازان اسرائیلی را کشته و مجروح کنند و یا به اسارت بگیرند. میزان کشته شده‌ها در غزه و وضعیت ناگوار غیرنظامیان باعث شده است که کشورهای پشتیبان رژیم صهیونیستی هم از حاکمان این رژیم بخواهند تا نسل کشی در غزه را متوقف کند.سازمان ملل اولین قطعنامه اش را در این باره بعد از 14روز درگیری و کشتار مردم صادر کرد.

---------------

* نسل کشی یعنی گروهی از مردم ساکن یک سرزمین را با هدف نابودی کامل‌شان از بین ببرند. تا به حال در نقاطی مانند «روآندا» در آفریقا و بوسنی در اروپای شرقی، نسل کشی اتفاق افتاده است.

کد خبر 72885

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز