سال ۱۲۹۰ وقتی مرشد «علی طاهری» به عشق ترویج رسم و رسوم پهلوانی، زیرزمین کنار آب انبار خیابان «نیکنام» را به زورخانه «شیر» تبدیل کرد، گمان نمی‌کرد که چراغ این زورخانه با گذشت بیش از یک قرن روشن بماند و نام و آوازه پهلوانان و جوانمردانی که در گود این زورخانه میل و کباده می‌زنند، مرزها را درنوردد.

زورخانه شیر

همشهری آنلاین- پریسا نوری: با اینکه زورخانه شیر در سال ۱۲۹۰ به همت مرشد علی راه اندازی شد اما از سال ۱۳۰۴ که تابلو زورخانه را بر سر در آن نصب کردند، شکل و شمایل رسمی به خود گرفت و خیلی زود پاتوق پهلوانان و نامآوران ورزش باستانی شد.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

مرشدی در خون خاندان طاهری بود. چون بعد از مرشد علی، پسرش «محمود» عهده‌دار مرشدی زورخانه شد و شیرِ خیابان «نیکنام» را به چهارراه «یاس» در محلة چهارصددستگاه منتقل کرد و آنجا بود که چراغ زورخانه شیر به یمن حضور جهان‌پهلوان تختی پرنورتر شد و در میان اهالی شهرتی دست‌وپا کرد. چون فضا و ساختمان زورخانه اجاره‌ای بود، با سر رسیدن موعد اجاره، ناچار به جابه‌جایی به مکان دیگری در میدان «احمدیه» در محله «دولاب» و پس از مدتی به محل کنونی یعنی خیابان نبرد شمالی و کوچه طاهری منتقل و به هویت و نماد این خیابان و کوچه تبدیل شد.

ادای دین به احترام اصالت

قدمت، اصالت و آوازه خوش زورخانه شیر، آن را به نماد و هویتی برای محله و کوچه طاهری تبدیل کرده است به گونه‌ای که مدیریت شهری پایتخت، در دی ماه سال ۱۳۹۹ در مراسمی با حضور جمعی از مدیران شهری و ورزشکاران  باستانی، نام کوچه را به زورخانه شیر تغییر داد. در مراسم رونمایی از تابلوی کوچه زورخانه شیر، پس از اجرای ورزش باستانی توسط ورزشکاران، به رسم یادبود شال پهلوانی به مدیران شهرداری اهدا شد.

میراث ماندگار

در مسیر رشد زورخانه، پس از مرشد  محمود، سومین و چهارمین نسل از خاندان طاهری در گود زورخانه، میل و کباده زده و به مرشدی رو آوردند تا در ادامه راه اجدادشان، مشعل زورخانه را روشن و پرفروغ نگاه دارند و به حق در این مسیر موفق بودند. هم‌اکنون مرشد «علی اکبر» چراغ زورخانه را روشن نگه داشته، او که میراث‌دار خوبی است، با دنباله روی راه پدر و پدربزرگش، چراغ زورخانه را پرنورتر از همیشه حفظ کرده به گونه‌ای که این زورخانه اکنون در میان چهار زورخانه برتر تهران قرار گرفته و به آکادمی ورزش پهلوانی تبدیل شده است. گود زورخانه شیر، پهلوانان و جوانمردان بسیاری به خود دیده است. در این یک قرن و اندی که از عمر زورخانه می‌گذرد، پهلوانان بزرگ و نامی از جمله جهان پهلوان «تختی»، «طوسی»، «تاجیک»، «طیب» و  «حسین بلور» در گود این زورخانه ورزش پهلوانی آموخته‌اند که عکس همگی آنها روی دیوارها نصب شده و جزو افتخارات گنجینه این زورخانه به حساب می‌آید.

چکیده:

سال تأسیس: ۱۲۹۰

وسعت: ۲۰۰مترمربع

نشانی: خیابان پیروزی، خیابان نبرد شمالی، کوچه زورخانه شیر (طاهری سابق)

ویژگی: یکی از قدیمیترین مراکز ورزش باستانی پایتخت و در بین ۴ زورخانه تهران که به آکادمی ورزش پهلوانی تبدیل شده است.

پهلوان شاخص: تختی، طیب، طوسی، تاجیک

کد خبر 701461

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha