گروه حوادث: سناریوی 2 مرد جوان برای سرقت سکه‌های متعلق به دوره بیزانس، پرونده‌ عجیبی را پیش روی یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی استان تهران و ماموران وزارت اطلاعات قرار داد.

متهمان قصد داشتند با فریب فروشنده این سکه‌ها، محموله عتیقه را تصاحب کنند، اما ترس از دستگیر شدن باعث شد راز آنها فاش شود.

مدتی قبل گزارشی در اختیار ماموران یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی استان تهران قرار گرفت که از کشف 39 سکه‌ عتیقه در پشت‌بام یک شرکت خصوصی حکایت داشت.

با این گزارش، گروهی از ماموران، عازم این شرکت خصوصی شدند و در بررسی‌های اولیه دریافتند کسانی که سکه‌ها را پیدا کرده‌‌اند، 2 نفر از کارمندان همین شرکت هستند که ادعا می‌کنند سکه‌ها در کانال کولر جاسازی شده بود.

از آنجا که ماموران به ماجرا مشکوک شده بودند، بازجویی از کارمندان جوان را آغاز کردند و آنها در جریان تحقیقات مدعی شدند: چند روز قبل، وقتی روی پشت بام شرکت بودیم، یکی از همکارانمان به نام حامد را دیدیم که با عجله خود را به پشت‌بام رساند و بسته‌ای را در کانال کولر مخفی کرد.

بعد از رفتن او به طرف کولر رفتیم و بعد از خارج کردن این بسته با 39 سکه عتیقه مواجه شدیم. از آنجا که احتمال می‌رفت این سکه‌ها قاچاق باشند، ماجرا را به ماموران حراست شرکت اطلاع داده و سکه‌ها را به آنها تحویل دادیم.

بعد از اظهارات کارمندان جوان، ماموران حامد را بازداشت و به یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی منتقل کردند. این مرد که در بازجویی‌های اولیه سعی داشت خود را بی‌گناه جلوه دهد، وقتی دید چاره‌ای جز بیان حقیقت ندارد رازی را فاش کرد که از سناریوی کارمندان طمعکار برای سرقت سکه‌ها حکایت داشت.

این مرد در تحقیقات گفت: 4 ماه قبل یکی از بستگانم که در شهری در غرب کشور زندگی می‌کرد با من تماس گرفت و گفت که به تازگی یک محموله سکه‌های‌ عتیقه به دست آورده و قصد فروش آنها را دارد.

از آنجا که فکر می‌کردم این سکه‌ها ارزش زیادی دارند و با فروش آنها پول خوبی نصیبمان می‌شود، از وی خواستم به تهران بیاید تا با همکاری یکدیگر مشتری خوبی برای سکه‌ها پیدا کنیم.

وقتی این مرد به پایتخت رسید، تصمیم گرفتم هر طوری شده برای آنها مشتری پیدا کنم تا از این طریق بخشی از پول فروش سکه‌ها نصیب من شود. چند روزی به‌دنبال مشتری گشتم اما وقتی به نتیجه‌ای نرسیدم، ماجرا را با 2 نفر از همکارانم در میان گذاشتم.

وقتی که آنها از وجود سکه‌ها باخبر شدند به من گفتند که مشتری خوبی برای آنها سراغ دارند اما اول باید از اصالت سکه‌ها مطمئن شوند. به این ترتیب از من خواستند سکه‌ها را در اختیارشان قرار دهم و من هم بعد از راضی کردن مالک این محموله‌، تمامی سکه‌ها را به آنها دادم.

چند روز از این ماجرا گذشته بود و وقتی دیدم از پول فروش این محموله خبری نیست، نزد همکارانم رفتم اما آنها مدعی شدند که هیچ سکه‌ای از من نگرفته‌اند و از ماجرای توافقی که با هم کرده بودیم خبر ندارند.

با شنیدن این جملات، ترس همه وجودم را فرا گرفت، چرا که مالک سکه‌ها برای آنکه از فروش محموله‌اش مطمئن شود، چکی به مبلغ 30 میلیون تومان از من گرفته بود.

بنابراین چند بار دیگر هم نزد همکارانم رفتم اما وقتی آنها باز هم ادعای خود را مطرح کردند تصمیم گرفتم ماجرا را به پلیس اطلاع دهم. چند روز از این ماجرا نگذشته بود که همکارانم از ترس اینکه پلیس وارد ماجرا شود، سکه‌ها را به حراست شرکت تحویل دادند و مدعی شدند آنها را در کانال کولر پیدا کرده‌اند.

بعد از اظهارات مرد جوان، ماموران، کارمندان شرکت را که مدعی بودند سکه‌ها را در پشت بام پیدا کرده‌اند بازداشت و بازجویی‌ از آنها را آغاز کردند.

مردان جوان وقتی دیدند پلیس به راز آنها پی برده است لب به اعتراف گشودند و گفتند: بعد از اینکه به بهانه فروش سکه‌ها، آنها را از همکارمان گرفتیم، قصد سرقت این محموله را داشتیم اما وقتی متوجه شدیم وی قصد دارد ماجرا را به پلیس اطلاع دهد نقشه‌ای کشیدیم تا از شر سکه‌ها خلاص شویم.

به همین خاطر این محموله را به حراست شرکت تحویل دادیم و مدعی شدیم آن را در کانال کولر پیدا کرده‌ایم غافل از اینکه ماموران یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی وارد ماجرا می‌شوند و راز ما فاش می‌شود.

سرهنگ پاسدار علیرضا انوری- فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی استان تهران- روز گذشته با بیان این خبر به همشهری گفت: بعد از اظهارات کارمندان جوان، تحقیقات ماموران برای دستگیری فردی که سکه‌ها را به تهران انتقال داده بود آغاز شد و ماموران با شناسایی محل زندگی او در غرب کشور، وی را نیز دستگیر کردند.

این مرد در جریان بازجویی‌ها اعتراف کرد که سکه‌های عتیقه را در جریان حفاری غیرمجاز در غرب کشور به دست آورده و قصد فروش آنها را داشته که در دام کارمندان جوان گرفتار شده است.

سرهنگ انوری با بیان اینکه کارشناسان سازمان میراث فرهنگی، سکه‌ها را متعلق به دوره بیزانس و امپراتوری روم شرقی اعلام کرده‌اند، افزود: با دستگیری 4 متهم این پرونده، برای تمامی آنها قرار قانونی صادر شده و تحقیقات تکمیلی درخصوص این پرونده ادامه دارد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی استان تهران همچنین در هشدار به خریداران اشیای عتیقه تاکید کرد: از آنجا که خرید و فروش اشیای تاریخی جرم محسوب می‌شود، ماموران این یگان به‌شدت با متخلفان برخورد می‌کنند و شهروندان می‌توانند اطلاعات خود درخصوص فعالیت این افراد را از طریق شماره تلفن‌های 73-22576570، داخلی 127 به واحد اطلاعات یگان حفاظت اطلاع دهند

کد خبر 70685

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز